Emeld magasra... mit is? - Az európai szociáldemokrácia útkeresése

  • Piotr Buras
  • 2010. február 4.

Publicisztika

A 2009-es esztendőre nem csak a válság nyomta rá a bélyegét. Ugyanilyen fontos fejlemény lett a politika új sajátossága: ameddig csak a szem ellát, a szociáldemokraták vereséget halmoztak vereségre. A tavalyi EP-választások valóságos megrázkódtatást hoztak, a brit Munkáspárt és a francia szocialisták alig 16-16 százalékot értek el, a holland PvdA 12, a német SPD a kiábrándító 21 százalékon végzett, de még Svédországban és Ausztriában is gyengécske eredmény született (24 százalék). Jobban muzsikált a baloldal Olaszországban és Spanyolországban, de a riválisok ott is megelőzték őket. Ugyancsak keserű vereséget szenvedtek el a baloldali pártok az országos és a helyi választásokon, függetlenül attól, hogy épp kormányoztak-e vagy ellenzékben voltak. A bivalyerős SPD katasztrófája - a német szövetségi parlamenti választáson ötmillió szavazatot vesztett, és a 23 százalékkal háború utáni történetének legrosszabb eredményét produkálta - után a szembenézés immár nem odázható el. És úgy fest, a brit Labournek hasonló csapást kell elszenvednie néhány hónapon belül.

A 2009-es esztendőre nem csak a válság nyomta rá a bélyegét. Ugyanilyen fontos fejlemény lett a politika új sajátossága: ameddig csak a szem ellát, a szociáldemokraták vereséget halmoztak vereségre. A tavalyi EP-választások valóságos megrázkódtatást hoztak, a brit Munkáspárt és a francia szocialisták alig 16-16 százalékot értek el, a holland PvdA 12, a német SPD a kiábrándító 21 százalékon végzett, de még Svédországban és Ausztriában is gyengécske eredmény született (24 százalék). Jobban muzsikált a baloldal Olaszországban és Spanyolországban, de a riválisok ott is megelőzték őket. Ugyancsak keserű vereséget szenvedtek el a baloldali pártok az országos és a helyi választásokon, függetlenül attól, hogy épp kormányoztak-e vagy ellenzékben voltak. A bivalyerős SPD katasztrófája - a német szövetségi parlamenti választáson ötmillió szavazatot vesztett, és a 23 százalékkal háború utáni történetének legrosszabb eredményét produkálta - után a szembenézés immár nem odázható el. És úgy fest, a brit Labournek hasonló csapást kell elszenvednie néhány hónapon belül.

Hogyan lehetséges az, hogy miközben a szabad piac liberális hívei, mint a német FDP, akiket bűntársi felelősség terhel a gazdasági válságért, sikert sikerre halmoznak, azok viszont, akik mindig a "helyes" oldalon álltak, sárga lapot kapnak a választóktól? Talán ez a legnyilvánvalóbb jele annak, hogy az európai szociáldemokrácia bajai nem átmenetiek. Tony Judt amerikai történész egy - a New York-i Remarque Intézetben tartott - előadásában nemrég morbid párhuzamot vont saját betegsége és a szociáldemokrácia mai állapota között (Judt izomsorvadásban szenved, és lélegeztetőgép tartja életben). (Az előadás szerkesztett változata megjelent a The New York Review of Books 2009. december 17-i számában is.)

Arra, hogy "a szociáldemokrácia korszakának a végét éljük", már több mint húsz évvel ezelőtt felhívta a figyelmet Ralf Dahrendorf A szociáldemokrácia nyomorúsága c. esszéjében. E mű tanulmányozása tanulságos lehet a mostani vert helyzet mélyebb okaira nézvést is. Dahrendorf szerint a 20. század a szociáldemokrácia évszázada volt: az ezen irányultságú pártok mindenütt a haladás és a reformok hajtóerői voltak. A jogállam védelme, az érzékenység a gyengék és megalázottak szavára és igényeire a háború utáni állammodell alapjává váltak Nyugat-Európában. Ez a modell a jólétet a társadalmi biztonsággal kapcsolta össze - a szabadságot az egyenlőséggel; s nemegyszer más politikai csoportok - a liberálisok vagy a kereszténydemokraták - ültették át a gyakorlatba. De a lelkek fölötti kormányzást akkor is a szociáldemokraták gyakorolták. "A szociáldemokrácia totális győzelmet aratott. Ám abban a pillanatban, amikor ezt elérték, a hanyatlás már kopogtatott az ajtón - írta Dahrendorf. - A programja fontos részei megvalósultak, és azok a társadalmi csoportok, amelyekből az erejét merítette, ma másképp fogalmazzák meg az érdekeiket. Vezetői kiégtek. Alig maradt más feladatuk, mint a saját maguk által teremtett világ tökéletlenségeit ostorozni, és védeni azt, amit elértek. Egyik sem elegendő a kormányképes többség megszerzéséhez".

