Mindazok, akik Karácsony Gergelyt nem tartják elég határozott fellépésűnek, elfelejtik azt, ami a politikában a legfontosabb. Azt, hogy a hatalomhoz jutó embert szinte elkerülhetetlenül hatalmába keríti a hatalmi gőg. Különösen így van ez olyan országokban, mint Magyarország, ahol csak törékenyebb demokratikus hagyományokra tudunk építeni.
A hatalom önkényességhez vezető hatására van is példánk bőven.
Nézzük csak Tarlós Istvánt. Hírhedt arroganciája akkor sem lenne rokonszenves, ha nem kétharmados parlamenti túlhatalommal visszaélő önkényt képviselne. Azt képviseli. Stílusa így kirívó tankönyvi példája a hatalmi arroganciának, a hatalommal való visszaélésnek.
Az, hogy Karácsony halkabb szavú, szerényebb, okos, rokonszenves ember, a politika világának szirénhangjait értők (és mindenki tapasztalataként, a rossz főnök önkényeskedését ismerők) számára nem hátrány, hanem előny. Sőt. Magának az alkalmasságnak a legfontosabb mércéje.
Karácsony jelleme
már több hatalmat jelentő közképviseleti feladatkörben is eltorzulhatott volna. Az eddigi próbákat kiállta, és stílusa alapján is okkal remélhető, hogy a továbbiakat szintén ki fogja állni. Aki nem szavaz rá október 13-án, az akaratlanul is a Magyarországot sújtó hatalom-központosítás fenntartásához járul hozzá. És elszalasztja a lehetőségét annak, hogy olyan főpolgármester- jelöltet támogasson, akinek a megválasztása a népképviseleti hatalommal felruházottaknak a hatalomhoz való viszonyában is új kezdetet jelenthet, fordulatot hozhat.
A szerző volt országgyűlési képviselő, magyar és európai slam poetry bajnok.
Figyelmébe ajánljuk
Hurrá, itt a gyár!
Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.
Profán papnők
Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügynökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.
Goebbels nélkül Hitler nem tudta volna elhitetni, hogy a német nép őt választotta vezérének
Viszonyítási pontok
Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.
Kliséből játék
A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.