Karácsony Gergely közképviseleti feladatkörökben állta ki a hatalmi jellempróbát

  • Molnár Péter
  • 2019. október 5.

Publicisztika

Ott, ahol a hatalmi gőg szinte elkerülhetetlen.

Mindazok, akik Karácsony Gergelyt nem tartják elég határozott fellépésűnek, elfelejtik azt, ami a politikában a legfontosabb. Azt, hogy a hatalomhoz jutó embert szinte elkerülhetetlenül hatalmába keríti a hatalmi gőg. Különösen így van ez olyan országokban, mint Magyarország, ahol csak törékenyebb demokratikus hagyományokra tudunk építeni.

A hatalom önkényességhez vezető hatására van is példánk bőven.

Nézzük csak Tarlós Istvánt. Hírhedt arroganciája akkor sem lenne rokonszenves, ha nem kétharmados parlamenti túlhatalommal visszaélő önkényt képviselne. Azt képviseli. Stílusa így kirívó tankönyvi példája a hatalmi arroganciának, a hatalommal való visszaélésnek.
Az, hogy Karácsony halkabb szavú, szerényebb, okos, rokonszenves ember, a politika világának szirénhangjait értők (és mindenki tapasztalataként, a rossz főnök önkényeskedését ismerők) számára nem hátrány, hanem előny. Sőt. Magának az alkalmasságnak a legfontosabb mércéje.

Karácsony jelleme

már több hatalmat jelentő közképviseleti feladatkörben is eltorzulhatott volna. Az eddigi próbákat kiállta, és stílusa alapján is okkal remélhető, hogy a továbbiakat szintén ki fogja állni. Aki nem szavaz rá október 13-án, az akaratlanul is a Magyarországot sújtó hatalom-központosítás fenntartásához járul hozzá. És elszalasztja a lehetőségét annak, hogy olyan főpolgármester- jelöltet támogasson, akinek a megválasztása a népképviseleti hatalommal felruházottaknak a hatalomhoz való viszonyában is új kezdetet jelenthet, fordulatot hozhat.

A szerző volt országgyűlési képviselő, magyar és európai slam poetry bajnok.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.