Haraszti Miklós: Miért szeretik jobban a csehek a szabadságot?

  • 2001. január 11.

Publicisztika

Vajon jobban szeretik-e, mint a magyarok? Eddig nem volt okunk azt hinni, hogy azon a bizonyos Nyugat-Kelet lejtőn mi Csehországnál lejjebb vagyunk, elcsúszva Oroszország irányába. Abban a tudatban éltünk, hogy itt Közép- vagy Komp-Európában van egy közös, közepes k-európai minőség. Mi elismertük, hogy ebbe beletartozunk, a csehek pedig néha kivonták magukat belőle - innen tudtuk, hogy ők is beletartoznak.
Vajon jobban szeretik-e, mint a magyarok? Eddig nem volt okunk azt hinni, hogy azon a bizonyos Nyugat-Kelet lejtőn mi Csehországnál lejjebb vagyunk, elcsúszva Oroszország irányába. Abban a tudatban éltünk, hogy itt Közép- vagy Komp-Európában van egy közös, közepes k-európai minőség. Mi elismertük, hogy ebbe beletartozunk, a csehek pedig néha kivonták magukat belőle - innen tudtuk, hogy ők is beletartoznak.

Most viszont azt kell látnunk, hogy második bársonyos forradalom van. Százezer cseh a Vencel téren, elvi okokból! Ez eddigi tudásunk szerint contradictio in adjecto, mégpedig igen magas számú előfordulásban. A civilek szabadságvágya a legmegbízhatóbb mutató, s a Vencel téri nagyságrendet párt-állástól függetlenül igen nehéz lesajnálni. Ráadásul éppen a sajtót védik a csehek, ami maga az ügy a demokratikus ellenzék által megújított 1848-as k-európai hagyományban. Nálunk azonban csak ügynek Kellene Lennie, amúgy kisbetűs ügy.

A prágaiak egy Magyarországon mindennaposnak számító felügyelőbizottsági pártpuccsra ugrottak fel százezren. Hodács pártkartács tévédirektori kinevezésével a többséget alkotó pártok olyan intézményt hajtottak a hatalmuk alá, amely eredeti célja szerint éppen arra szolgálna, hogy távol tarthassák a pártokat az intézményben folyó munkától. Hát nálunk az ilyen "egyébként szabálytartó" lelépésből minden évben a megszámolhatónál több akad, még a közmédiában is, de egyébként ahová nézünk. Például csupán a mostani kormány alatt: a művészeti közalapítványokban, a vasművek vidékén, az útépítésben, az őrző-vérző szolgáltatásban, az adószedői és a zálogházas hivatásban, Bábolnában és a kápolnában. A csehek meg korábbi röpke hírigazgatói működése alapján máris úgy reagálnak Hodács direktorra, mint a szerbek Milosevic diktátorra négy vesztett háború után. Néhány közfirkász jogilag védhetetlen akciója elég volt a prágaiaknak, hogy belgrádi hevességű "most vagy soha" érzés vegyen rajtuk erőt, és a nagy hidegben sajtószabadságot követeljenek.

Ráadásul - fokozzuk tovább lecsúszásunk érzetét - instant szabadságdíjas a firkászokat védő csehek akciója. Magyar legenda, hogy mi ugyan ritkán, de akkor aztán nagyot. Valójában a csehek jól időzített és erős csapással gondoskodtak róla, hogy a demokratikus fellépés ne maradjon a kudarc és az elszigeteltség szinonimája.

Hiszen a politikusok azonnal sürgés-forgásra kényszerültek. A konzervatív-szociáldemokrata páros gyengébb idegzetű tagja megfújta a politikai visszavonulót. (Hát persze hogy a szociáldemokrata volt az. Valószínűleg ez a definíciója a szociáldemokratának K-Európában: gyengébb idegzetű konzervatív.) Az erősebb idegzetű összeesküvők, Václav Klausék, egyelőre ellenállásra biztatják a tévétanácsot bitorló kinevezettjeiket, meg az általuk kinevezett Hodács kartácsot. Ez ismerős, azonban a százezer civil kurázsija miatt az összeesküvés immár visszavonhatatlanul védekező taktikákká szelídül, arcmentés, kármentés. Nemsokára majd az elveket hívebben közelítő törvénymódosítások következnek. A válság folytatódik, ám a kiszolgáltatottságot legyőzték a csehek.

Szeretném két részre osztani a tanulságokat. Akad néhány háztáji megfontolnivaló a Vencel téri tüntetés ürügyéül szolgáló szűkebb területen, a sajtószabadság állapotában. De amiről itt igazán szó van, az a posztkommunista demokrácia általános állapota Prágától Moszkváig. Szakaszhatárt sejtek.

Ami a médiát illeti, a posztkommunizmusok torkán eddig sehol sem lehetett lenyomni a sajtószabadság második fogását: a pártmentesítést. Most a bűntudatos cseh törvényhozók azonnal a helyes irányba lépnek. Szakmai, társadalmi javaslatokra támaszkodó, több hatalmi ág által választott tévétanácsot hoznának létre a pártok delegálta mai tévétanács helyett. Az intézmény értékénél többet ér, hogy áttört a helyes elv.

