Hogyan romlott el Egyiptom gazdasága, és miért érdekel ez minket?

Publicisztika

Az autoriter rezsimek és a haveri kapitalizmus működése miatt.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2023. január 19-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Magyarországon a sajtóban, baráti társaságokban, üzleti körökben is sokat beszélünk a korrupcióról, de a vita meglehetősen parttalan. A rendszer kritikusai a naponta napvilágra kerülő eseteket, a közpénzek szétszórásának egyre hajmeresztőbb fejleményeit sorolják, vagy éppen az olyan jó példákra hivatkoznak, mint Észtországé. A rezsim apologétái általában a múlt bűneit, a „kulturális” adottságokat emelgetik; mostanában gyakran azt is, hogy lám, az Orbán-kormány keményen fellép az olyan hétköznapi korrupciós jelenségek ellen, mint a kenőpénz, a hálapénz az egészségügyben. Vagy – meglehetősen cinikusan – a nemzeti tőke építésének imperatívuszát hangsúlyozzák. Vajon nem édes mindegy-e, ki a tulajdonos – mondják a rendszer csendestársai –, ha az illető helytáll a piacon, ha versenyez, és végre még magyar is?

De valóban a piacon állnak-e helyt, és valóban versenyezni akarnak-e ezek a cégek – és nem valami mást? És hogyan hat egy konkrét ágazatra, vagy akár a nemzetgazdaság növekedésére ezen vállalatok működése?

A válasznak egy kicsit messziről fogunk nekifutni: a Földközi-tenger túlpartjáról.

A család, a barátság és a kormányzat

Az „arab tavasz” 2010 decemberében Tunéziában kezdődött, és hamar átterjedt a térség más országaira is. Olyan vezetőknek kellett a családjukkal menekülőre fogni, akikről alig pár héttel korábban senki sem gondolta, hogy repülni fognak. Ők maguk a legkevésbé. De a felkeléssorozat annak a néhány közgazdásznak az életében is fordulatot hozott, akik már régóta szerettek volna adatokhoz jutni ezekben az országokban. A 2010 után indult kutatások érdekes, nem csupán a vizsgált országokban érvényes összefüggéseket tártak fel; ezek egyik összefoglaló eredménye az Ishac Diwan, Adeel Malik és Izak Atiyas szerkesztette Haveri kapitalizmus a Közel-Keleten. Üzlet és politika a liberalizációtól az arab tavaszig (Crony Capitalism in the Middle East, Oxford, 2019) című kötet. Ezen kutatásokból kiindulva Tóth István János, a Korrupciókutató Központ vezetője a G7.hu-n hívta fel néhány feltűnő hasonlóságra a figyelmet az elmúlt évek magyar viszonyai és a 2011 előtti tunéziai állapotok között. Én a kötet egyiptomi kutatásokat bemutató fejezetének eredményeit foglalom össze.

Egyiptomot 1956-tól 1970-ig az egykori forradalmár, szabadságharcos, majd államelnök és diktátor Gamal Abden-Nasszer vezette. Irányítása alatt a szocializmus sajátos változata valósult meg az országban; hogy aztán a 70-es évektől, Anvar Szadat elnöksége alatt lassú liberalizáció induljon el. Az ország a nemzetközi gazdasági hálózatokba – jóllehet nem olajnagyhatalom – alapvetően nyersanyagexportőrként csatlakozott be. Hoszni Mubarak az 1981-ben meggyilkolt Szadat utódjaként a 80-as években eleinte az állam és a politikai stabilitás megerősítésére fókuszált, majd egyre erőteljesebben a gazdasági fejlesztésekre. A hatalom már akkor is többet engedhetett meg magának a kelleténél, ám a közhiedelem szerint ezt egy – ma már nekünk sem ismeretlen – hallgatólagos társadalmi szerződés tette lehetővé: annak fejében, hogy az alapvető élelmiszerekhez és a lakossági fogyasztás néhány eleméhez kedvező áron jutott hozzá, a nép elnézte a hatalom kisebb-nagyobb stiklijeit.

Ám a 90-es évektől számos olyan változás történt Egyiptomban, amelyek nem tettek jót a társadalmi békének. Szűk két évtized alatt az állami újraelosztás mértéke a felére csökkent, a közszolgáltatások színvonala jelentősen visszaesett, s közben a jövedelmi egyenlőtlenségek is gyorsan nőttek. Az elégedetlenséget az is fokozta, hogy rohamosan terjedt a korrupció és vele annak az az intézményesült formája, amit haveri kapitalizmusnak (crony capitalism) nevezünk. Ennek a rendszernek két legfontosabb pillére a járadékvadászat (rent seeking), amely során a kiváló – gyakran az elnök családjában végződő – felső kapcsolatokkal rendelkező cégek erőfölényes pozíciókat igyekeznek elfoglalni a jóval magasabb nyereség érdekében, illetve a politikai kivételezés, a kedvezmények célzott politikai osztogatása.

