Joób Márk: A keresztény erkölcs orbáni perverziója

  • Joób Márk
  • 2019. október 12.

Publicisztika

Csak címkeként, üres burokként használja a kereszténydemokrácia fogalmát.

A kormányzati hatalompolitika és kenőanyaga, a korrupció szöges ellentétben áll a keresztény értékrenddel. A történelmi egyházak túlzott azonosulása a kormánnyal pedig kifejezetten árt a kereszténység ügyének.

Az Orbán-kormány gazdaság- és szociálpolitikája az egykulcsos adó bevezetésétől a munkavállalók jogainak gyengítésén keresztül az egészségügy, a közoktatás és a szociális ellátórendszer extrém alulfinanszírozásáig az eleve privilegizáltaknak kedvez és a perifériára szorultakat bünteti.

Azt eredményezi, hogy nem az egyéni érdem és teljesítmény, hanem elsősorban a hatalomhoz fűződő viszony és a társadalmi pozíció határozza meg az emberek esélyét a boldogulásra. Ez a politika nem egyeztethető össze a keresztény erkölcstan alapját képező szeretetparanccsal, amely szemben áll az ókor fatalizmusával, és amelynek következtében a középkori kolostorokban kezdetét vette a szegények egészségügyi és szociális ellátása.

A fő bűnök középkori ábrázolása

A fő bűnök középkori ábrázolása

Fotó: Unsplash.com

 

Milyen alapon nevezi magát kereszténynek egy olyan kormány, amely az egészségügy vészes elhanyagolásával évente ezrek – sokan közülük keresztények – idő előtti halálát okozza és a közpénzek jelentős részét gazdasági holdudvarának felhizlalására fordítja?

A vallás társadalmi szinten nem szolgálhatja erkölcsi hiányosságok elfedését.

Egy gyilkost például nem menthetünk fel a jogi felelősségre vonás alól, mert kereszténynek vallja magát. (Ettől a társadalmi szinttől meg kell különböztetni az egyéni istenhitet érintő, személyes szintet: itt a keresztény tanítás szerint bűnbocsánatot nyer, aki őszintén megvallja és megbánja bűneit.)

Orbán Viktor szeptember közepén a Keresztény Értelmiségiek Szövetségének XII. kongresszusán tartott beszédet a kereszténydemokráciáról. Gyakran homályos kijelentéseiből azt lehet kihámozni, hogy a kereszténydemokrácia azért jó, mert teret nyit a keresztény szabadságnak, ami nem más, mint a keresztény szeretetparancs teljesítése. Orbán a kereszténydemokrácia fölényét tehát végül is a keresztény erkölccsel alapozza meg.

Beszédében kiemeli az egyén erkölcsi kötelességeit a közösséggel szemben, ám mélyen hallgat a kormány erkölcsi kötelességeiről, amelyek a szeretetparancsból fakadnak és tartalommal töltenék meg kereszténydemokráciát, például az egészségügy vagy a szociális ellátás területén.

Orbán tehát csak címkeként, üres burokként használja a kereszténydemokrácia fogalmát, méghozzá arra, hogy erkölcstelen – a szeretetparancsnak is ellentmondó – korrupt politikáját a keresztény erkölcsre való hivatkozással legitimálja. Ez hatalompolitikai szempontból talán ügyes,

erkölcsileg viszont a szó szoros értelmében perverz.

Nem szimpla machiavellizmusról van szó, arról, hogy az Orbán-kormány erkölcstelen eszközöket is bevet a kereszténydemokrácia erkölcsileg tiszta céljának megvalósításához. A helyzet ennél sokkal rosszabb: a kormány a kereszténydemokráciát használja fel eszközként erkölcstelen anyagi és hatalompolitikai céljai eléréséhez.

A kormánypártok a kereszténydemokrácia hangoztatásával és a nagyvonalú anyagi támogatással
valójában csapdát állítanak a keresztény egyházaknak.

Ha az egyházak ugyanis elfogadják a támogatást és azonosulnak a kereszténydemokrácia célkitűzésével, akkor működik a csel: a kormánypártok ország-világ előtt keresztény legitimációt kapnak és felmentést nyernek politikai bűneik alól. A legitimáció és a felmentés nyilván csak látszólagos, de a hatalompolitikához éppen elég.

A keresztény egyházaknak ezért határozottan távolságot kellene tartaniuk a kormánytól és következetesen ki kellene állniuk a szeretetparancsból fakadó erkölcsi értékrend mellett, a kormány intézkedéseivel szemben és anyagi hátrányok árán is.

Ha ezt nem teszik, akkor pénzéhes, elitista csoportként jelennek meg és elveszítik erkölcsi hitelüket, ami mindennél ártalmasabb a kereszténység ügyének. Ideje tehát, hogy a keresztények is felismerjék: a keresztény erkölcs orbáni perverziója ugyanolyan rossz az egyházaknak, mint a társadalom egészének.

A szerző keresztény filozófus, közgazdász.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.