Hazátlanok és lelketlenek

  • Ara-Kovács Attila
  • 2015. augusztus 17.

Publicisztika

Kakuk György arcot adott egyenként minden menekültnek, s mélységet a rémületüknek. Ara-Kovács Attila publicisztikája.

Néhány napig nem voltam internetközelben, így Kakuk György – barátom és kollégám – beszámolóját a menekültek balkáni kálváriaútjáról (El Camino de Balkan) csak jóval azután olvashattam, hogy már megjelentek a vele kapcsolatos reflexiók. Mi több, néhányat közülük, mindenekelőtt a Mandiner-interjút hamarabb olvastam, mint magát a beszámolót.

Ezek miatt is, de főleg az El Camino de Balkan miatt már nem olyan elviselhetetlen a szégyenérzetem. Nem az Orbán-kormány miatt szégyenkezem, ahhoz semmi közöm, leszámítva, hogy annyi más honfitársammal együtt én is az emberiesség ellenségét látom benne, s ennyiben az én ellenségem is. Szégyen csak azért élt – s bizonyos fokig azért él még most is – bennem, mert korábban nem találtam érzelmi választ az Orbán által kirakott gyűlöletplakátokra. Csak racionális, nagyon racionális válaszaim voltak azokra a szövegekre, melyeket egy nemzet még akkor sem engedhet meg magának, ha már nagyon nagy bajban van.

Kakuk György műve nem az első, de talán mégis a legjelentősebb érzelmi válasz a Fidesz-kormány emberi züllöttségére. Az elsőt három, évtizedekkel korábban Erdélyből Magyarországra áttelepült, tehát a maga módján „bevándorló” adta egy-egy interjú formájában a Marosvásárhelyi Rádiónak. Minthogy azt az adót – bár interneten könnyen hozzáférhető a műsora – kevesen hallgatják itthon, ideírom az említett három nagyszerű ember nevét: Bodor Johanna, Darabos Enikő, Rojál Zsüli.

A következő nyomatékos választ e politikára egy kettős – magyar–román – állampolgárságú székelyföldi lány adta, Nágó Zsuzsa, aki Orbán Viktor képébe vágta magyar állampolgárságát a magyar útlevelével együtt, tiltakozásul a menekültekkel szembeni hajsza miatt.

És itt van most Kakuk György beszámolója, melynek legnagyobb értéke, hogy egy olyan valósággal szembesít bennünket, melyet nem lehet ésszel felfogni, mert nincs értelme, s olyan távol esik a 21. századi európai tapasztalatoktól, hogy realitásérzékünk sem tud mit kezdeni vele. Kakuk arcot adott egyenként minden egyes menekültnek, s mélységet annak a rémületnek, melyet hat-tíz éves gyermekek éreznek, amikor egymaguk kell szembenézzenek a védtelenséggel, az ismeretlennel, a magánnyal, a szeretethiánnyal és a szomjúsággal. No és persze a magyar kormányzat politikájának következményeivel.

Például azzal, hogy a Mandiner által készített Kakuk-interjú alatt 2015. augusztus 16-án, 14:35-kor ez volt látható: kedveli 19, nem ért vele egyet 72.

Tudjuk, nem jó menekültnek lenni. De jó-e egy olyan állam polgárának lenni, amelyik így bánik a menekültekkel? Épp ezért nincs az a menekült, aki ne érne és ne jelentene nekem többet, mint bárki, aki Orbán politikája mögé odaáll. Egy menekült hazátlanságával tudok azonosulni, a Fidesz „honvédelmével” egyáltalán nem.

A szerző a DK elnökségi tagja.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.