A szociáldemokrácia saját sikerének az áldozatává vált. A jólét és a szociális gondoskodás háború utáni korszaka átszabta a nyugati társadalmak szerkezetét, s a legalacsonyabb rétegeknek korábban elképzelhetetlen lehetőségeket biztosított a felemelkedésre. De megtette a magáét a technikai haladás is. Mindezek következtében a hagyományos munkásosztály, a baloldali pártok törzsbázisa összezsugorodott. Ott, ahol nemrég még az egyértelmű társadalmi rétegzettség képe mutatkozott, ma az ezer kisebb csoportra széthullott választói tömeg változékony érdekeinek a mozaikját látjuk. A "második modernitás" (Ulrich Beck német szociológus kifejezése), az individualizáció és az áttekinthetetlenség világában a talaj kezdett kicsúszni a szociáldemokrácia lába alól. "Minél többet tett az emberekért, ők annál inkább hátat fordítottak neki. A duisburgi esztergályos fia, aki a szociáldemokrata oktatáspolitikának köszönhetően végezhette el az egyetemet, most ügyvéd, és a liberálisokra vagy a zöldekre szavaz" - érzékeltette e folyamatot a Die Welt.

Nem mintha más tömegpártok, a kereszténydemokraták, a konzervatívok nem szenvedték volna meg a katolikusok vagy a falusi népesség lojalitásának leolvadását. De a szociáldemokraták viszontagságai evvel korántsem értek véget. 'ket sújtotta leginkább a globalizáció is, amely korlátozta a nemzetállam lehetőségeit a gazdaság irányítására. De van, ami még ennél is súlyosabban esett latba. A szociáldemokrácia politikai küldetésének erkölcsi megalapozását mindenekelőtt a szociális állam ideájából merítette. Csakhogy a szociális állam eddigi formájának elfogadásához elengedhetetlen a szolidaritás az egyes társadalmi csoportok közt. Márpedig ennek gyengülését lehetetlen nem észrevenni az elmúlt évtizedekben. A jóléti állam kötőanyaga enyészett el az osztályidentitások szétesése meg az életformák ezerszínűvé válása miatt. De hozzátette ehhez a magáét a bevándorlás is. A társadalom többsége ma kevéssé hajlandó az együttérzésre a gyengébbekkel, akik között mind több és több a bevándorló. A szocdem baloldal pedig nagy bajban találta magát - szétszakadva választói törzsbázisának félelmei és a nyitottság meg a multikulturalizmus szívéhez oly közeli politikája közt. A brit Munkáspárthoz közeli think tank, a Policy Network tavaly külön jelentésben ostorozta a bevándorlás baloldali kezelését. "Soha nem engedtünk nyílt politikai vitát ezekről a témákról. Kevés olyan kiemelkedő fontosságú társadalmi folyamatot találunk az elmúlt tíz évben, amelyre oly mértékben hiányoztak a politikai válaszlépések, mint a Nyugat-Európába irányuló migráció."

Harmadik út a semmibe

Ám mindez csak a kritikai önvizsgálat egyik aspektusa. A holland Wiardi Beckmann Alapítvány néhány hónappal ezelőtt párbeszédet kezdeményezett az európai szociáldemokrata testvérpártok közt (ez az ún. "amszterdami folyamat"). "A II. világháború utáni korban irányelvünk a munkásosztály emancipációja és a legszegényebbek pozíciójának a javítása volt, amit a nemzetállami kereteken belül a társadalmi igazságosságra és a gazdasági biztonságra való törekvéssel kívántunk megvalósítani. De hogyan tudjuk ma újradefiniálni legfőbb erkölcsi célunkat?" - teszik fel a kérdést a tavaly kiadott deklaráció aláírói.