Magyarország az 1996-os, sok-kuratóriumos médiatörvénnyel nagyon elcsúszott Keletre; a kijátszásával még inkább; azzal meg végleg, hogy még ezt sem vesszük zokon. Jó, hogy nálunk még nem csukják le a kereskedelmi tévék tulajdonosait, mint Guszinszkijt Oroszországban. Azonban mindent elmond a közéletről, hogy a magyar Alkotmánybíróság egyszerűen nem válaszol azokra a beadványokra, amelyek a legfőbb médiahatóság, az ORTT tisztán pártpolitikai összetételét kifogásolják.

A pártmentesítés persze egész Európában hosszú menetelés. Hiszen a közszolgálati média nem csak Prága Gólemje. Létrehozására Nyugaton is a nézettségtől függetlenül szedhetnek adót a kormányok, költséges médiabürokráciát és még költségesebb csatornákat tarthatnak fenn. Atyai kötelességük, hogy megbízható információval lássák el, szórakoztassák, szép szóval oktassák az adófizetőket. Mindezek után összeurópai képmutatás, hogy elvárják a kormányoktól: hagyják békén saját teremtményeiket, a médiagólemeket.

Hát maguktól sehol sem teszik, és ott aztán különösen nem, ahol a közszolgáló újságírók ebbe belenyugszanak. Még a BBC-nek is átlag ötévenként újra kell vívnia a függetlenségi harcot, habár a szerkesztők ott már nem szorulnak hálózsákos, hordvécés sit-inre, százezres támogató tüntetésre. Mondjuk így: időnként karbantartják a politikai osztály gyengülő bűntudatát a média iránti hatalmi ösztöne miatt.

Ami azonban a posztkommunista Európában történik, nem söpörhető be az alá, hogy Európa nem Amerika, hogy mifelénk sohasem lesz teljesen magántulajdonú a média, és sohasem nehezedik majd egyértelmű alkotmányos tilalom a médiát illető törvényhozási buzgalomra.

Hatalmas különbség van a posztkommunista országok közmédia-állapota és a nyugat-európai küzdelmek között. A "Nyugat" túl van a legitimációs fordulaton. Meg van termelve a politikusok képessége a szégyenkezésre, azt már csak karban kell tartani. A Nyugat nem azonos az intézményrendszerrel; a Nyugat az intézmények szelleme.

Nos, éppen a legitimációs ősfordulat történik meg most Prágában. Kissé megkésve, tízévesen, de végre megbiliztetik a politikai osztályt. Az újságírók lázadása és a Vencel téri tüntetés a nyugatosítás szükséges és elkerülhetetlen második hulláma. A prágaiak elfogadják a bársonyforradalmár Havel elemzését: Jirí Hodac kinevezése "formailag talán összhangban volt a törvénnyel, de bizonyára megsértette annak szellemét és értelmét. Ez rendkívül veszélyes, hiszen az 1948. februári kommunista fordulat szintén a törvénnyel összhangban játszódott le, bár ellentétben volt az alkotmány szellemével."

Nálunk ugyanez a gondolat ma túlzásszámba megy. Nem ment végbe a szobatisztasági fordulat, dacára minden médiaháborúnknak, médiatörvényünknek, alkotmánybíróságunknak, és dacára BBC-színvonalú újságírógárdánknak. A politikai osztály keleti dölyffel nálunk még bármit megcsinálhat a médiával, ami eszébe jut.

Klaus cseh és Áder magyar házelnök ugyanazt teszi. Igaz, Klaus formálisan betartotta a jogot, amikor embereit beszavaztatta a tévétanácsba, Áder viszont a törvényt és az alkotmánybírósági határozatokat is semmibe vette, amikor fel sem tette szavazásra az ellenzék embereit, sőt még a főügyésznek is cokit mondott, amikor az figyelmeztette a törvénysértésre. Klausban és Áderben a legitimációs fordulat előtti keleti dölyf a közös: a törekvés hiánya, hogy a törvény szellemét szolgálják, vagy legalább gyorsan javítsanak, ha rajtakapták őket.

A cseh különbség nem a politikusokban, hanem tág értelemben vett közönségükben érlelődött meg. Nálunk a főügyész inkább lemondott, semmint jogi lépést tegyen a megállapított törvénysértés ellen. Az angolszász műveltségű médiaértelmiség orosz módra behúzta az antennáit. Ismerjük el: helyesen érzik úgy a magyar jogászok és médiások, hogy ha fellépnének, legfeljebb az ellenzéki pártok kétes hatékonyságú támogatására számíthatnának, de nem a civil tízezrek szolidaritására, valódi népi támogatásra. A prágai tévé újságírói valószínűleg magyar módra elvetették volna, hogy vásárra vigyék a bőrüket, ha nem számíthattak volna a tömegfelháborodásra.

