Heteken belül elfeledkezünk történelmünk egy döntő jelentőségű eseményének 100. évfordulójáról

  • Haskó László
  • 2018. október 13.

Publicisztika

Miről beszélnek a meg nem ünnepelt ünnepeink?

Tavaly pártunk, kormányunk, demokratikus és másféle parlamenti, illetve azon kívüli ellenzékeink, továbbá tudományos és művészeti akadémiáink, civil szervezeteink és mi sima civilek, azaz valamennyien „elfeledkeztünk” megemlékezni 1867-ről, az egyszerűen csak kiegyezésnek nevezett nagy magyar történelmi sorsforduló 150. évfordulójáról. Érthető és méltányolható pártunk és kormányunk hallgatásba burkolódzása, hiszen Deákék műve maga volt az okos liberalizmus. Utat nyitott ahhoz, hogy Magyarországból (legalább) gazdasági középhatalom legyen, hogy erős polgárság fejlődjék, hogy virágozzék a kultúra, hogy nagyvárosainkból (Budapest, Kolozsvár, Temesvár, Nagyvárad, Debrecen, Szeged, Szabadka stb.) igazi „világvárosok” alakuljanak ki. Még stadionok is épültek, elindult országot hódító útjára a sport és a labdarúgás is. A kiegyezés a felelős államférfiúi gondolkodásnak és cselekvésnek a magyar történelemben példátlanul ritka esete. Pártunknak és kormányunknak valóban nem volt mit ünnepelni. És a többieknek?

false

Heteken belül el fogunk feledkezni történelmünknek a kiegyezéshez mérhető jelentőségű másik eseményének 100. évfordulójáról.

1918. november 16-án kiáltották ki az első Magyar Köztársaságot.

Igazi magyar tragikomédia, hogy ez a nagyszerű esemény egyben a kiegyezés gyümölcseként létrejött liberális polgári Magyarország végének a kezdete volt. Rosszkor jött, rossz helyre. Az elvesztett háború miatti elkeseredés próbálta meg elkergetni a háborúért felelősnek tartott (konzervatív arisztokrata) hatalmat, elsősorban a „nemzeti egyetértésben” fő felelősnek tartott Tisza Istvánt. Látszólag sikerült is, de a világégést lezárni és a következőt megelőzni szándékozó győztes nagyhatalmaknak nem állt érdekében a háború kirobbantójaként számon tartott – immár Ausztria nélküli – Magyarországot független középhatalomként megtartani. Nem volt bizalom a magyar uralkodó osztály iránt, és ha őszinték mernénk lenni, el kellene ismernünk, hogy volt alapja a bizalmatlanságnak. Elsősorban – a 20. század első 18 évét – különféle beosztásokban – uraló magyar vezető politikus, Tisza István miatt. Az Ady által „vad geszti bolondnak” nevezett gróf igazi politikai szörnyeteg volt. Féktelen soviniszta, erős háborúpárti, mindenféle baloldali mozgalom véres kezű ellensége, a parlamentarizmus megcsúfolója.  (Szobra ma – ismét – az ország főterén áll, kormányfőnknek méltán példaképe.) Tiszát az őszirózsás forradalom eltette ugyan az útból, és a helyére kerülő Károlyi Mihállyal szemben nem lehettek volna fenntartások, de voltak. Igaz, hogy ő is gróf volt, Tisza esküdt ellensége és minden vonatkozásban ellentéte. A nyugati győzteseket az aggasztotta, hogy Károlyi „népbarát” volt, szimpatizált a szociáldemokratákkal és nem volt légszomja, ha kommunistákkal kellett találkoznia. Félő volt, hogy – esetleg – Leninékkel is szót ért. Ez végképp elfogadhatatlan volt az antantnak. Nem tárgyaltak Károlyival, hanem hagyták, hogy közép-európai szövetségeseik (a kisantant) minél többet szakítsanak ki Magyarország területéből. A régi békepárti Károlyit azzal az ígérettel választották köztársasági elnökké, hogy véget vet a háborúnak, a katonák hazamehetnek.

Nem volt köpönyegforgató. Maradt az ígéreténél és az elveinél. Lemondott és átadta a hatalmat a baloldali radikálisoknak.

Azért, mert tudta, hogy csak ők képesek mozgósítani és fegyverbe hívni a férfilakosságot, természetesen egy új társadalmi rend ígéretével. Károlyinak igaza volt, azonban a történelmi szituáció – a zajló béketárgyalás – nem az ő malmára hajtotta a vizet. És Magyarországéra sem. A győztesek megtalálták az anglomán altengernagyot, a császár egykori szárnysegédjét, a snájdig Horthyt, és kormányzóként a még nem is üres magyar trónra ültették. Megszolgálta a bizalmat. Aláírta a trianoni döntést, elkergette koronás királyát. Aztán önállósította magát, de az már egy másik lapra tartozik.

Pártunk és kormányunk már készül Trianon centenáriumára. Bármekkora blaszfémia is, ünnepelni fognak. Nekünk idén illett volna.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.