Elszállni látszik - Sólyom László negyedik éve

  • Unger Anna
  • 2009. augusztus 13.

Publicisztika

Noha eddigi köztársasági elnökeink maguk is rendre elismerték, hogy valós hatalmuk a csekélynél is kevesebb, az elmúlt években jócskán kaphattunk ízelítőt abból, valójában mennyire fontos szerepe is lehet az elnöknek. Sokak számára ő lehet a végső szót kimondó vagy éppen elhallgató személy egy közéleti vitában; a napi politikai érdekektől független viszonyítási pont. Az elnök megítélése tehát azon is múlik, hogy tud-e súlyozni, érzékelhető-e politikai következetessége és bölcsessége; hogy képes-e a méltányosság művészetét gyakorolni (amint azt az elnöki hivatal főosztályvezetője, Kumin Ferenc a parlamenten a főbíróválasztás egy sikertelen kísérlete után számon kérte).

Noha eddigi köztársasági elnökeink maguk is rendre elismerték, hogy valós hatalmuk a csekélynél is kevesebb, az elmúlt években jócskán kaphattunk ízelítőt abból, valójában mennyire fontos szerepe is lehet az elnöknek. Sokak számára ő lehet a végső szót kimondó vagy éppen elhallgató személy egy közéleti vitában; a napi politikai érdekektől független viszonyítási pont. Az elnök megítélése tehát azon is múlik, hogy tud-e súlyozni, érzékelhető-e politikai következetessége és bölcsessége; hogy képes-e a méltányosság művészetét gyakorolni (amint azt az elnöki hivatal főosztályvezetője, Kumin Ferenc a parlamenten a főbíróválasztás egy sikertelen kísérlete után számon kérte).

*

Sólyomnak sokan a szemére vetik, hogy 2007 szeptemberében - már a Magyar Gárda megalakulása után - túlzónak ítélte azokat a hangokat, amelyek az uszító és gyűlöletkeltő szélsőjobb megerősödésének veszélyére figyelmeztettek. Tény az is, hogy az államfő jogfelfogása szerint nem elfogadható e probléma megoldására a szólás- és a gyülekezési szabadság korlátozása. Az alapjogok ilyetén értelmezése nem csupán az államfő sajátja - számos civilszervezet és alkotmányjogász is ezt az álláspontot képviseli. Sajátos módon viszont szinte visszhang nélkül maradt Sólyomnak az igazságszolgáltatást érintő kritikája: a Népszabadságnak idén februárban adott interjújában az államfő ugyanis kitért arra, hogy a jelenlegi jogszabályi környezetben is lenne mód az uszítás és a gyűlöletkeltés büntetésére, hiszen "bőven van lehetőség arra, hogy a jog megtorolja az emberi méltóság megsértését és a diszkriminációt". Kár, hogy nem fejtette ki részletesebben is, mire gondol pontosan, talán hasznos támpontot biztosított volna az eljáró hatóságoknak.

A tragikus tény, hogy Magyarországon immár egy éve sorozatban gyilkolnak romákat, az államfőt eddig két alkalommal késztette megszólalásra. A februári Népszabadság-interjúban, Tatárszentgyörgy után arról beszélt, hogy a cigányellenesség legdúsabb táptalaja a cigánysággal kapcsolatos ismeretek hiánya. Valóban lenne mit pótolnunk, s pont e téren igencsak hiányos az államfői szerepvállalás: Sólyom sem a cigánybűnözés fogalmának térnyerése, sem a Magyar Gárda ellen nem talált alkalmas pillanatot a megszólalásra. S noha az államfő Kisléta utáni egyhetes hallgatása sokaknál verte ki a biztosítékot, az eddigi gyakorlat fényében mást aligha lehetett várni. A miniszterelnökkel való hétfői egyeztetése után tett nyilatkozata, miszerint "robbanásig feszült a helyzet", már csak eső után köpönyeg. Senki nem gondolta, hogy az államfő esetleges kislétai látogatásával egy csapásra kézre keríti a gyilkosokat - de vajon milyen realitásérzékre vall "robbanásig feszült helyzetről" beszélni egy héttel az események után egy olyan országban, ahol a szélsőjobb nemcsak paramilitáris önképzőkör, de jelentős támogatottsággal bíró párttal is a placcon van, és ahol a szélsőjobb ezt döntően a széles körű cigányellenességnek köszönheti? Az elmúlt húsz év mulasztásait nem kérhetjük számon az államfőn - de "keveset beszélő" elnökként mind ez ideig messze súlyán alul kezelte e komoly problémát. Alighanem joggal merenghetünk azon, vajon a hosszú államfői csendek mennyit tettek hozzá a "robbanásig feszült helyzet" kialakulásához.