Az ezredforduló után az újabb reformok, a privatizációk és a tőkebeáramlás is remek lehetőségeket kínáltak a gazdasági helyezkedésre. Ez volt az az időszak, amikor a Mubarak elnök fiatalabb fiához, Gamalhoz közel álló kör erőteljes tulajdonosi terjeszkedésbe kezdett. E folyamatot a remek finanszírozási lehetőségeken túl a szabályozás változásai is támogatták, különösen az idegenforgalomban, az építőiparban, az olaj- és gázkitermelésben és a gépgyártás több szegmensében.

Egyiptomban a kutatásoknál a haveri kör meghatározása nem volt olyan kézenfekvő, mint Tunéziában, ahol Ben Ali vagyonának konfiskálásakor a hatóságok feltárták az elnök családtagjaihoz köthető cégek tulajdonosi hátterét. Egyiptom esetében a kutatók – Ishac Diwan, Philip Keefer, Marc Schiffbauer – több lépésben igyekeztek azokat a cégeket azonosítani, amelyek személyesen vagy családjukon keresztül nemcsak magas politikai pozíciókkal, hanem kiterjedt üzleti kapcsolatokkal is rendelkeztek. Végül 30 ilyen embert és 385 hozzájuk köthető vállalatot emeltek ki.

492824867

 
A legvidámabb Mubarak
Fotó: Getty Images

A kutatók ezután a tőzsdei haveri cégeket vették szemügyre. A kétezres években a 122 tőzsdén jegyzett vállalat közül 22 tartozott a politikailag jól beágyazott körhöz, de a méretükre jellemző, hogy a tőzsdén jegyzett teljes eszközállomány 43 százaléka hozzájuk tartozott. A harminc legnagyobb tőzsdei cég közül már 10 tartozott a haveri körbe. A kutatók ezek után arra próbáltak választ találni, hogy vajon mennyit érnek a politikai kapcsolatok. Ehhez Mubarak távozása és a tőzsde bezárása előtti, majd a tőzsde újranyitása utáni adatokat hasonlították össze. A haveri cégek 2011-ben, a bukáskor 31 százalékot veszítettek az értékükből, míg a többi „csak” 16 százalékot. A közvetlen politikai kapcsolatok a Mubarak-korszak utolsó szakaszában tehát 15 százalékos árprémiumot jelentettek a tőzsdén.

A rendkívüli állapot jótéteményei

A gazdaságirányítás számos módon – így kereskedelempolitikai eszközökkel, az energia­támogatások befolyásolásával, a földhöz jutás lehetőségének korlátozásával – segítette a haveri cégeket. Mubarak időnként maga is bekapcsolódott e folyamatokba, amit megkönnyített az is, hogy három évtizedes regnálása alatt jóformán végig rendkívüli állapot volt érvényben.

A liberalizáció időszakában a vámtarifák csökkentek ugyan, de a nem vámjellegű szabályok (nvsz) – speciális engedélyek, minőségi vagy eredetvédelmi szabványok, előírások – száma folyamatosan nőtt. Az nvsz-ek számában 2010-re Egyiptom világelső lett, és nem véletlenül: ahol megjelentek a haveri cégek, ott nőtt az importot korlátozó nvsz-ek száma is. 2010-ben a haveri cégek 81 százaléka kínált olyan terméket vagy szolgáltatást, amelyekre legalább két nvsz vonatkozott, míg a nem haveri cégek körében ez az arány csak 27 százalék volt. Amikor három nvsz-re nézték meg az adatokat a kutatók, akkor 63 százalékkal szemben csak 4 százalék volt az arány országosan. Azaz a nem haveri cégek esetén elenyésző számban akadtak olyanok, amelyeket három ilyen, az általuk vitt üzletnek kedvező, a versenyt korlátozó jogszabály is érintett.

A haveri cégek tehát elsősorban olyan szektorokban jelentek meg, ahol a különleges engedélyek nélkül nem lehetett működni; és ahol megjelentek, ott a szabályozás később tovább erősítette az engedélyek speciális szerepét. Az iparban például a haveri cégek 45 százaléka olyan terepen vitézkedett, ahol energiatámogatáshoz lehetett jutni, miközben a többi, mezei cégnek csak a 8 százaléka vágta ilyen típusú tevékenységbe a fejszéjét. Az energiatámogatási engedélyek révén például az acél- vagy a cementiparban a hivatal döntötte el, ki rúghat labdába. A földvásárlás és az ipari zónákba bejutás esetén is lejtett a pálya: a haveri cégek átlagosan 86 nappal korábban kaptak építési engedélyt, mint a többiek.

A járadékvadászatról szóló korábbi kutatásokból tudjuk, hogy a haveri rendszerek finanszírozása nemcsak a terjeszkedésükben játszik szerepet, hanem a banki kockázatok növekedésében is; és ez akár pénzügyi válsághoz is vezethet. A hitelhez jutásban a haveri cégek Egyiptomban is egyértelmű előnyt élveztek. A tőzsdén jegyzett cégek közül 2002-ben a kedvezményezettek mérlegében még csak az összes tőzsdei cég teljes hitelállományának a 46 százaléka szerepelt, 2010-ben már a 92 százaléka.

