Betegállomány - Mi marad az unióból a válság után?

  • Szlankó Bálint
  • 2009. április 16.

Publicisztika

Brüsszel legbejáratottabb közhelye, hogy az Európai Uniónak jót tesz egy kis válság: először összeesik, mert a soktagú, sokérdekű közösségnek nincsen erős központi irányítása, aztán, tanulva a krízisből, új intézményeket növeszt, hogy a legközelebbire már okosabban reagáljon. Így vezettek a hetvenes évek gazdasági válságai az egységes piachoz; a balkáni háborúk a közös kül- és biztonságpolitikához; a bővítés az alkotmányos szerződéshez. Maga az unió a világháború káoszából született. Minden válság új alkalom a fejlődésre.

Brüsszel legbejáratottabb közhelye, hogy az Európai Uniónak jót tesz egy kis válság: először összeesik, mert a soktagú, sokérdekű közösségnek nincsen erős központi irányítása, aztán, tanulva a krízisből, új intézményeket növeszt, hogy a legközelebbire már okosabban reagáljon. Így vezettek a hetvenes évek gazdasági válságai az egységes piachoz; a balkáni háborúk a közös kül- és biztonságpolitikához; a bővítés az alkotmányos szerződéshez. Maga az unió a világháború káoszából született. Minden válság új alkalom a fejlődésre.

Lehet, hogy a mostani krízis egy kicsit más? Nem csak arról van szó, hogy az EU hajója lassan és bizonytalanul navigál a hullámokon. Minden nagy hajó ilyen, pláne, ha kollektíven kormányozzák. Most a szokásosnál is kevésbé egyértelmű, ki a főnök: a harcias Sarkozyt a szerencsétlen és alkalmatlan cseh kormány követte az elnökségben. Az sem teljesen világos, hogy a háttérben az Európai Bizottság pontosan mit is csinál. Gordon Brown brit miniszterelnök csak most vette észre, hogy egyáltalán létezik az EU. Késő: jó, ha egy éve van még hátra a Downing Streeten.

Ez a válság komolyabb azoknál, amelyekkel az EU-nak eddig szembe kellett néznie. Nehéz időkben a tagállamok mindig hajlamosak befelé fordulóvá, önzővé válni, a maguk baját helyezni előtérbe. A közösségtől és az egységes piactól való elfordulás most külön katasztrófa lenne, mert tovább mélyítené a válságot, és a szokottnál jobban aláásná a közös intézményeket. Már az eurózóna felbomlásáról beszélni sem számít szentségtörésnek, ha valamelyik állama, mondjuk Olaszország vagy Írország, államcsődöt jelent. De a fő probléma az, hogy az EU intézményei nem tartottak lépést a térség gazdasági integrációjával, nem tudják menedzselni elszabadult folyamatait. Azokon a területeken, ahol ez a válság dúl és ahol megoldást nyerhet, Brüsszel nemigen tud mit tenni: a bankszektor rendbetétele és a belső fogyasztás élénkítése az államok hatásköre, mert náluk van a pénz. És ahogy Darvas Zsolt, a brüsszeli Bruegel kutatóintézet munkatársa rámutat, az EU még a fogyasztásélénkítő csomagok koordinálásában sem igen tünteti ki magát. Úgy tűnik, a szervezet nemhogy sikert kovácsolna a válságból, de az eljelentéktelenedést kockáztatja.

De vannak területek, ahol az EU nagyon is próbálkozik, gyakran még olyan húzásokat is megenged magának, amelyekre nemigen van mandátuma. Már megmentette Lettországot és Magyarországot a valutaválságtól, és hamarosan Romániát is kisegítheti. Az e célra szolgáló pénzügyi alapot nemrég 50 milliárd euróra duplázták. Befektetési és fejlesztési bankjain keresztül majdnem 25 milliárd eurót tett hozzáférhetővé a megroggyant kelet-európai bankok számára. A németek megígérték, hogy kisegítik azokat az eurózóna-államokat, amelyek államcsőddel néznek szembe, holott az EU szabályai ezt elvileg nem támogatják. Hasonló ígéret szól az eurózónán túlra is. A bankközi hitelpiacot tavaly ősz óta gyakorlatilag az Európai Központi Bank tartja életben. Ami az eurót illeti, jobban teljesít, mint bármelyik nagy valuta. Vonzereje tovább nőtt, nemcsak a kis kelet-európai gazdaságok körében, de még a büszke és független skandináv államok szemében is, ide értve Izlandot, amely pedig nem is tagja az EU-nak.