*

Az államfő következetlensége leginkább a szakpolitikai kérdéseknél érhető tetten. A nemzeti csúcsra nem ment el, mondván, "az állam nem így működik". A találkozó utáni interjúiban távolmaradását azzal magyarázta, hogy a miniszterelnöki meghívó olyan feladatokat és célkitűzéseket szabott az összejövetelnek, amelyekkel szemben súlyos fenntartásai vannak. Gyurcsány Ferenc fontos állami hivatalokat betöltő személyeket hívott meg a "nemzeti felemelkedés" programjának megalkotására. Az is világos volt, hogy e találkozónak nincs más célja, mint hogy a válság kezdeti pillanataiban megmutassa a közös felelősségvállalást, a helyzet súlyosságának felismerését és a minimális konszenzusra törekvés szándékát. Azt aligha hihette bárki, hogy az összejövetel feladata az lenne, hogy "egy nem szakértő testület megfelelő szakértői háttér nélkül felelős, erkölcsileg kötelező döntést" hozzon - ahogyan ezt az államfő értelmezte. Valószínűleg ő volt az egyetlen, aki - talán szerfölötti naivságában? - azt hitte, egyfajta második kerekasztal-tárgyalások kezdődnek. Ha pedig maga sem hitt semmilyen érdemi programalkotásban, úgy politikai rövidlátásra utal, hogy ilyen átlátszó közleménnyel hárított. A Jordániából küldött elutasítás világossá tette, hogy Sólyom nem hajlandó Gyurcsány színdarabjában statisztálni - és ez akkoriban még akár következetességre valló álláspont is lehetett volna. Csakhogy idén május elején az államfő a Bajnai-kormány válságkezelő programjának egyes elemeit (például az üdülési csekk megadóztatását) súlyos szavakkal illette; sőt a családtámogatási rendszer módosításáról szóló jogszabályokat vissza is küldte a parlamentnek. Nem vitatva, hogy Sólyomnak ehhez minden joga megvolt, azt a jelek szerint nemigen sikerült eldöntenie magában, hogy a gazdasági válság kezelésében milyen szerepet szánna magának.

Az októberi csúcsról való távolmaradás mellett visszatetszést keltett az az elnöki félmondat is, amely a legfőbb bíró egy évig elhúzódó megválasztási folyamatát lezárta. Sólyom elhíresült, és azóta tán meg is bánt kiszólása, miszerint "van még egy pozitívum: ma végérvényesen véget ért a Lomnici-korszak", alighanem elnökségének egyik méltatlan pillanataként vonul be a történelmi lábjegyzetek közé. Függetlenül attól, hogy milyen volt a viszony kettőjük között, vagy hogyan ítéli meg a távozó főbíró tevékenységét, az államfő nem engedhet meg magának ilyen kirohanást. Ráadásul pár hónappal korábban ő maga utasította rendre a távozó miniszterelnököt, amiért az élesen bírálta az igazságszolgáltatást (konkrétan az ügyészséget). Sólyom szerepfelfogása szerint "az elnöki pozíció nem engedi, hogy azt mondjam, amit szeretnék, hanem azt, amit az elnökség a szerepfelfogásom szerint lehetővé tesz". De még ha ez Sólyom szerint nem zárja is ki a morális ítélkezés lehetőségét, az államfő akkor sem mondhat ítéletet az igazságszolgáltatás mint önálló hatalmi ág és annak korábbi vezetője felett. Ez a megjegyzés ráadásul a politikai bölcsesség hiányát is megmutatta. Hiszen ezután joggal lehetett volna elvárni az elnöktől azt is, ugyan fejtené már ki, miért pozitívum a Lomnici-korszak befejezése, és milyen érdemi kifogásai voltak vele szemben? Ez természetesen nem történt meg - az állampolgároknak pedig csak a Sólyom és Lomnici személyes rossz viszonyáról szóló pletykák maradtak, meg a rossz szájíz.

