Bán Zoltán András: helyzetbe hozott emberek egy csoportja el akar venni egy régen és jól működő intézményt

  • Bán Zoltán András
  • 2020. július 3.

Publicisztika

És jön a szellem alvilági tájairól feltörő rizsa.

Az SZFE ügyében nem az a leginkább vérlázító, hogy az ún. helyzetbe került vagy méginkább helyzetbe hozott emberek egy maroknyi csoportja el akar venni egy régen és jól működő intézményt a szakma messze nem maroknyi és szerfölött megbecsült, úgyszólván créme de la créme részétől. Láttunk már sok ilyet az emberiség pár ezer éves történelmében. A förtelem a mélységesen álságos eljárás módjában keresendő és meg is található. Ezek a vörösinges emberek azt állítják, hogy az illető intézmény szakmailag kifogásolható és alacsony színvonalon működik. Ha hoznának komolyan vehető érveket ennek alátámasztására, akkor ez még diszkutábilis helyzet lenne. És akkor szóba is lehetne állni velük.

De ilyesmiről nincs szó.

Ha azt állítanák (vagy kinyilvánítanák és bevallanák) nyílt szóval, födetlen arccal, hogy

el akarjuk venni X tárgyat tőletek, mert nekünk az tetszik, és a továbbiakban mi szeretnénk szórakozni vele,

akkor az világos beszéd lenne. És bizonyos értelemben még talán vagányság is. A géppisztolyos ember akasztófahumora. E részben szórakoztató aljasság helyett jön a szakmaisággal álcázott, ostoba és a szellem alvilági tájairól feltörő rizsa, plusz az atyáskodó véderő óvó, értünk aggódó hangja: nektek is jobb lesz… Ismerjük, ugye, szegény, bolond Attila agyonmacerált sorait: értetek, haragszunk, nem ellenetek.

Nem értitek? Mi értetek gályázunk naphosszat, és akkor ti meg politikai üggyé tettétek az egyértelműen politikai ügyet? A mi ügyünket? Ja, hát akkor fáradjatok oda, födetlen arccal a falhoz, ha szabad kérnünk…

És a saját sírotok fölött énekeljük el együtt: „Zongorával fűtöttük a kályhát / Megbasztuk a béna nagymamát!” Mert úgy hozta magyar-kisdedóvó kedvünk Tokaj szőlővesszein.

De hát ez a vége, ha szóba elegyedünk

eme canaille megválasztott képviselőivel.

Vagyis megint ott tartunk, amit már sok évvel ezelőtt javasoltam a hozzám közel álló lapoknak, de pusztába kiáltott borsó, falra hányt szó maradtam: egy szót se írni erről a tárgyalhatatlan bandáról. Mintha nem is léteznének. Hírt se adni róluk. Úgy kell beszélni most Magyarhonban, mintha ennek a merev jelölőnek: „a jelenlegi magyar miniszterelnök” vagy a „jelenlegi magyar miniszterelnökséget vezető jelenlegi magyar miniszter” nem lenne valóságos, valamiféle tulajdonnévhez tartozó jelölete. Merüljenek el a nyelvtelenség habzó kétharmadában.

Vagy ahogy Ady Endre említette:

 

Itt voltunk: voltak vészjelek,

Sopánkodtunk, sírtunk, dühöngtünk,

Bűnös, gyáva hajó, tűrd most már,

Hogy mozi-képként nézzelek.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.