A kutatókat az is érdekelte, miért részesítették előnyben az alapvetően nem haveri bankok ilyen mértékben a haveri cégeket. A legvalószínűbb magyarázatnak az tűnik, hogy lényegesen kisebb kockázatúnak ítélték meg ezeknek a finanszírozását, mert azt feltételezték, hogy ha bajba kerülnek, az állam úgyis kisegíti őket. Ezt a feltételezést a gyakorlat több esetben is igazolta. Az egyiptomi bankok így a kétezres években nem feltétlenül a termelékeny, exportorientált, versenyképes cégeket finanszírozták – jóllehet az ország fejlődése szempontjából fontos lett volna ez a demokratikus országokban bevett gyakorlat –, hanem a politikai szempontból kiemelten védetteket.

A lejtmenet

Az egyiptomi adatok közvetlenül megerősítették azt is, hogy a haveri rendszer kiváltságosai általában nem az innovatív, de kockázatosabb cégekbe fektetnek be, hanem inkább a fejőstehenekbe: az olyan, erős piaci pozícióval rendelkező vállalatokba, ahol az erőfölényes helyzet, a nagy üzemméret és a nagy belföldi piac miatt szép nyereség kecsegteti őket. A foglalkoztatási adatok ennél is elszomorítóbb tényt igazoltak: miközben 2010-ben a megtermelt nyereség 60 százaléka a haveri cégekben csapódott le, a foglalkoztatottaknak csak 11 százaléka dolgozott náluk. Bár a hatalom szívesen szónokolt arról, hogy mindenkinek munkát kell adni, azokban az ágazatokban, ahova a haveri cégek betették a lábukat, 15 év alatt 25 százalékkal csökkent a foglalkoztatottság. A már „fertőzött” ágazatokban egy idő után a nem haveri cégek is hasonló viselkedési jegyeket mutattak a foglalkoztatás terén, mint a haveriak.

Egy ilyen piacon a cégek méretére is hatott a rendszer terjeszkedése. A közepes méretű kompetitív szereplők összehúzódtak vagy eltűntek, miközben nőtt a tíznél kevesebb foglalkoztatottal működő cégek száma. Ez jól mutatja azt is, hogy ezekben az ágazatokban a verseny erőteljesen csökkent.

Miután a kutatók több bizonyítékot is találtak a haveri rendszer növekedést és foglalkoztatást visszafogó hatására, feltették a kérdést: vajon miért támogatta ezt az expanziót a Mubarak-rezsim, ha közben a növekedést és a foglalkoztatottság növelését is kiemelten fontos nemzeti célnak tartotta?

Elméletben az egyik ok az lehetett, hogy a rezsim nem volt tisztában a fájdalmas mellékhatásokkal; de a kutatók kellő realitásérzékkel inkább két másik hipotézisnek néztek utána. Ezek szerint a haveri kapitalizmus kiépítésének egyik oka az így termelődő források politikai felhasználása lehetett; a második a riválisnak tekintett politikai erők, leginkább a Muszlim Testvériség kiszorítása a gazdasági térnyerés lehetőségeiből. A tények azt mutatták, hogy a haveri rendszer prominensei rendszeresen bekapcsolódtak a kampányfinanszírozásba, és más, a politikához köthető tevékenységekbe – az első magyarázat tehát mindenképpen megáll. De a másik cél tekintetében sem maradt kétség: olyan szereplők nem juthattak kedvezményekhez, engedélyekhez, akik esetleg az ellenzéket támogatták volna.

Egyiptomban tehát a haveri kapitalizmus elharapózásával csökkent a verseny és az innováció; de a tanulmány szerint a munkaerő-kereslet is akár 25 százalékkal nagyobb lehetett volna 2010-ben, ha ez a rendszer nem terjeszkedik ilyen ütemben. Mindez pedig hosszú távon lassítja a gazdasági fejlődést.

Az persze, hogy ez a fajta állami működés milyen pusztító hatással bír az illető ország teljesítményére, nem új felismerés. Anne Krue­ger amerikai közgazdász, a Világbank és az IMF egykori magas rangú vezetője és a járadékvadászat fogalmának bevezetője már 1974-ben bemutatta, hogy ez a modell a gazdaság alulteljesítéséhez és társadalmi veszteségekhez vezet. Becslései szerint a 60-as években az importengedélyek kiadásának korrupt gyakorlatából származó veszteség Indiában az ország éves nemzeti jövedelmének 7 százalékára, Törökországban pedig a 15 százalékára rúgott. S hogy Egyiptomban mindez miért nem tűnt fel korábban? A Mubarak-rezsim nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a makrogazdasági kép, a növekedési adatok és a fejlesztési projektek összességében jó képet mutassanak az országról. Ott, ahol autoriter rezsimek működnek és a haveri kapitalizmus virágzik, ez a látszat azért fontos, mert megkönnyíti a nemzetközi üzleti kapcsolatok bővítését és az ország külső finanszírozását is.

Egy darabig biztosan.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.