A politikai bölcsesség és a belátás hiánya leginkább mégis az elnök parlamenttel szembeni magatartásában érhető tetten. Sólyom legfőbb törekvése az, hogy ne látszódjék politikusnak - ám ezt a szerepet eminensen politikai közegben, politikai szerepkörben viszi. Sólyom azt állítja, nem hajlandó pártpolitikai egyeztetéseket folytatni azokról a jelöltekről, akiket a parlamentnek pártsemleges közhatalmi funkciókba kell megválasztania. Valóban, a magyar közélet egyik legsúlyosabb problémája, hogy a "pártsemleges" egyet jelent az "egyet nekünk, egyet nektek" filozófiájával, a pártok közötti kiegyensúlyozással, a pártkatonák közhivatalba helyezésével. Ugyanakkor az államfő, miután jelöltjei elbuknak, minduntalan szomorú közleményekben panaszolja be az Országgyűlést a társadalomnál - holott az Országgyűlés számára pont annyira kötelező az államfő jelöltjét feltétel nélkül megszavazni, mint az elnöknek a jelöltekről előzetesen egyeztetni.

Az elnök és a parlament viszonya - a törvényalkotást kivéve - alapvetően gesztusokból áll. A köztük lévő közvetlen kapcsolat ráadásul letagadhatatlan, hiszen az elnök attól a parlamenttől nyeri legitimációját, amellyel a későbbiekben együtt kellene működnie. Visszás tehát, ha azokat a parlamenti pártokat, amelyek az elnök személyéről egyeztethettek, épp az így és általuk megválasztott elnök veszi semmibe; majd jelöltjei sorozatos kudarcai és a tisztségek betöltetlensége miatt e parlament felelőtlenségét ostorozza.

A kínosan küzdelmes törekvés az apolitikusságra nem csak ezekben a momentumokban nyilvánult meg. Sólyom mintha minden apró jelét el akarná kerülni annak, hogy a parlamenti pártokkal érintkezik. Majd' egy évvel hivatalba lépése után, 2006 júliusában "felkéredzkedett a páholyba" - arra hivatkozva, hogy a többi, parlament által megválasztott főméltóság és közhivatalt betöltő személy (az Alkotmánybíróság, a Legfelsőbb Bíróság, az Állami Számvevőszék elnöke) is a parlamenti patkón kívül foglal helyet. Érdemi magyarázat nélkül maradt viszont, hogy miért épp egyévnyi elnökösködés után unta meg a lenti légkört (netán Gy. F. padszomszédot?). Az új ülésrend aztán egészen idén áprilisig nem is okozott nagy feltűnést. Bajnai Gordon miniszterelnökké választásakor azonban ismét a két alkotmányos intézményhez méltatlan helyzet alakult ki, amikor az új kormányfő eskütételét követően a házelnöknek kétszer is fel kellett hívnia a figyelmet arra, hogy "a miniszterelnök úr a köztársasági elnök gratulációját a díszpáholyban fogadja". Vajon mi tartotta vissza attól az elnököt, hogy ő menjen oda gratulálni az újonnan megválasztott kormányfőnek? Kifejezheti-e a kormányfőváltás eljárásával vagy az érintett politikai pártokkal szembeni személyes fenntartásait ezzel a gesztussal? Aligha. A hivatalhoz szükséges elegancia hiányát láthattuk ekkor: az államfő - a házelnököt használva lármafának - magához rendeli egy kézfogásra a friss kormányfőt. Egy monarchiában ez akár elfogadható is lehet - Magyarországon azonban a kormányfő nem őfelsége Miniszterelnöke. És bár a jobboldali sajtóban ez az eset elsősorban Szanyi Tibor és Csapody Miklós megjegyzései miatt kapott hangsúlyt, egyáltalán nem csak a baloldal vagy a liberálisok tarthatnák elfogadhatatlannak Sólyom eljárását. Jobboldali miniszterelnök esetében nyilván ők sem fogták volna vissza magukat az államfői magatartás értékelésekor.

