Illatos fapados

Publicisztika

Büszkeségünk, a Magyar Államvasutak Zrt. pár napja a következőkről tájékoztatta szeretett utazóközönségét.

Büszkeségünk, a Magyar Államvasutak Zrt. pár napja a következőkről tájékoztatta szeretett utazóközönségét.

F. év augusztus hóban egy bizonyos illatszerbolt-hálózatban egységes, kedvezményes áron (799 forintért) lehet 2. osztályú, egyirányú vasúti menetjegyet vásárolni bárhonnan bárhová az országban. A menetjegyek csinos, tőszelvényes kivitelben, biztonsági elemekkel és vonalkóddal ellátva kerülnek forgalmazásra. A kiindulási és a célállomást az utas, az utazás dátumát az illatszerbolt eladója tölti ki (tollal, figyelmeztet nyomatékosan a vasút). A kedvezmények úgy 80 kilométeren felüli utazás esetén valóban bámulatosak: pár száztól akár több ezer forintra is rúghatnak, Szombathelytől Debrecenig majd' 3000 forintot spórolhatunk.

Az akciót "fapadosnak" keresztelték el. Ilyen a piacgazdaság, nincs mese. Az új ügyfeleket minőséggel és árkedvezménnyel lehet becsalogatni a kupéba. Jó illatokkal. Kicsit persze szokatlan lesz, kérek egy csomag papírzsebkendőt, mert taknyos vagyok, borotvát, mert szőrös, szprét, mert izzadt, meg egy csomag kotont és péntekre kétszáz kilométert, mert randevúm van Celldömölkön. És az is lehet, hogy a kutya nem vesz majd vonatjegyet a drogériában, de nincs az kőbe vésve, hogy egy innovatív marketingötletnek okvetlen be kell jönnie, és jól kinéznénk, ha már próbálkozni sem lenne szabad.

De mi van, ha bejön? És kinek?

Hogy az üzletláncnak miért éri ez meg, arra a MÁV nem tér ki, de ott nyilván nem tökhülyék dolgoznak, felőlük nem is aggódunk. (Azt sem tudjuk, miért pont ezt az üzletláncot, és hányból, és milyen tenderen választotta ki a MÁV.) Ha a kalauz ezentúl kölnit árul majd Mátészalka felé, tudjuk, honnan fúj a szél, javasoluk a Miss Dior Chérie-t, vagy Calvin Kleintől a Euphoriát, esetleg a Chanel Allure Sensuelle-jét, vennék, mint a cukrot.

De miért jó ez a MÁV-nak? Ez a cég egy ideje a következőkről akar meggyőzni minket. Mivel nincsen elég vonata, jó lenne, ha az adófizetők vennének neki. Mivel ami van vonata, az is nagyon fapados, nem ülnek fel rá az emberek. Mivel nincsen elég tőkéje sem, mert elhagyta valahol, az is kéne, hogy felkészülhessen a versenyre a konkurenciával. Mivel minden utasra ráfizet, kéne sok pénz, hogy legyen miből ráfizetni, és szűkíteni kéne a kedvezmények körét is. Eközben ez a vállalat immár hosszú évek óta képtelen arra, hogy megállapítsa: hány utas jár egy nap A városból B városba, mert a jegyeket nem A-ból B-be, hanem kilométerre adja. Következésképp azt sem lehet tudni, hogy melyik vonalon mennyi vesztesége keletkezik. Azt sem, hogy pontosan mennyi veszteség keletkezik a személyszállításon. Azt meg pláne nem, hogy ezzel mit lehetne kezdeni, és mennyit kéne ebből az adófizetőknek állniuk, és miért. Ez a cég azt sem igen tudja megmondani, hogy 200 vagy 140 milliárd forint az adóssága. Arra az egyszerű kérdésre sincs kielégítő módszertani válasza, hogy a vasúti klozetok hogyan tudnának a lehető legrövidebb ideig leszart állapotban tartózkodni.

Képzeljük el a pillanatot, amikor valaki e cég egy irodájában a fejére csap. Megvan a megoldás! Áruljunk jegyet még olcsóbban! A drogériában! Attól minden jó lesz! Dolgozzunk, találjuk ki, lássunk neki! És azt is képzeljük el, hogy nem volt senki, aki ennek az illetőnek lefogja a kezét. Vagy legalább megkérdezze: miért? Miért fogadunk ügynököt azért, hogy növelje a veszteségünket? Már ehhez is hülyék lennénk? Persze, apróság ez, talán szóra sem érdemes. És zárjuk ki a zsebközi pénzforgalom leghalványabb gyanúját is. De az miért van, hogy ilyen ötletekkel csak állami alkalmazásban lehet pénzt keresni - ott viszont akár életfogytig? És az miért van, hogy nem múlik el nap, hogy egy ilyen apróság ne szúrna szemet, azoknak legalábbis, akik a vacsorára valót a magánszféra vadonjában próbálják felhajtani? Akik az ilyen állásokat és ötleteket finanszírozzák? (A Combinók beszerzése és üzembe állítása csak a kötött pálya miatt jut először az eszünkbe, de a heti termésből az a kórházigazgató is tetszett, aki simán belehazudta a kamerába, hogy az orvosok 120 000 forintot visznek haza havonta.) És hogy az állami foglalkoztatottak sérthetetlenségét és előjogait, "jogbiztonságát és életpályarendszerét" mindenkinek kötelessége respektálni, az miért van?

És főleg: meddig?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.

Szarvashiba

Négy fogorvosi rendelő kialakítására írt ki pályázatot Szarvas önkormányzata 300 millió forint értékben. Az öt jelentkezőből kettőnél meghökkentő azonosságokat észleltek a bírálók. És egyeztek a lakcímek is.