Ha jön az álom

  • .
  • 2010. április 8.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2010. február 25. Utódpártra vagy elődpártra? Magyar Narancs, 2010.
április 1.

Bauer Tamás közgazdász-publicista Fideszt támogató cikkemre küldött válaszában megró, mert a jobboldali párt melletti szavazásra buzdítok.

Nem lirizáló argumentumai döntő többségével szemben is lehetne ellenérveket felhozni, de miközben a szellemes megoldásoknak járó elismeréssel díjazom, ahogy fordulataimat és hasonlataimat gondolatmenetem ellen fordítja, a vitához nincs sok kedvem. Bauer Tamás cikke pontosan illeszkedik abba a közírói magatartásba, ami miatt magyar politikai publicisztikát nem nagyon érdemes olvasni. A kérlelhetetlenség, a kételyt nem ismerő projekciók, az öncélú jelzőhalmozás, a "lehetséges" vagy az "esetleg" negligálása, az állandóan az ellenfélből kiinduló gondolkodás, a "mindenre tromfolunk valami-vel" attitűdje lehet, hogy szórakoztató; én intellektuálisan sivárnak találom.

Nem tudom viszont másnak, mint lovagiatlannak tartani, ahogy Bauer az általa ellenszenvesnek talált jobboldal egyes lépéseiért személyesen is felelőssé tesz, a Wass-szobrokon át a nemzetpolitikáig és a bejegyzett élettársi kapcsolatig. Ha olyan pártra szeretnék szavazni, amelynek minden lépésével egyetértek, akkor nyilván alapítanék egyet. Az azonos neműek bejegyzett élettársi kapcsolatát például támogatom. A házasságukat nem. És tényleg csak az olvasók tájékoztatására: nemzetpolitikával kapcsolatos egyes gondolataimat épp Bauer Tamással vitázva fejtettem ki az Élet és Irodalomban (2008. november 14.). Nem értettünk egyet, de ettől még nem vizionáltam a demokrácia végzetes megroppanását. Ha meg valaki a nemzettel mint politikai-kulturális entitással vagy Wass Alberttel kapcsolatos véleményemre kíváncsi, az [origo] véleményoldalán, a komment.hu-n írott cikkeimből tájékozódhat. (Nem politikai publicisztikák, mielőtt.)

Az "1895 előttre visszaforduló magyar jobboldal" képe mindenesetre bátor bemondás az amúgy is erősen kezdő licitben. Ha másért nem, ezért érdemes volt megírni Bauer Tamás húszezer leütését.

Ablonczy Balázs

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.