*E részletek, tűnjenek mégoly jelentéktelennek is, fontos elemei a polgári parlamentarizmusnak. A parlamenti pártokkal szembeni személyes fenntartásait az államfő nem jelenítheti meg: pontosan az általa megfogalmazott elnöki hitvallás akadályozná meg ebben. ' nem személyes érzéseit és értékítéletét, hanem az államfői intézményt testesíti meg ezekben a helyzetekben - és nem Gyurcsány Ferenccel, Bajnai Gordonnal vagy Lomnici Zoltánnal, hanem a Magyar Köztársaság miniszterelnökével, parlamentjével, Legfelsőbb Bíróságának elnökével szemben. Aprónak tűnő, mégis fontos mozzanatai ezek az elnöki hivatalviselésnek, amelyek nemcsak az államfő, de a parlament tekintélyét is csorbítják. Márpedig ez nem szerepel az elnöki feladat- és hatáskörök között.

Mindeddig elsősorban a súlyozás, a gesztuspolitizálás és a méltányosság művészetének nüanszairól szóltam. Az elmúlt évnek akadt azonban egy igazán súlyos pillanata is - mégpedig az elnök nyilatkozata a kormányfőváltásról. Az MTV-nek adott március végi interjújában Sólyom nemcsak egy korábbi, az erős kormány szükségességét hangsúlyozó megállapítását ismételte meg, de hirtelen fontossá vált számára a válságkezelés is - jóllehet erről októberben még nem volt hajlandó értekezni az ország meghatározó politikusaival, érdek-képviseleti vezetőivel, szakértőivel. Ha az interjú ebben merült volna ki, akkor csak az elnöki megszólalások követhetetlen logikája tűnne fel. Az államfő ama elhíresült mondata azonban, hogy tudniillik a konstruktív bizalmatlansági indítvány "alkotmányos, de a legkevésbé demokratikus" megoldás lenne, súlyos hiba. Az Alkotmány szerint az államfő legfőbb feladata őrködni az államszervezet demokratikus működése felett. A köztársasági elnök tehát hivatalánál fogva nem mondhatja, hogy egy alkotmányos intézmény a "legkevésbé demokratikus". Egyrészt azért nem, mert nincs "kicsit demokratikus" meg "nagyon demokratikus" procedúra. Mint az Alkotmány egyik atyjának és az Alkotmánybíróság egykori elnökének, Sólyomnak pontosan tudnia kell, hogy a polgári demokráciák alapja az, hogy ami alkotmányos, az demokratikus - és viszont. Alkotmányos lehet egy diktatúra is, és attól még nem feltétlenül lesz demokratikus - de egy demokráciában lehetetlen elválasztani, megkülönböztetni egymástól az alkotmányosság és a demokratikusság mércéjét. Másrészt pedig azért volt ez a mondat súlyos hiba, mert sokakban minden alapot nélkülöző kétségeket ébresztett az eljárás alkotmányosságát és demokratikusságát illetően. Az államfőnek nyilván nem állt szándékában alkotmányos rendszerünket gyengíteni - ám szavai, melyeket (saját credójával is ellentétben) talán sokkal inkább személyes érzelmei vezettek, mint a közjogi megfontolások, termő táptalajnak bizonyultak köztársaságunk egyik legfontosabb, alapvető alkotmányos eszközének - a konstruktív bizalmatlansági indítványnak - a megkérdőjelezéséhez.

Sólyom László eddigi elnökségének talán legnagyobb drámája, hogy fontos pillanatokban képtelennek tűnt a megfelelő, bölcs súlyozásra és a méltányosság gyakorlására, s ez negyedik hivatali évében többször is megmutatkozott. Még maradt egy éve, hogy meggyőzzön minket arról: nem feltétlen pozitívum, ha végérvényesen lezárul a Sólyom-korszak.

A szerző a Progresszív Intézet kutatója.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Kutyaharapást szőrivel

Néhány milliárd forint és a működő külföldi módszer átvétele kellene a kóborkutya-állomány felszámolásához. A kormány ehelyett szigorú szabályokat hozott, amelyek irreálisan nagy büntetést szabnak ki a vétkes gazdákra, az önkormányzatok pedig nem tudják az előírásokat betartatni.