Betegállomány - Mi marad az unióból a válság után?

  • Szlankó Bálint
  • 2009. április 16.

Publicisztika

Brüsszel legbejáratottabb közhelye, hogy az Európai Uniónak jót tesz egy kis válság: először összeesik, mert a soktagú, sokérdekű közösségnek nincsen erős központi irányítása, aztán, tanulva a krízisből, új intézményeket növeszt, hogy a legközelebbire már okosabban reagáljon. Így vezettek a hetvenes évek gazdasági válságai az egységes piachoz; a balkáni háborúk a közös kül- és biztonságpolitikához; a bővítés az alkotmányos szerződéshez. Maga az unió a világháború káoszából született. Minden válság új alkalom a fejlődésre.

Brüsszel legbejáratottabb közhelye, hogy az Európai Uniónak jót tesz egy kis válság: először összeesik, mert a soktagú, sokérdekű közösségnek nincsen erős központi irányítása, aztán, tanulva a krízisből, új intézményeket növeszt, hogy a legközelebbire már okosabban reagáljon. Így vezettek a hetvenes évek gazdasági válságai az egységes piachoz; a balkáni háborúk a közös kül- és biztonságpolitikához; a bővítés az alkotmányos szerződéshez. Maga az unió a világháború káoszából született. Minden válság új alkalom a fejlődésre.

Lehet, hogy a mostani krízis egy kicsit más? Nem csak arról van szó, hogy az EU hajója lassan és bizonytalanul navigál a hullámokon. Minden nagy hajó ilyen, pláne, ha kollektíven kormányozzák. Most a szokásosnál is kevésbé egyértelmű, ki a főnök: a harcias Sarkozyt a szerencsétlen és alkalmatlan cseh kormány követte az elnökségben. Az sem teljesen világos, hogy a háttérben az Európai Bizottság pontosan mit is csinál. Gordon Brown brit miniszterelnök csak most vette észre, hogy egyáltalán létezik az EU. Késő: jó, ha egy éve van még hátra a Downing Streeten.

Ez a válság komolyabb azoknál, amelyekkel az EU-nak eddig szembe kellett néznie. Nehéz időkben a tagállamok mindig hajlamosak befelé fordulóvá, önzővé válni, a maguk baját helyezni előtérbe. A közösségtől és az egységes piactól való elfordulás most külön katasztrófa lenne, mert tovább mélyítené a válságot, és a szokottnál jobban aláásná a közös intézményeket. Már az eurózóna felbomlásáról beszélni sem számít szentségtörésnek, ha valamelyik állama, mondjuk Olaszország vagy Írország, államcsődöt jelent. De a fő probléma az, hogy az EU intézményei nem tartottak lépést a térség gazdasági integrációjával, nem tudják menedzselni elszabadult folyamatait. Azokon a területeken, ahol ez a válság dúl és ahol megoldást nyerhet, Brüsszel nemigen tud mit tenni: a bankszektor rendbetétele és a belső fogyasztás élénkítése az államok hatásköre, mert náluk van a pénz. És ahogy Darvas Zsolt, a brüsszeli Bruegel kutatóintézet munkatársa rámutat, az EU még a fogyasztásélénkítő csomagok koordinálásában sem igen tünteti ki magát. Úgy tűnik, a szervezet nemhogy sikert kovácsolna a válságból, de az eljelentéktelenedést kockáztatja.

De vannak területek, ahol az EU nagyon is próbálkozik, gyakran még olyan húzásokat is megenged magának, amelyekre nemigen van mandátuma. Már megmentette Lettországot és Magyarországot a valutaválságtól, és hamarosan Romániát is kisegítheti. Az e célra szolgáló pénzügyi alapot nemrég 50 milliárd euróra duplázták. Befektetési és fejlesztési bankjain keresztül majdnem 25 milliárd eurót tett hozzáférhetővé a megroggyant kelet-európai bankok számára. A németek megígérték, hogy kisegítik azokat az eurózóna-államokat, amelyek államcsőddel néznek szembe, holott az EU szabályai ezt elvileg nem támogatják. Hasonló ígéret szól az eurózónán túlra is. A bankközi hitelpiacot tavaly ősz óta gyakorlatilag az Európai Központi Bank tartja életben. Ami az eurót illeti, jobban teljesít, mint bármelyik nagy valuta. Vonzereje tovább nőtt, nemcsak a kis kelet-európai gazdaságok körében, de még a büszke és független skandináv államok szemében is, ide értve Izlandot, amely pedig nem is tagja az EU-nak.

