Haskó László: Nincs mentsége egyetlen ellenzéki státusban tartott pártnak sem

  • Haskó László
  • 2018. április 12.

Publicisztika

Teljességgel alkalmatlanok további képviseletünkre.

„Világosodik lassacskán az elmém…” Természetesen a harmadik elsöprő erejű Orbán-győzelem okozta agyelsötétedésemből ébredezem. Nincs mentsége egyetlen ellenzéki státusban tartott pártnak sem. Teljességgel alkalmatlanok további képviseletünkre. Úgy tűnik, megélhetési politikusok viszik a zászlót mindenütt. Beülnek a Tisztelt Karámba, alig várják, hogy a bajszos komondor ugassa, harapdálja őket. Igen, ők a NER szerves részei, nélkülük a rendszer nem jöhetett volna létre. Meglehet, jó akarattal, de mégis ők kövezték ki a pokolba vezető utat. Szorgalmasan köveztek, fel sem néztek, semmire és senkire nem figyeltek. Csak magukra. Bravó, csak így tovább! Hogy ne a levegőbe beszéljek: legkésőbb 2011-ben, az „új alkotmány” napirendre tűzésekor minden parlamenti tevékenységet és minden együttműködést meg kellett volna szüntetni Orbánnal és csatlósaival.

Ha mindez semmi eredménnyel nem járt volna, akkor is. Sőt, akkor csak igazán!

Miért? Erkölcsi okból! Ezen talán még a „puszták népe” is elgondolkodott volna akkor is és talán most, 2018-ban is. Csakhogy 2011-ben már ellenerkölcs uralkodott. 2006 óta. Akkor hirdette meg az antimorált a hivatalban volt köztársasági elnök, mikor is miniszterelnöke (őszödi) igazságbeszéde kapcsán „az ország erkölcsi válságáról” vészjelzett. Táltos paripára cserélve ezzel azt a sánta kutyát, amin Orbán addig lovagolt. Az erkölcstelenség tora volt a 2006-os őszi (húgyos) forradalom. A Kossuth tér szónokai szórták az ellen-tízparancsolatot és az ellen-hegyibeszédet. Ne hazudj? De, hazudj! Ne lopj? De, lopj! Ne tégy olyat felebarátoddal, amit nem szeretnél, ha ő tenne veled? De, bátran!

Szeresd felebarátodat? Inkább gyűlöld!

És mindezt az „anyaszentegyház” áldásával, a protestáns korifeusok (többségének) cinkos hallgatása mellett. Megvásároltak minden (elérhető) médiumot, megszállták az államiakat, ömlik a primitív szenny minden szájból. Bebetonozták az erkölcsmentes, fordított alapállású főügyészt, a blöff-blöff bankelnököt.

A puszták népe évek óta csak hazugságot és gyűlölködést hall és lát, reggel, délben este. Azt hiszi, így van jól.

És jön a mesebeli legkisebb királyfi, aki ételt (Erzsébet-utalványt) és italt (szabad pálinkafőzést) ad. És persze (mint Vitéz László a palacsintasütővel az ördögét) ellátja a migránsok baját. Illetve csak ígéri, mert nincs migráns – pláne vidéken – egy se. De az mindegy. Őbenne bízunk eleitől fogva.

A fővárosban – nagy hiba volt, ezt többet nem követik el – megmaradt néhány ép erkölcsi érzékű médium, és lássunk csodát, nem hülyült meg a többség. A barbárok minden erőfeszítése és az ellenzéki pártok ostoba, kivagyi, netán kollaboráns magatartása dacára sem. Ez adhat némi reményt. De nem sokat. A gonoszok gyorsak és gátlástalanok, mi gyávák és okoskodók vagyunk. Mielőtt eszünkbe jutna bármi, rendet vágnak Pesten. Ugocsa koronáz majd a székesfővárosban is. A hasas-faros koronás kisember elégedetten tekinthet le ránk palotája erkélyéről.

 

A szerző sebész.


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.