Az összeurópai merengés közös kiindulópontja a "harmadik út" és az "új közép" kudarcának általános beismerése. Több mint tíz éve, 1999-ben Tony Blair és Gerhard Schröder közös kiáltványban jelölte ki a baloldal modernizációjának útját - emberemlékezet óta ez volt a legkomolyabb kísérlet a "szociáldemokrácia nyomorúságának" felszámolására. "Az államnak nem eveznie, hanem kormányoznia kell" - írták a szerzők. Az államnak nem a közjavak előállításában kell jeleskednie, azaz nem szolgáltatásokat kell nyújtania, mint inkább az állampolgárok "aktivizálásában" kell megtalálnia a feladatát, rávezetni őket arra, hogy feltalálják magukat a szabad piac biztosította lehetőségek közt. "A modern szociáldemokrácia a szociális biztonsági hálót a személyes felelősségvállalás ugródeszkájává kívánja átalakítani." A privatizáció, a dereguláció, az alacsonyabb adók, a rugalmas munkaerőpiac megszűnt tabunak lenni a baloldal számára. A 90-es évek végén még a francia szocialisták is masszívan magánosítottak, jóllehet ők formálisan elutasították a "harmadik utat". Németországban a baloldali koalíciós kormányzás alatt valósult meg az a pénzpiaci liberalizáció, amelynek következményei ma a bankszektor megmentésére kiadott euró-százmilliárdokat nyelnek el.

"E reformok mérlege ellentmondásos" - írja a Blatter c. folyóirat decemberi számában az SPD két spin doctora, Matthias Machnig és Karsten Rudolph. Egyesek szerint a szociális állam meg a munkaerőpiac működésének változtatásai a helyes irányba tett lépések voltak, de túl későn és felemásan történtek. Az eredmény: a gazdaság megszabadult minden szabályozótól, a társadalmi egyenlőtlenségek pedig mélyültek. Mások szerint a "harmadik út" elképzelése eleve hibás volt. Tavaly nyáron az SPD balszárnyához tartozó Andrea Nahles és a brit munkáspárti Jon Cruddas a Blair-Schröder koncepció megjelenésének 10. évfordulójára kiadta annak ellenmanifesztumát: "Félreértették az európai társadalmakban zajló strukturális változásokat. Úgy hitték, hogy az osztályalapú társadalom átadta a helyét egy egyénközpontú, meritokratikus kultúrának. De az új kapitalizmus nem teremtette meg az osztály nélküli társadalmat. A piac által vezérelt globalizációban a gazdasági felvirágzás mindeddig elképzelhetetlen gazdagságot teremtett, de a harmadik utas politika nem tudta meggátolni, hogy ez ne szakítsa szét a társadalmakat."

És van még valami, ami végzetesnek bizonyult a szociáldemokrácia számára. Blair és Schröder azokhoz az emberekhez adresszálta az elgondolását, akik "igyekeznek szembenézni az élet kihívásaival a változó társadalomban". Szemük előtt dinamikus, mozgékony, tettrekész, középosztálybéli ifjú emberek tömegei lebegtek, akik a modern társadalomban mind fontosabb szerepet kapó szolgáltatási szektorban dolgoznak. 'k lettek volna az új közép, a társadalmi modernizáció letéteményesei, és persze az új baloldal szavazói tartaléka. És Angliában meg Németországban - a hosszú konzervatív kormányzás, illetve Kohl négy ciklusa után - nyilvánvaló is volt, hogy változásra van szükség. Ám ez a lendület hamarosan kifulladt. Egyfelől a baloldal hagyományos szavazói mégsem voltak elég rugalmasak ahhoz, hogy a sorsukat a saját kezükbe vegyék. Annál is kevésbé, mert a következetlenül bevezetett reformok gyakran leginkább velük babráltak ki. Kisvártatva meg is jelentek e pártok baloldali konkurensei, a Balpárt Németországban, a Zöldek Franciaországban, a populisták a Benelux-államokban és Dániában. Ráadásul újdonsült hívei sem viseltettek tartós érzelmekkel a szociáldemokrácia iránt. Csapodárságuknak csak kedvezett, hogy mindez idő alatt a konkurensek sem aludtak. A német kereszténydemokraták, a svéd konzervatívok, a brit toryk megérezték, hogy a választókért a társadalom közepén kell megütközni, és nem a szélein. Az elmúlt évtized a jobboldal alapos modernizációjának a kora. A szociálisan érzékeny, családpolitikájában liberális, a többkultúrájúsággal nem perlekedő "puha konzervativizmus" nem más, mint Dahrendorf "szociáldemokrata konszenzusának" késő megerősítése. Angela Merkel, Frederik Reinfeldt svéd miniszterelnök (konzervatív pártja nemrég "mérsékeltre" változtatta a nevét) vagy David Cameron, a toryk vezetője vonzóbb ajánlatokat tud tenni a a széles középrétegeknek, mint a szocdemek. Az SPD választói a lehető legkülönfélébb irányokba szaladtak szét: 1,1 millió a Balpárthoz, nem kevesebb, mint 1,4 millió a most kormányzó CDU/CSU-hoz és a liberális FDP-hez, majd' 900 000 a Zöldekhez; míg 2,1 millió olyan polgár, aki négy évvel ezelőtt rájuk szavazott, legutóbb már otthon maradt.

