Ha jön az álom

  • .
  • 2010. április 8.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2010. február 25. Utódpártra vagy elődpártra? Magyar Narancs, 2010.
április 1.

Bauer Tamás közgazdász-publicista Fideszt támogató cikkemre küldött válaszában megró, mert a jobboldali párt melletti szavazásra buzdítok.

Nem lirizáló argumentumai döntő többségével szemben is lehetne ellenérveket felhozni, de miközben a szellemes megoldásoknak járó elismeréssel díjazom, ahogy fordulataimat és hasonlataimat gondolatmenetem ellen fordítja, a vitához nincs sok kedvem. Bauer Tamás cikke pontosan illeszkedik abba a közírói magatartásba, ami miatt magyar politikai publicisztikát nem nagyon érdemes olvasni. A kérlelhetetlenség, a kételyt nem ismerő projekciók, az öncélú jelzőhalmozás, a "lehetséges" vagy az "esetleg" negligálása, az állandóan az ellenfélből kiinduló gondolkodás, a "mindenre tromfolunk valami-vel" attitűdje lehet, hogy szórakoztató; én intellektuálisan sivárnak találom.

Nem tudom viszont másnak, mint lovagiatlannak tartani, ahogy Bauer az általa ellenszenvesnek talált jobboldal egyes lépéseiért személyesen is felelőssé tesz, a Wass-szobrokon át a nemzetpolitikáig és a bejegyzett élettársi kapcsolatig. Ha olyan pártra szeretnék szavazni, amelynek minden lépésével egyetértek, akkor nyilván alapítanék egyet. Az azonos neműek bejegyzett élettársi kapcsolatát például támogatom. A házasságukat nem. És tényleg csak az olvasók tájékoztatására: nemzetpolitikával kapcsolatos egyes gondolataimat épp Bauer Tamással vitázva fejtettem ki az Élet és Irodalomban (2008. november 14.). Nem értettünk egyet, de ettől még nem vizionáltam a demokrácia végzetes megroppanását. Ha meg valaki a nemzettel mint politikai-kulturális entitással vagy Wass Alberttel kapcsolatos véleményemre kíváncsi, az [origo] véleményoldalán, a komment.hu-n írott cikkeimből tájékozódhat. (Nem politikai publicisztikák, mielőtt.)

Az "1895 előttre visszaforduló magyar jobboldal" képe mindenesetre bátor bemondás az amúgy is erősen kezdő licitben. Ha másért nem, ezért érdemes volt megírni Bauer Tamás húszezer leütését.

Ablonczy Balázs

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.