„Elege lett az őszintétlen és bizalmatlanságra épített életből” – Orbán az emlékműről

  • Dercsényi Dávid
  • 2014. április 30.

Publicisztika

Orbán Viktor levelét megírta, Dávid Katalin művészettörténésznek próbálja elmagyarázni a német megszállás áldozatainak felállítani kívánt emlékmű értelmét, jelképhasználatának helyességét, felállításának okait. Több rész is érdekesre, sőt tanulságosra sikeredett.

Először is Orbán a németeket, nem pedig a nácikat teszi meg a megszállás felelőseivé, ami pedig egyáltalán nem problémamentes. A kollektív felelősség alkalmazását épp Magyarország szeretné már oly nagyon kitörölni Szlovákia múltjából a(z ott élő magyarokat is háborús bűnösként kezelő) Beneš-dekrétumok kapcsán. Ez indokolná a birodalmi sas megjelentetését Orbán szerint (amúgy a nácikat hogyan jelentetné meg?).

Ennél is érdekesebb az angyal szerepe. Orbánnak az angyal a (nácizmusban általa erősnek vélt) keresztényellenesség megtestesítője, és mint ilyen, összefoglalóan kiterjeszthető minden áldozatra. De hogy? Kifacsart ez a logika: az elkövetők szellemi-spirituális állapotából ácsol jelképet az áldozatoknak. Miért a keresztényellenesség jelképe jeleníti meg a zsidók, cigányok, baloldaliak, melegek, értelmi sérültek áldozatainak ezreit-millióit? Ez kicsit hasonló kérdés, mint a holokauszt-soá terminológiai vita: az előbbi szó (jelentése: teljesen elégő áldozat) az elkövető szemszögéből mutat rá az áldozatra, a zsidók szemszögéből a soá (jelentése teljes pusztulás, kiirtás) pedig az áldozatokéból. Még egyszer: miért az elkövető eszmei mivoltából következik az áldozat megjelenítése? Ezzel épp azt sugalljuk az áldozatok (és leszármazottaik) felé, hogy ők kívülünk léteznek-léteztek, épp azt az honfitársi közösséget törjük szét újra, amit a Horthy-Magyarország a zsidótörvényekkel és deportálásokkal már radikálisan megsemmisített.

false

Orbán sem akarja megkerülni az evidens kérdést: nem baj-e, hogy a műalkotás ennyire egymásnak ellentmondó értelmezéseket tesz lehetővé? A válasza: „A didaktikus történelmi alkotások, melyek általánosak voltak fiatalkoromban, rám inkább lehangoló benyomást tesznek.” Tegyük félre, hogy azért Orbán magáévá tehetett volna pár kortárs emlékművet is, hogy ne csak ifjúkori benyomásaira hagyatkozzék (amelyekkel amúgy a net népe rokonítja a Szabadság térit). De azért a zagyva és a didaktikus között van pár árnyalat különbség. A mély, katartikus, erős hatással bíró emlékművek nem feltétlenül didaktikusak, mégis egyértelmű üzenetük van (utaljunk csak a Utoya szigetén történt tömeggyilkosságra tervezett norvég emlékműre, hogy kiszálljunk a politika világából).

Orbán korrektül beszél a magyar felelősségről is, bár az túlzás, hogy 1944. április 19. után a náci Németországgal kollaborálók tábora „fájdalmasan színes és széles volt”. Lezárásképpen pedig a „nemzedékünk”-ről beszél, akiket így jellemez: „politikájában elkötelezett a keresztény értékek, a nemzeti önérzet és a helyes önismereten alapuló nemzeti büszkeség mellett” – ez mégis milyen nemzedék? A Fidesz? Amely 1992-ig egyáltalán nem a nemzeti önérzet és a keresztény értékek mellett kötelezte el magát (speciel a szolidaritás és a szegénység elleni küzdelem ma sem az erőssége, minden kutatás szerint növekednek ma Magyarországon a vagyoni különbségek, köszönhetően a szociális segélyezés visszavágásának, az adójóváírás lehetősége megszüntetésének, az egykulcsos adónak). „A mi nemzedékünk(nek) elege lett az őszintétlen és  bizalmatlanságra épített életből” – mondja Orbán. Valószínűleg ebből már sok nemzedéknek lett elege. Azokénak is, akik tiltakoznak az emlékmű ellen. Azokénak is, akik követelik az ügynökakták nyilvánosságát. Azokénak is, akik átlátható pályázati, állami gazdasági működést követelnek. Azokénak is, akik szívesen leszámolnának azzal a sok-sok hazugsággal, amelyek vagy régóta élnek együtt velünk, vagy az utóbbi négy évben költöztek be az életünk legbelsőbb tereibe.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."