A megpuhult jobboldal és a populisták közé szorított szocialisták most azt kérdezik maguktól, hogy vajon van-e előttük bármilyen jövő. "A politikai szervezetek is halandók" - figyelmeztet Ernst Hillebrand abban az elemzésben, amit tavaly publikált a német Friedrich Ebert Stiftung a "XXI. századi szociáldemokrata projekt kontúrjairól". Az efféle dokumentumok az utóbbi időkben jelentősen elszaporodtak. A londoni Policy Network Politics of Evasion ("A megúszás politikája") címmel adott ki a tárgyba vágó pamfletet, amely ambiciózusan "az európai szociáldemokrácia megújulásának egyetlen útját" villantja fel, az SPD-hez közeli Progressive Zentrum a maga részéről "Haladást - most!" címmel gyűjtötte össze ajanlásait. Mely irányokba tapogatóznak e dolgozatok?

A britek szerint túl kell lépni a kulcsproblémák megkerülésének politikáján. A "piacgazdaság igen, piaci társadalom nem" jelszó már nem elégséges. A baloldalnak meg kell lelnie a módját, hogy a közérdek nevében szigorúbban lehessen szabályozni a szabad piacot. Ez vonatkozik a másik elhanyagolt területre, a közkiadások kérdésére is. Nemcsak arra kell választ találni, hogy mennyi közpénzt szánjunk az állam által nyújtott szolgáltatásokra, de át kell gondolni e szolgáltatások szerkezetét is, hogy a közberuházások a kívánt társadalmi átalakulást segítsék elő. "Az államnak magának is cselekednie kell, s nem csak másokat cselekvésre sarkallnia" - hangzik az új posztulátum (Hillebrand tollából).

A magánosítás politikája hiba volt - állítják egyhangúan az új kurzus konstruktőrei. Az elöregedő társadalomban éppenséggel a "az állampolgárokhoz közeli szolgáltatások - például az öregkori ellátás - nyitnak nagy lehetőséget a szolgáltatási szektor növekedésére", s ezzel a munkahelyteremtésre. Az új egyenlőtlenségek és a jövedelemkülönbségek növekedése ugyancsak fontos feladatokat ró az államra. De - figyelmeztetnek a józanság hangján a baloldal látnokai - az állam ehhez csak akkor nyerhet megfelelő legitimációt, ha a legmagasabb színvonalú szolgáltatásokat tudja kínálni, olyanokat, amelyeket azok is használnak majd, akik adóik formájában a legtöbbet teszik a közösbe.

Ki magyarázza jobban?

Ez a vita a szociáldemokrácia jövőjéről épp, hogy elkezdődött. Egyelőre a "gyökerekhez való visszatérés" motívuma a legerősebb benne. De ez vajon éles balfordulatot is hoz-e, s ebből adódóan nagy csatákat a populistákkal? Nem feltétlenül. Sőt - ez lenne az utolsó szög a szociáldemokrácia koporsójába. Legutóbb az osztrák szocialisták, az SPÖ kísérletezett az euroszkeptikus, bevándorlóellenes populizmussal - amiből csak poszthaiderista jobbradikálisok húztak hasznot. Hogy kulcsszerepet játszhasson a modern társadalmakban, a szociáldemokráciának vonzó ajánlatot kell tennie a közép számára; nem elég a társadalmi hierarchia legalján álló kisebbségekkel törődni. De hol van ez a közép, hogyan lehet kimérni, s hogyan tapinthatók ki az ide tartozó állampolgárok érdekei?

