Csendesebb pofonok jönnek - Európa megválasztotta új parlamentjét

  • Szlankó Bálint
  • 2009. június 11.

Publicisztika

Az tulajdonképpen természetes, hogy a múlt heti európai parlamenti választáson alig esett szó az Európai Unióról meg azokról az ügyekről, amikkel a 22 magyar képviselőnek majd foglalkoznia kéne. Nem csak mi vagyunk ilyen vidékiek, a legtöbb tagállamban így megy ez. Még csak nem is próbált senki úgy tenni, politikus és szavazó, mintha ez igazi európai választás lenne. Mindenütt időközi pálcatörés az épp kormányzó párt felett.

Az tulajdonképpen természetes, hogy a múlt heti európai parlamenti választáson alig esett szó az Európai Unióról meg azokról az ügyekről, amikkel a 22 magyar képviselőnek majd foglalkoznia kéne. Nem csak mi vagyunk ilyen vidékiek, a legtöbb tagállamban így megy ez. Még csak nem is próbált senki úgy tenni, politikus és szavazó, mintha ez igazi európai választás lenne. Mindenütt időközi pálcatörés az épp kormányzó párt felett.

*

Kár. A kormányzó párt vagy pártok kormányzati teljesítményét simán el lehetne választani képviselőik brüsszeli (strasbourgi) ténykedésétől. Attól például, hogy az MSZP meg az SZDSZ kis híján a talajba vezette Magyarországot, még lehet, hogy a képviselőik jól ügyeskedtek az EP-ben, totál más kérdésekben, mint amikkel a kormánynak odahaza hadakoznia kell. Ezt láthatólag szinte senki nem fogja fel, sőt senkit nem is érdekel. Erről a politikusok és a szavazók együtt tehetnek. Az egyik nem beszél róla, a másik meg tesz az egészre. Mindegy: a politika népszerűségi verseny, és kész. Így nézve talán jobb is, hogy az emberek kétharmada otthon maradt.

Leszámítva, hogy emiatt a parlamenti képviselők ezután sem állíthatják magukról hitelesen, hogy az európai nép demokratikusan megválasztott képviselői, hiszen az egész fesztivál nyilvánvalóan nem erről szól. Ez aláássa legitimációjukat, meggyengíti őket, ami baj, mert a parlament egyébként jó és meglepően hatékony szerve az EU-nak. Pont azt a szerepet játszaná, amire az uniónak rettenetesen szüksége van: valamiféle kapocs a kormányzók és a kormányzottak között, hogy az egész ne tűnjön olyan ufónak, érdektelennek és távolinak. Ahol az embereket vagy legalábbis a mindenkori politikai hangulatot így-úgy képviselik. A mostani EP-képviselők senkit nem képviselnek, csak saját magukat, esetleg valami lobbicsoportot. Ez nem baj, csak nem elég ahhoz, hogy az Európai Unió igazán demokratikus szervezet legyen. Pedig ez létfontosságú volna, tekintve, hogy már most több dologgal foglalkozik, mint amennyiről a legtöbb embernek akár csak sejtése van. De tetszettek volna kicsit komolyabban venni az egészet.

