Miért nem fognak hazajönni?

  • Mérő Vera
  • 2015. augusztus 17.

Publicisztika

A kormány külföldön élő magyar fiatalokat visszacsábító programja, a Gyere haza, fiatal! bukás. És az is marad. Például azért, mert mindenki szereti jónak érezni magát. Mérő Vera publicisztikája.

Éppen egy éve koncertre tartottam biciklivel a berlini Zoologischer Gartenbe. Sokfelé lehet kanyarodni, nem nehéz eltévedni, így az út helyett az utcatáblákat néztem. Nyílegyenesen hajtottam bele egy ötvenes biciklista hölgybe, aki a zebránál várta a zöldet. Kisebb sokkot kaptam, hápogva esedeztem a bocsánatáért, mire ő mosolyogva, gyengéden megfogta a karom, a másik kezével megsimogatott, és így szólt: „Nyugodjon meg, nézze, semmi, de semmi bajom, szerencsére magának sem, látom, hogy nagyon megijedt, de higgye el, tényleg nincs semmi baj. Legközelebb az utat nézze.”

Nagyon hozzá lehet szokni ahhoz, hogy az emberek alapvetően segíteni akarnak, hogy nem kell kiudvarolni az emberséget, az csak úgy van, mert magától értetődik, ganz normal. Éppolyan könnyű ezt megszokni, mint amennyire mellbevágó, amikor először tapasztalja az ember. Mire úgy egy hónappal később visszatértem Budapestre, második természetemmé vált a megalapozott bizalom mint közös minimum.

Hazatérésem másnapján az egyetem felé kerekezve, a Nyúl utca és a Fasor sarkán elég komoly dugó alakult ki, az előbbiből nem lehetett az utóbbira kikanyarodni, mert a két lámpa között, előtt és után folyamatos volt az autósor. Attól még megálltam a zebra előtt épp váltó lámpánál, a piros az piros, ha nem is tud élni az előnyével az, akit megillet, ez esetben egy hatalmas BMW dzsipben ülő nő. Aki amint zöldet kapott, vadul anyázva dudálni kezdett egy piros Suzukira. Két anyázás közt beszóltam a nyitott ablakon, hogy „Kedves hölgyem, ugyan merre haladjon az a szegény Suzuki, a mögötte vagy az előtte állóba?”. Gondolom, a választ mindenki el tudja képzelni.

Hanem a lényeg az, ami velem történt ezután. Egy pillanat alatt, mint valami háziasított dzsungellakó vadállatból a védelmi ösztön, úgy tört elő belőlem a magyar virtus.

„Te meg a szoli előtt gyakjál le még néhány kisgyereket is a béemvéddel, ha már a pasid a segged alá tette!”

A berlini türelem és empátia elszállt, helyette máris ott termett a balkáni gőg és szexizmus. Akkor még nem vezettem nőjogi közösségi oldalt, de azt, hogy mennyire nem voltam hű magamhoz és mindahhoz, amiben hiszek, pontosan tudtam. Ugyanolyan prosztó voltam, mint amennyire velem voltak, és abban a pillanatban megéreztem, milyen mélyen gyökerezik bennem ez a provinciális öntudat, a szemet szemért alapelve.

Senki sem szereti magát szarnak érezni. Éltem, dolgoztam külföldön, tudom, milyen egyenes derékkal, a metrón is előzékenyen közlekedve létezni, biztonságban érezni magam, tudni, mire számíthatok a boltban vagy a hivatalban. Ahol ezt megkapja az ember, ott még akkor is jobb, ha nincs vagy pocsék a magánélete.

Persze van, ahol jól működnek ugyan az együttélés alapvetései, mégsem jó élni. Meggyőződésem például, hogy Európa nagyvárosai közül mondjuk Párizs azért nem jellemző célországa a magyar migránsoknak, mert egyszerűen nem egy kedves hely, vagy csak ritkán, kevesekkel az. És a legkevésbé sem befogadó. Illetve a beugró minimum a hibátlan francia nyelvismeret, miközben az angol értékeli, ha valamennyire kommunikálsz a nyelvén, a német pedig – ha tud, és jobbára tud – boldogan vált angolra a kedvedért.

Stockholmban élő családi barátunk mesélte, hogy amikor arab származású migránsok úgy fejezték ki a sehova sem tartozást, a levegőben lógás feletti elkeseredésüket, hogy autókat borogattak-gyújtogattak, a helyi közbeszédet két fő téma határozta meg. A svédeknek el kell gondolkodniuk, hogy szegény migráns fiatalok miért érzik magukat ilyen rosszul a bőrükben, és szégyellje magát a rendőrség, mert a testület egy tagja sértő hangon szólt az egyik rendőri intézkedésnek ellenálló zavargóhoz. A svédek hozzáállása működött, a balhék elmaradoztak, ahogy a hisztiző kisgyerek is le szokott állni, ha azt látja, hogy senkit sem idegesít, ellenben csak megértést és kedvességet kap azért, amiről igazából ő is tudja, hogy nem helyes.

Szóval nem, kedves Viktor, nem fognak hazajönni. Mert mindenki szereti jónak érezni magát.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.