Cannesbor

  • 1999. május 13.

Publicisztika

Nem hogy versenyen belül, de még kívül sem, ez azért nóvum. Mondhatnánk, nem vagyunk a fasorban sem, ám ez a már-már hagyományos magyarellenességünkből fakadó hamis tényállítás lenne, hiszen biztosra vehető, hogy filmvilágunk nagyjai közül idén is számosan grasszálnak majd a Croisette nevezetes pálmái alatt. Tehát: pont a fasorban vagyunk.

Megint Cannes van, és megint nélkülünk.

Nem hogy versenyen belül, de még kívül sem, ez azért nóvum. Mondhatnánk, nem vagyunk a fasorban sem, ám ez a már-már hagyományos magyarellenességünkből fakadó hamis tényállítás lenne, hiszen biztosra vehető, hogy filmvilágunk nagyjai közül idén is számosan grasszálnak majd a Croisette nevezetes pálmái alatt. Tehát: pont a fasorban vagyunk.

Hogy ez évi távolmaradásunkhoz mennyiben járult hozzá a februári Magyar Filmszemle zsürijének penetráns produkciója, azt csak találgatni lehet, nagyban. Így van ez akkor is, ha az ott lenyelt díjak helyett dúsan dekorált darabjaink hullottak volna ki az idei szortírozás alkalmával. Íme, magunk szolgáltatunk ellenérvet, mondjátok azt, bukott döntnökök, hogy: "És mit fogtok mondani, csákeszek, jövőre, mikor majd a szemlén minden díjat kétszer is kiadnak, akkor miért nem lesz még egy árva kockánk sem a Pálmák közelében?". De ez -addig mindenesetre -legyen a mi bajunk, meg a nagy fesztivál válogatóié.

"Mér´, a csehszlovákok, a jugoszlávok, az endékások, meg a többi (volt) szocialista országok, ők hol vannak? Tán a magyar film gondos, féltő külföldi menedzselői tehetnek arról, hogy Kusturica tavaly a feltöltődéssel volt elfoglalva?" - hangzik a másik, kimondatlanul a Cannes-i szervezők csökött agyára és szűk látókörére utaló, ellenérvnek álcázott baromság. Ami ugyanúgy nem helyezi más megvilágításba a szikár tényt, mint az előbb említett. Persze, ha egészen őszinték akarunk lenni, nincsen egyetlen elfogadható érv sem. És mentség sincs.

Csak jó magyar filmek vannak, a fentiek szempontjából: mi a fenének.

Meg rosszak, hogy legyen mivel takarózni.

Az idei fesztivál egyébként Nyikita Mihalkov Szibériai borbély című, versenyen és Versinyin kívül vetített filmje nyitotta meg, melyben az ősz mester minden oroszok cárjaként lép a művelt világ és az úri közönség elé. Hogy az mit fog kapni a pofájára, ha egyszer eljut mihozzánk.

De milyen alapon?

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.