Sigmar Gabriel, az SPD új elnöke novemberben, pártja drezdai kongresszusán arról szónokolt, hogy ezt a gondolatmenetet meg kell fordítani. "A politikai közép soha nem volt valamiféle pontosan definiált, jól körülhatárolható hely. Ezt a közepet az szerzi meg magának, aki a polgárok többségének a szemében a helyes kérdésekre a helyes választ adja. A társadalom közepén az áll, aki az aktuális társadalmi kihívások megválaszolásakor interpretációs előnyre tesz szert". A "harmadik út" ideológusai hittek annak a káprázatnak - állítja Gabriel -, hogy jól körülhatárolt választói csoportok elvárásaihoz alkalmazkodva kell a politikát csinálni - és veszítettek, amikor ezek a csoportok hirtelen elfordultak tőlük.

Tony Judt fent említett előadásában viszont arra figyelmeztet, hogy a bizonytalanság korába lépünk, amelyben - akárcsak az I. világháború után - a szüntelen haladás, az életkörülmények szakadatlan javulása, az állandó gazdasági növekedés képzete merő illúzió. Talán ez a szociáldemokrácia legnagyobb kihívása. Ez az ígéret nem teljesíthető - de mit lehet cserébe kínálni helyette, ami az "interpretációs előnyt" szavatolná, és segítene meglelni a politikai közepet? Vajon a "félelem szociáldemokráciája", amiről Judt beszél, azaz a szociális állam vívmányainak védelme azok próbálkozásai elől, akik pusztán a gazdasági hatékonyság fogalmaival operálnak, elég lehet-e ehhez?

Tony Judt e harsány szókapcsolata kissé félrevezető, amennyiben eltereli a figyelmet dolgozatának fontosabb téziseiről. Jelesül arról, hogy a haladás narratívája szerinte kifogyott a saját lehetőségeiből, kimerült, s ma arra az alapkérdésre kell választ találnunk, hogy a mostanra elért körülmények közt vajon milyen a "jó társadalom". (Ez egyébként Nahles és Cruddas kiáltványának is a címe.) Ha a gazdasági növekedés immár nem magától értetődő, és nem szavatolja mindenki számára életminőségének a javulását, a modern társadalmat el kell kezdeni újragondolni. E ponton immár nem lesz elegendő néhány kiváló ötlet a munkaerőpiac finomhangolásáról, a társadalombiztosításról vagy az adókról. A kihívás, amely az európai szociáldemokrácia előtt áll, erkölcsi természetű, s ilyen választ is kell rá adni; majd meggyőzni a választópolgárokat a helyességéről. E feladat nagyságában ahhoz mérhető, amely előtt 130 éve álltak a szociáldemokraták. Akkor sikerült nekik - csakhogy ma egy másik világban élünk, amelyben az eddig bevált receptek már nem megfelelőek. A tőke és a munka konfliktusa helyét átvette a szociális állam befizetői és haszonélvezői közti ellentét; a bevándorlás vagy az egyedülálló szülőkénti gyereknevelés sokszor előbb taszít a szegénységbe, mint a munkanélküliség; és sok társadalmi egyenlőtlenséget egyszerűen nem lehet lecsökkenteni. Márpedig az "interpretációs előnyért" folyó versenyt az fogja nyerni, aki ezen újkeletű bajokkal szemben előbb mutatja fel az összetartozást és a szolidaritást megteremtő társadalmi modellt. E feladatot mintha csak a szociáldemokráciára szabták volna. S a következő évek legizgalmasabb talánya ez: vajon megbirkózik-e vele?

A szerző politikatudós, tanár, a varsói Centrum Stosunków Miedzynarodowych munkatársa. Jelen esszéje a Gazeta Wyborcza 2010. január 11-i számában jelent meg.

(Fordította: dha)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”