Fizetünk, gazduram!

Publicisztika

Tudják, mi a baj az árakkal? Az, hogy piszkosul drágulnak.

Az Országgyűlés hétfőn elfogadott két kisebb jelentőségű törvényt (törvénymódosítást) is, egyetlen ellenszavazat nélkül; azaz egyetértett velük nemcsak a Magyar Szocialista Párt, de a Fiatal Falusi Szocialisták Szövetsége, a Szabad Szocialisták Szövetsége (mind a kettő) és a Magyar Agrárszocialista Fórum is. A törvények célja a nagy áruházláncok csuklóztatása, különféle mezőgazdasági és élelmiszer-ipari vállalkozások kisegítése egy kisebb összeggel, a Gazdasági Versenyhivatal alázása, az uniós versenyjog rituális megköpködése, valamint az árdrágítás volt, nyilván a könnyekben fulladozó szociális érzékenység jegyében.

Az első törvény azt részletezi, hogy a kereskedők - a nagy áruházláncokra van itt gondolva - ezentúl milyen címen nem szedhetnek pénzt a beszállítóktól (polcpénz, hozzájárulás a marketingköltségekhez stb.), milyen fizetési határidővel kell majd kiegyenlíteniük a beszállítók felé számláikat, és arra is tartalmaz tiltásokat, hogy milyen olcsón nem árulhatnak ezentúl. A törvényalkotó ihletet az általános multi- és hipermarket-ellenes közérzületből merített, sőt, nemcsak ihletet, de nyelvezetet is ("sáp"), az indoklásban pedig arra (is) hivatkozik, hogy e hálózatok, mivel üzletpolitikájuk "monopóliumok kialakulásához" vezet (így, többes számban), épp a versenyt számolják fel. Ám ez az indoklás nem állja meg a helyét, arról ugyanis, hogy a hipermarketek ne versenyeznének egymással, nincs hiteles bizonyítékunk; márpedig ha és ameddig ők versenyeznek, akkor és addig nem lesz monopolpiac az élelmiszer-kiskereskedelemben, ami jó hír a vevőknek, de a beszállítóknak is.

Ezért azonban még nem emelnénk szót; a második hasontárgyú törvénybirizgálás azonban már sok a jóból. Az ugyanis a mezőgazdasági termelést és az élelmiszer-feldolgozást kiemeli a versengő kapitalizmus kategorikus imperatívusza alól, s egy másik univerzumba helyezi gazdaságunk minden más szereplőjéhez képest. Azt mondja ki ugyanis, hogy a mezőgazdasági termelők ellen a GVH ezentúl csak az agrárminiszter engedélyével indíthat kartellvizsgálatot: őrájuk, ha a miniszter bácsi megengedi a koordinált árfelhajtó pajkoskodást, nem vonatkozik majd a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996/LVII. törvény. "A mezőgazdaság nem gyár, a paradicsom nem anyacsavar" - zendít rá az indoklás, tényleg, sose próbáljanak paradicsommal például sínszálat talpfához erősíteni, legfeljebb annyit tehetnénk hozzá, hogy öreganyánk pedig nem hegesztőpisztoly. És a folytatás sem rossz: "A piaci verseny tisztaságából eredő előnyök szem előtt tartása szempontjából nyilvánvalóan nem eshet azonos megítélés alá a mezőgazdasági vagy élelmiszer-ipari termelést folytató vállalkozások, illetve az útépítő vagy mozdonygyártó vállalkozások működése." Ez az indoklás legveleje és epicentruma, és az epicentrum epicentruma a "nyilvánvalóan" szó. Nyilvánvalóan más elbánás jár hazánk agrárnépességének a nem agrárnépességhez képest, mert a föld az egy szent dolog, és aki megműveli (homloka verejtékével), az nem pénzt keres rajta, hanem áldozatot hoz a nemzet oltárán. Nyilvánvaló az is, hogy ez kamu, amit nem pusztán politikai gyávaságból szoktak a hasonló törvények kiagyalói hajtogatni (bár abból is), hanem érdekből: a magyar parlamentben épp elég földbirtokos és agrárvállalkozó ül ahhoz, hogy megérje blődségeket beszélni. Az agrárminiszter maga is szereplő az iparágban, és ezek után arról is dönthet majd, hogy buzerálhatja-e a GVH valamelyik saját cégét - ha az, ne adj' isten kartellezés gyanújába keveredne.

A magyar mezőgazdaság minden elcseszettségét - a hatékonytalanságot, a tőkehiányt, a siralmas minőséget etc. - a törvényhozás (ezen állapot előidézője) most éppen a gonosz kereskedőkön verné le. Illetve, mivel az nemigen fog menni, a lakosságon; a beszállítói verseny megszüntetésének az árát ugyanis a szupermarketek közönsége, mi és önök fogjuk megfizetni.

Ne legyenek kétségeink, hogy kinek.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.