Csontvázak a rajtvonalon

  • 2002. augusztus 8.

Publicisztika

Már csak nagyon keveset kell aludni ahhoz, hogy megtudjuk, mely politikusok álltak kapcsolatban az 1990 előtti állambiztonság valamely szervezetével. Az előjelek alapján - például az eddig kiszivárogtatott információk szerint az Orbán-kormányban volt a legtöbb egykori "ügynök" - a listán szereplők munkásságának megítélése, utólagos átértékelése/értelmezése hosszú hetekig vezető téma lesz a sajtóban. Hogy mik lesznek a kibontakozó vita/párbeszéd stb. főbb irányai, már most megmondható, ráadásul különösebb szellemi erőfeszítés nélkül. Tehát: emelkedett moralizálások várhatók tisztaságról, tisztulásról vagy éppen meghurcolásról, sárdobálásról, miegyebekről; a kárörvendő triumfálásoktól sem ment meg minket senki (mi is van a hálózatok kormányával, polgárkáim?), mint ahogyan az ezeket a kommunista összeesküvés teóriájával hárítani igyekvő reakcióktól sem. Utóbbi egyik alapverziójával a Medgyessy-bizottság hétfői zárt ülésén Kövér László már elő is rukkolt: lapinformációk szerint a volt főtitoknok arról értekezett, hogy a rendszerváltás alakításában fontos szerepet játszottak a pártokba befurakodott szigorúan titkos tisztek. És nagyon nagyot csalódnánk, ha ezt a "fölvetést" nem gondolnák végig nagyon rövid időn belül nagyon sokak. (Innen amúgy csak egy lépés az a cinikus Grósz Károly-i idea, miszerint az 1989-1990-es fordulat voltaképpen szovjet forgatókönyv szerint zajlott. Vagy említsük a Grespik-féle teóriát a "rózsadombi paktumról"?)

n Már csak nagyon keveset kell aludni ahhoz, hogy megtudjuk, mely politikusok álltak kapcsolatban az 1990 előtti állambiztonság valamely szervezetével. Az előjelek alapján - például az eddig kiszivárogtatott információk szerint az Orbán-kormányban volt a legtöbb egykori "ügynök" - a listán szereplők munkásságának megítélése, utólagos átértékelése/értelmezése hosszú hetekig vezető téma lesz a sajtóban. Hogy mik lesznek a kibontakozó vita/párbeszéd stb. főbb irányai, már most megmondható, ráadásul különösebb szellemi erőfeszítés nélkül. Tehát: emelkedett moralizálások várhatók tisztaságról, tisztulásról vagy éppen meghurcolásról, sárdobálásról, miegyebekről; a kárörvendő triumfálásoktól sem ment meg minket senki (mi is van a hálózatok kormányával, polgárkáim?), mint ahogyan az ezeket a kommunista összeesküvés teóriájával hárítani igyekvő reakcióktól sem. Utóbbi egyik alapverziójával a Medgyessy-bizottság hétfői zárt ülésén Kövér László már elő is rukkolt: lapinformációk szerint a volt főtitoknok arról értekezett, hogy a rendszerváltás alakításában fontos szerepet játszottak a pártokba befurakodott szigorúan titkos tisztek. És nagyon nagyot csalódnánk, ha ezt a "fölvetést" nem gondolnák végig nagyon rövid időn belül nagyon sokak. (Innen amúgy csak egy lépés az a cinikus Grósz Károly-i idea, miszerint az 1989-1990-es fordulat voltaképpen szovjet forgatókönyv szerint zajlott. Vagy említsük a Grespik-féle teóriát a "rózsadombi paktumról"?)

Legyenek nevek, mást mi sem mondhatunk. Állítják azt is sokan, hogy ismerjük meg fél- és közelmúltunk e szeletét, legyen végre iránytűnk, amely biztonsággal mutatja az utat a Történelemben!

Mindez csuda klassz dolog, ám van egy probléma. Kétséges, hogy ami a meglévő - megmaradt! - dokumentumokból rekonstruálható, az hogyan viszonyul a megtörtént eseményekhez. Kicsoda Medgyessy Péter? És kicsodák a ma még ismeretlen többiek? Gonosztevők, áldozatok, hősök? Egyszerű dolgozók, akik ezernyi megfontolás alapján tették, amit tettek? A miniszterelnök esete azt mutatja, hogy a D-209-elvtársozók és a kormányfő múltjából hazafias eposzt költők ugyanazon papírokra hivatkoznak. Meg arra, ahogyan ők maguk megélték az elmúlt évtizedeket.

Hetekkel ezelőtt, amikor az volt a kérdés, hogy Medgyessy menjen-e vagy maradjon, azt mondtuk: Magyarországon a rendszerváltás alkotmányos keretek között zajlott le, a folyamatot törvények szabályozták. Jól-rosszul. Az ügynökügyet például nyilvánvalóan rosszul kezelte a politika. Tizenkét év múltán a helyzet e téren még homályosabb; s bár nem mondjuk, hogy mindez nem érdek nélkül történt így, ezen változtatni már senki nem tud. Csak egy példa: az érintett volt kormánytagok között állítólag van két egykori III/III-as is. Ha ez az információ helytálló, kérdés, hogyan lehetett belőlük miniszter (vagy politikai államtitkár) a hatályos ügynöktörvény ellenében? Logikusan csak kétféle válasz adható: vagy az átvilágítóbírákat vette meg az adott hatalom (ennek a valószínűsége szerintünk nulla százalék), vagy az átvilágítóbírák nem férhettek azokhoz a papírokhoz, amik alapján az érintettséget megállapíthatták volna. Csak az biztos, hogy valami nem stimmel.

Mi legyen hát akkor a rendezőelv, az iránytű? A mi válaszunk változatlan: az 1990 utáni politikusok megítélésében számunkra a viszonyítási pont a Magyar Köztársaság törvényeihez és alkotmányos berendezkedéséhez való viszony. Szar ügy, ha kiderül majd X baloldali vagy Y jobboldali politikusról, hogy szt-tiszt volt, vagy kémkedett, de ahogyan Medgyessy Horn-kormánybeli és miniszterelnöki munkáját is az alapján mérjük, a többieknél sem fogunk más mércét alkalmazni. Ha például igaz lenne a pletyka az egyik jelenlegi ellenzéki vezetőről, miszerint befírölte a katonai elhárítás, nem emiatt látnánk igazolva vele szembeni korábbi kritikáinkat.

A rendszerváltás idején született politikai kompromisszumok persze nem kőbe vésett parancsolatok. Az ügynöktémának is minden bizonnyal van egy a jelenleginél optimálisabb rendezési lehetősége, még most, tizenkét év múltán is (például a széles körű kutathatóság biztosításával), de "teljes igazságra" senki ne számítson már. Féligazságokkal viszont tele a padlás.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.