De honnan hát a különbség a két ország között? Gyávábbak, tehetségtelenebbek volnánk, mint a csehek? A magyar civilek valójában csak sörivásban jók, a szabadság nekik csak annyi, mint a légypiszok a császár képén a Kehely sörözőben?

Mitől támad kultusza a liberális demokrácia értékeinek? Közszolgálatiságnak, intézményi függetlenségnek, hatalmi önkorlátozásnak, polgárkurázsinak? Mitől fogják a civilek belenyugvás helyett szinte rendszerváltó haraggal szemlélni a hatalom cinizmusát, a joghézag-politizálást, az ürügy-demokráciát?

Az én megfejtésem nem az, hogy Csehország nálunk "nyugatibb" hely, és ezért nem is jutott olyan messzire a pimasz visszakeletiesedésben, mint mi. Nem hiszem, hogy a rendszerváltó szellem azért éberebb ott, mert a csehszlovák kommunizmus keményebb, az eredeti bársonyos forradalom pedig kataklizmaszerűbb és tömegesebb volt, mint a mi hosszú egyezkedési folyamatunk.

Az én olvasatom éppen az ellenkező. A Klaus-Zeman-paktum jóvoltából Csehország hirtelen kiüresítette liberális demokráciáját; ott messzebbre jutott, letagadhatatlanná vált a keletiesség ellentámadása. A parlament két nagy pártjának nyíltan haszonelvű szerződése egyszerre csak bevilágította a posztkommunista fejlődés igenis lehetséges zsákutcáját.

Mivel K-Európában a szabadságvágy rendszerváltó hulláma épkézláb demokráciákat hozott létre, tíz év kellett hozzá, hogy a térségben elkezdjen leesni a népi tantusz: az intézmények szelleme, a demokrácia minősége nem luxusprobléma, hanem életkérdés. Az új politikai osztály reformálatlan ösztönei illiberális energiával töltötték be a liberális teret. Átütött a posztkommunizmus genetikai kódja, s minden ország elindult a "többségizmus" felé, vissza Keletre.

Nálunk a sokszínűség maradék médiabástyái minden posztkommunista és yuppie gonoszság ellenére talán még mindig túlzóvá teszik a rémképet, hogy az illiberális fordulat fekete lyukká mélyülhet, a demokrácia tartalmatlanná válhat. Az ellenzék ugyan erőtlen a négy évig tartó diktátorkodás ellenében, de puszta megléte mégis váltást tesz lehetővé. Nálunk a kommunistázó, liberalistázó médiaháború, amelynek során a hatalom párthoz húzással vádolja a médiát, egyúttal megnyugtató és önmagát teljesítő jóslat is, hiszen állandóan emlékeztet az intézményrendszerbe beleírt helyes megoldásra, a választások hozta megújulás lehetőségére.

Ámde Csehországban egyszerre csak elmosta a különbséget akár Üzbegisztánhoz képest is, hogy a paktummal a demokrácia látványosan egydimenziós rendszerré alakult át. Ami Csehországban megszűnt, az az alternatíva. Először leszorították a kis pártokat, választójogi puccsot hajtottak végre, aztán elosztottak minden zsíros állást. A néplélek fordulatát végül a televízió banális megszállása kényszerítette ki, mert ez a megszállás nem a kormány műve, hanem a Klaus és Zeman közötti "ellenzéki egyezményé". Az összeesküvők, akik addigra már minden érdemleges ellenállást kifüstöltek a rendszerből, most rávetették magukat az utolsó akadályra, a paktumot bíráló közszolgálati médiára. És a média függetlensége elleni támadás nem a patkó egyik oldaláról indult, hanem mindkét oldalról egyszerre.

A kétpárti összeesküvés mintegy belekényszerítette az újságírókat a függetlenségbe, felmentette őket a pártosság vádja alól. (Klaus most utólag, kétségbeesésében próbálja Havel elnök és a négy kis párt nyakába varrni a tüntetést.) A százezer morva pedig attól fordult a sörivástól az elvi kérdések felé, hogy a kétpárti világ már addig is igen népszerűtlen volt.

A hatvanas években még úgy mondtuk volna: a represszív tolerancia egydimenziós rendszerét a nyilvánosság transzcendálta. Ma úgy mondhatnánk, a fiúk Prágában túlnyerték magukat.

Nagy Sándornak és Szájer Józsefnek el kell gondolkodniuk a szomszédságban történteken, mielőtt Kovács és Orbán számára asztalt terítenek. Először volt az osztrák Proporz-rendszer, utána jött a cseh Klaus-Zeman-rendszer. Közép-Európában a Fidesz és az MSZP kétpárti összjátéka éppen a harmadik csődvállalkozás volna. De ki tudja, talán még jót is tenne a demokrácia életkedvének.

Igaz, addig sem ártana, ha több jogász és több újságíró tudna elfeledkezni az éppen aktuális kurzusról és a félelmeiről.

A szerző író.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.