Kétségtelen, hogy felerősödtek a gazdasági nacionalizmus hangjai. Az is tény, hogy megszaporodtak a protekcionista intézkedések, elsősorban a tagállami bankmentő csomagokban, amelyek arra kötelezték a pénzintézeteket, hogy hazai piacukra koncentráljanak. De nincs rá bizonyíték, hogy az egységes piac súlyos és szisztematikus támadásoknak lenne kitéve. Az Európai Bizottság vizsgál minden állami támogatási csomagot, és lehet, hogy a pénzek egy részét vissza is fizetteti. És hacsak a recesszió nem mélyül el drámaian - ezt persze most még nem lehet kizárni -, szinte biztos, hogy az eurózóna egyetlen tagja sem megy csődbe. Kevesen gondolják komolyan, hogy a közös pénzt használó államok közössége darabjaira törhet. Tagjai már rég túllépték azt a pontot, ahonnan még volt visszaút. Az egymásrautaltság ereje már erősebb, mint az önzésé, és ezt éppen a válság mutathatja meg a legjobban. A szerkezet egyelőre szilárdan kitart.

De ha kevés is a komoly jele annak, hogy a válság elmélyítené Európa megosztottságát, arra sem számíthatunk, hogy a krízist valami nagy ugrás követi. Igaz, szó van róla, hogy egy egységes európai pénzügyi felügyeleti szerv lépne a zavaros bankfelügyeleti struktúrák helyébe, amelyek figyelmét elkerülte a készülődő vihar. Még az is lehet, hogy az írek beijednek annyira a krachtól, hogy ősszel megszavazzák az EU új alapszerződését, amelyet tavaly elutasítottak. De még a reformszerződés ruganyosabb intézményei, erősebb vezetői struktúrái sem fogják alapvetően felrázni a szervezetet, amely diffúz felépítése miatt lassú és bizonytalan.

Az EU nem fog drámaian megújulni, mert a jelenlegi körülmények között elérte az integráció határait. Az egységes piac logikusan következett a hetvenes évek gazdasági válságaiból. De a "nagy hitelválságból" már nincs hová előremenekülni, mert minden további komoly lépés túlságosan korlátozná a tagállamok megmaradt gazdasági-pénzügyi függetlenségét. Ezt még az alkotmányos szerződés, az európai föderalizmus utolsó kísérlete is felismerte (amely valójában inkább ügyes átszervezés, mint alkotmányos forradalom lett volna). A következő logikus előrelépés a közös költségvetési politika lenne (a közös monetáris politika mellé), ám ennek nincs realitása. Ahogy annak sincs, hogy valódi (és valóban demokratikus) európai kormány álljon e politikák élére. Európa vezetői, akik többnyire túl fiatalok ahhoz, hogy emlékezzenek a háborúra, az integráció fő motorjára, nem kérnek a föderalizmusból. Polgáraik, akik változatlanul a nemzetükhöz lojálisak elsősorban, és nem valami absztrakt európai egységhez, nem alkotnak valódi demokratikus európai közösséget. A reformok, amelyek a válságot követik, erősebb együttműködést írnak majd elő itt-ott. De együttműködést a szuverén államok közt, nem valódi közös intézményeket.

A válság - hacsak drámaian el nem mélyül - nem fogja szétverni az uniót. De nem is erősíti meg látványosan, ahogy sok korábbi válság. A szervezet majd szépen keresztülbukdácsol rajta, ahogyan mindig. És ha túl lesz rajta, nagyjából ugyanúgy fog kinézni, mint most.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.