Kétségtelen, hogy felerősödtek a gazdasági nacionalizmus hangjai. Az is tény, hogy megszaporodtak a protekcionista intézkedések, elsősorban a tagállami bankmentő csomagokban, amelyek arra kötelezték a pénzintézeteket, hogy hazai piacukra koncentráljanak. De nincs rá bizonyíték, hogy az egységes piac súlyos és szisztematikus támadásoknak lenne kitéve. Az Európai Bizottság vizsgál minden állami támogatási csomagot, és lehet, hogy a pénzek egy részét vissza is fizetteti. És hacsak a recesszió nem mélyül el drámaian - ezt persze most még nem lehet kizárni -, szinte biztos, hogy az eurózóna egyetlen tagja sem megy csődbe. Kevesen gondolják komolyan, hogy a közös pénzt használó államok közössége darabjaira törhet. Tagjai már rég túllépték azt a pontot, ahonnan még volt visszaút. Az egymásrautaltság ereje már erősebb, mint az önzésé, és ezt éppen a válság mutathatja meg a legjobban. A szerkezet egyelőre szilárdan kitart.

De ha kevés is a komoly jele annak, hogy a válság elmélyítené Európa megosztottságát, arra sem számíthatunk, hogy a krízist valami nagy ugrás követi. Igaz, szó van róla, hogy egy egységes európai pénzügyi felügyeleti szerv lépne a zavaros bankfelügyeleti struktúrák helyébe, amelyek figyelmét elkerülte a készülődő vihar. Még az is lehet, hogy az írek beijednek annyira a krachtól, hogy ősszel megszavazzák az EU új alapszerződését, amelyet tavaly elutasítottak. De még a reformszerződés ruganyosabb intézményei, erősebb vezetői struktúrái sem fogják alapvetően felrázni a szervezetet, amely diffúz felépítése miatt lassú és bizonytalan.

Az EU nem fog drámaian megújulni, mert a jelenlegi körülmények között elérte az integráció határait. Az egységes piac logikusan következett a hetvenes évek gazdasági válságaiból. De a "nagy hitelválságból" már nincs hová előremenekülni, mert minden további komoly lépés túlságosan korlátozná a tagállamok megmaradt gazdasági-pénzügyi függetlenségét. Ezt még az alkotmányos szerződés, az európai föderalizmus utolsó kísérlete is felismerte (amely valójában inkább ügyes átszervezés, mint alkotmányos forradalom lett volna). A következő logikus előrelépés a közös költségvetési politika lenne (a közös monetáris politika mellé), ám ennek nincs realitása. Ahogy annak sincs, hogy valódi (és valóban demokratikus) európai kormány álljon e politikák élére. Európa vezetői, akik többnyire túl fiatalok ahhoz, hogy emlékezzenek a háborúra, az integráció fő motorjára, nem kérnek a föderalizmusból. Polgáraik, akik változatlanul a nemzetükhöz lojálisak elsősorban, és nem valami absztrakt európai egységhez, nem alkotnak valódi demokratikus európai közösséget. A reformok, amelyek a válságot követik, erősebb együttműködést írnak majd elő itt-ott. De együttműködést a szuverén államok közt, nem valódi közös intézményeket.

A válság - hacsak drámaian el nem mélyül - nem fogja szétverni az uniót. De nem is erősíti meg látványosan, ahogy sok korábbi válság. A szervezet majd szépen keresztülbukdácsol rajta, ahogyan mindig. És ha túl lesz rajta, nagyjából ugyanúgy fog kinézni, mint most.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.