Boldogságot prédikálnak – Miért népszerűsít alkoholt egy állami cég?

  • Tamás Gábor
  • 2014. augusztus 13.

Publicisztika

Kóstoltatnak is. Pontosan úgy, ahogy az amatőr díler jointtal kínálgatja a srácokat az iskola kapujában.

Cowboykalapos, napbarnította, bajuszos férfi gyújt rá éppen egy legendás plakáton. Arca egy sokmilliárdos dohányipari vállalkozás mindennapos lenyomataként volt látható a világ minden szegletében. A márkanév ott tündökölt minden komolyabb versenyen, autóbemutatón, sőt egynémely jótékonysági rendezvényen is. Aztán egyszer csak eltűnt, mert hosszas pereskedés után az üzleti megfontolásokat felülírták az általános etikai és civil szempontok: olyasmit nem hirdetünk köztéren, ami ártalmas az egészségre. És a cigaretta az.

Jelenleg az egyik legnagyobb üdítőital-gyártó cég küzd hasonló problémával. A lényeg itt is ugyanaz: ha bizonyíthatóan káros a termék az egészségre, fogyasztása elhízással, magas vérnyomással vagy bármi egyébbel jár, akkor annak közterületen reklámozása tilos. Legendás vermutmárkák is kikoptak a Forma–1-ből, a sétálós viszki rafinált reklámja is a legkésőbb esti műsorsávokba férhet már csak bele. Mert káros dolgokat nem népszerűsítünk, főleg fiatalok számára nem.

A reklámarc (Orbán pálinkája)

A reklámarc (Orbán kapta ajándékba)

Fotó: Facebook/Orbán Viktor

Azt gondolnánk, mindez evidencia – de tévedünk. Előttünk van ugyanis egy magyar állami cég nagy felületeken közreadott hirdetése, amely a megcélzott közönségnek, a 18-20 éveseknek azt üzeni, hogy egy alkoholos italban maga a boldogság rejtőzik. Az akciót a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Centrumának (AMC) vezérigazgatósága indította, a társaság augusztus végéig 50 millió forintot költ a különféle hazai pezsgőmárkák és habzóborok népszerűsítésére. Kóstoltatnak is. Pontosan úgy, ahogy az amatőr díler jointtal kínálgatja a srácokat az iskola kapujában.

Na ja, hosszasan lehetne most vitázni arról, hogy az alkoholfogyasztás az emberiséggel szinte egyidős, vagy hogy a sokat emlegetett „mértékletes fogyasztás” akár a kiegyensúlyozott életvitel alapja is lehet. Van, aki iszik és meg is magyarázza, a másik meg nem és be is tiltaná az egészet. Mi csak azt nem értjük, hogy e vitában, pontosabban a speciális élvezeti piacon (egy flancos reklámkampány támogatásával) ugyan mi a fenét keres egy állami cég korábban kormányzati felügyeletű szerve?

Lehet, hogy a gyökereket valahol ott kell keresnünk, ahol Orbán Viktor a legszívesebben kapálgat. Külföldi partnereink bamba arccal nézték, amikor – az adóztatási anomáliák miatt közben bebukni látszó – magyar pálinkatörvényt egyenesen a magyar szabadságharc egyik fő eseményének nevezte ki a magyar kormányfő. Most itt a pezsgőkampány; és nem kéne megállni félúton. Van néhány ötletünk. Döntsd a sört, ne siránkozz. Aromás szeszben az igazság, tablettás borban a vigasz. (És persze fizess kellő mennyiségű jövedéki adót, meg áfát.)

Nem hinnénk, hogy a civilizált világban van még egy olyan ország, melynek kormányzata intézményesen népszerűsít gyerekeink számára olyasvalamit, ami a saját társadalmának életét megkeseríti, aminek az egészségügyi kezelése súlyos költségvetési pénzeket emészt föl, hogy az egyre siralmasabb halálozási statisztikáról már ne is beszéljünk. Van másik statisztika is: hétvégenként ötször annyi fiatal kerül heveny alkoholgondokkal az orvosi ügyeletekre, mint négy éve. Alig múlik el hét úgy, hogy ne kapnánk hírt piás balesetről, aminek a vége halál vagy életfogytig tartó nyomorúság.

A trafikrendszernek nevezett piaci újraosztás a hivatalos indokolás szerint a fiatalok egészségének megőrzésére szolgált; minden dobozon ott a fenyegető felirat, hogy milyen borzasztó következményekkel járhat, ha valaki cigizik. Ilyet a piásüvegeken ne keressünk. A miniszterelnök alighanem a pálinkafront élharcosa marad (mindenféle szégyenkezés nélkül dönti magába nyilvános rendezvényeken a feleseket), a gazdasági-politikai elit köreiben pedig sikké vált borászatot, „kézműves” pálinkafőzdét venni. Csatlakozni kell a fősodorhoz.

Azt persze magunk sem hisszük, hogy a kormányzati marketing hatására a mi csodálatos hazánkban a minőségi alkoholfogyasztás felé fordul a forgalom. De ezt az egészet valaki kitalálta. Leírta. Téma volt ilyen-olyan értekezleteken, egyeztetéseken. Aztán valami hivatalnok a szükséges támogatásról is intézkedett. És ezek szerint nem volt az államgépezetben olyan felelős vezető, aki legalább zsigerből ellenkezett volna, hogy ezt tán mégsem kéne. Talán nincsenek 18-20 éves gyerekeik. Esetleg isznak maguk is.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?