Ennél derűsebb gondolat, hogy mit fog csinálni az Európai Parlamentben a három hungarista képviselő. Összességében 50-60 radikális, euroszkeptikus képviselő is lehet az új EP-ben, részben a középbal gyenge szereplése miatt - persze nem mind ugyanolyan rémes. Ez elég sok, de a szélsőséges pártok jellemzően nem tudnak túl jól élni az EP nyújtotta lehetőségekkel. Nem is zavarnak túl sok vizet. A hely idegen ettől a fajta politizálástól, mert más a szerepe, mint egy nemzeti parlamentnek, ráadásul messze van, és Brüsszelen kívül kevés figyelmet kap. Cigányozni meg zsidózni kapásból nem lehet annyira, bár egy bolgár előember pár éve megpróbálta. Az EP elsősorban (piac)szabályozási kérdésekkel foglalkozik, igazából nem olyan izgi hely, a kikötői irányelv meg az energia- és klímacsomag nem biztos, hogy adni fogja magát az antiszemita, cigányellenes, antiglob primitívkedéshez (bár a bel- és igazságügyek fokozódó európaizálódása új szereplési felületet nyújthat). Nagyon összefogni a többi szélsőjobbossal szintén nem lesz könnyű, az "ideológia" lényegéből fakadóan. Utoljára a posztfasiszta Alessandra Mussolini cigányozta le az olaszországi románokat, amire is a Nagy Románia Párt képviselői kiléptek az Identitás, Hagyomány és Szuverenitás nevet viselő "nemzeti radikális" frakcióból, ezzel megszüntetve az egészet. Függetlenként az EP-ben semmit nem lehet elérni (egy pillanatra tegyünk úgy, mintha ezek az emberek ott bármit el akarnának érni, és nem csak ugródeszkának tekintenék az EP-t), a beszédeket nemigen közvetíti senki, szóval kis szerencsével a három arc öt évre kivonta magát a forgalomból. Más kérdés, hogy a parlamenti képviselet némi tekintélyt kölcsönözhet pártjuknak odahaza.

Még érdekesebb, hogy a jobbközép pártok nem csak azokban az országokban nyertek sok képviselőt, ahol éppen egy népszerűtlen baloldali párt volt kormányon, mint nálunk. Ez történt még Nagy-Britanniában és Spanyolországban, de nagyot nyertek a német, olasz, francia és lengyel konzervatívok is, méghozzá kormányzati pozícióból, egy gazdasági válság kellős közepén. Ez azt sejteti, hogy a jobboldali pártok összességében ügyesebben reagáltak a válságra, mint a baloldaliak - ha máshogy nem, hát fazonírozásban. Merészebb értelmezésben: az európai választóknak eszük ágában sincs leszámolni a kicsit éppen hasfájós piaci kapitalizmussal (amit a legtöbb államban inkább a jobboldali pártok képviselnek), és csak részben azért, mert senki nem állt elő értelmes alternatívával. Inkább talán azért, mert az európai kapitalizmus eleve egy visszafogott valami, a Sarkozy által is megtartott franciadirigiste modelltől a Németországban doromboló lanyha korporatizmusig, masszív szociális védőhálóval. Európa a középjobb víziójában is a gondoskodó állam hazája, Franciaországtól Magyarországig.

*

Fő következménye a középjobb sikerének, hogy José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke újabb öt évig elnök maradhat. A bizottság elnökét az EU 27 tagállamának vezetője nevezi ki, de az EP jóváhagyása is kell hozzá. A képviselők az elmúlt tizenöt évben olyan magabiztossá váltak, hogy a jóváhagyást nem lehet bizonyosra venni (az előző két elnököt úgy kellett átrimánkodni). De a szocialista frakció összezsugorodásával a jobboldali Barrosónak nincs mitől tartania. Barroso nem volt rossz elnök, reformer, piaci liberális tendenciákkal, de pont annyi pragmatizussal (és hatalomakarással), hogy mindenkivel meg tudjon egyezni. Ez erény, mert az EU konszenzusos rendszerben működik. A portugált sokan kritizálták, amiért nem volt elég merész és radikális, és mert semmi igazán nagyszabásút nem is ért el. De a valóság az, hogy a 27 tagúra nőtt és ezért kicsit lomha EU-ban nem túl ambiciózus francia, német és brit vezetés mellett nehéz is radikálisnak lenni, csak pofára esik az ember.

Martin Schulz szocialista és Graham Watson liberális frakciójának meggyengülése hosszú távon is átalakíthatja a brüsszeli erőviszonyokat. A szocialista frakció agresszív politizálása volt az egyik oka annak, hogy az EP az elmúlt ciklusban komoly tényezővé vált a tagállamok mellett az uniós játszmában. Schulz (és Watson) részben politikai okokból, de alkotmányos meggyőződésből is keményen játszotta a tagállamokkal egyenjogú európai törvényalkotó szerepét. Hol támogatták az Európai Bizottságot a kormányokkal szemben, hol megszorongatták Barrosóékat, hogy éreztessék, ki a főnök. Meggyengülésük valószínűleg kevésbé agresszív parlamentet jelent majd.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.