Hegedűs Dániel

Két ajánlat

Mi az EP-választások tétje az Európai Unió polgárai számára?

Publicisztika

Az európai parlamenti választásokat mindeddig másodrendű nemzeti választások halmazaként kezeltük, melyen a választópolgárok hazai politikai preferenciáik szerint szavaznak, és olykor megbüntetik a saját kormánypártjaikat.

A hétvégi EP-választás lehet az első, ahol a nemzeti ügyek jelentősége visszaszorulhat az összeurópai kérdésekkel szemben. Ennek az az oka, hogy az euro­szkeptikus-integrációpárti törésvonal mentén polarizálódó európai politikai térben jószerivel mindenki a kontinens jövőjét meghatározó kvázi népszavazásként szól erről a választásról, mely népszavazáson hozott rossz döntés létében fenyegeti a társadalmainkat. A populista, jobboldali radikális erők a tömeges bevándorlás okozta etnikai és kulturális önfeladástól oltalmaznák meg az európai nemzeteket, melyeknek úgymond újra saját kezükbe kell venniük sorsukat; a politikai közép pártjai ezzel szemben az EU politikai és intézményi működőképességét, külpolitikai cselekvőképességét, globális gazdasági és politikai szerepét látják végveszélyben az euroszkeptikus jobboldal előretörése miatt.

Úgy tűnhet, hogy ebben a konfliktusban elvesznek mindazok az üzenetek és politikai tartalmak, melyek nem illeszthetők be az egyik vagy a másik tábor logikájába, az éles szembenállás pedig lehetetlenné teheti a racionális, argumentált vitát. Ez azonban csak a látszat: hiszen a centrum pártjai épp racionális, szakpolitikai válaszok szerint próbálják megkülönböztetni magukat egymástól – a zöld New Deal, a szociális Európa vagy a gazdaságközpontú, rendpárti Európa víziója jegyében. És az is fontos, hogy a hétvégi választás után az erőviszonyok kiegyenlítettebbek lesznek, az európai pártpolitikai mező pedig a mostaninál jóval töredezettebb. A parlamenti többséghez minimum három, de akár négy frakció részleges konszenzusa is szükséges lehet (a néppárti, szocialista és a liberális mellett a zöldeké), ami intenzívebbé és izgalmasabbá teszi majd a politikai vitákat az EP-ben. Ez pedig – és a várható magasabb választói részvétel – új életet lehelhet az európai demokratikus folyamatokba, és növelheti azok legitimitását. Az viszont valóban baj, hogy az euroszkeptikus és integrációpárti narratívák éles antagonizmusa miatt egyenrangúnak tűnhetnek a felek által képviselt politikai tartalmak és krízisforgatókönyvek – holott ezek sem a szakpolitikai racionalitás, sem az európai társadalmakat és gazdaságokat érő valódi kihívások szempontjából nem egyenértékűek.

De mely égető kérdésekre kell az Európai Uniónak válaszokat találnia az elkövetkező öt évben?

A Trump-kormányzat 2017 óta alapjaiban ásta alá az Európai Unió és az Egyesült Államok stratégiai partnerségét a globális politika fontos dimenzióiban. Az egyoldalú, védővámokkal operáló amerikai magatartás súlyos támadás a globális kereskedelem szabályokon nyugvó rendszere ellen. Az EU a világ legnagyobb kereskedelmi hatalma – érdekérvényesítő képessége nem katonai potenciálján és nyomásgyakorló képességén, hanem gazdasági erején, az európai modell politikai, gazdasági és kulturális vonzerején, és a nemzetközi rendszer szabályait befolyásolni tudó diplomáciai képességén alapul. Ezért abban érdekelt, hogy a nemzetközi kereskedelmet és a globális hatalmak külpolitikáját ne az erők szabad játéka vagy egyensúlya, hanem a mindenki által betartott normák szabályozzák.

Az Egyesült Államok NATO-val szembeni kétértelmű álláspontja, és az Oroszország jelentette biztonságpolitikai fenyegetés arra kényszeríti az EU-t, hogy dinamikusan fejleszsze tagállamainak védelmi képességeit. Ám a kereskedelempolitikában olyan partnerekkel kell együttműködnie a multilaterális kereskedelmi rendszer fenntartása érdekében, mint például Kína – miközben a kínai autoriter modell ellentéte és riválisa a nyugati demokráciáknak. Olyan, a nemzetközi biztonságot fenyegető alapvető kérdésekben, mint az iráni nukleáris program, Európa ugyancsak az Oroszországgal és Kínával folytatott együttműködésre van utalva – pedig Peking új geostratégiai projektje, az Új Selyemút súlyosan aggályos, fenyegető módon terjeszti ki Kína geopolitikai befolyását számos régióban. De nem pusztán pőre nagyhatalmi versengésként tanácsos ezt felfognunk. Az EU külkapcsolataiban és belső politikai gyakorlatában stratégiai kérdés a demokrácia és az emberi jogok melletti kiállás is. Elvégre az unió normatív hatalma a globális politikai térben éppen az európai demokráciák minőségén és az emberi jogok maradéktalan betartásán nyugszik – s az EU hitelességét súlyosan csorbítja a diktatúrákkal fenntartott, esetenként kritikátlan viszony.

Az unióba irányuló irreguláris migráció tagadhatatlanul fontos kérdés – de nem azért, mert a „muszlimok” maholnap kiakolbólítanák az „őslakosokat”, hanem az európai társadalmak integrációs képességének korlátai és a kényes belpolitikai helyzet miatt. Ám a jövő európai menekültügyi, határvédelmi és migrációs rezsimje csakis az európai jogállami elvekkel és a nemzetközi emberi jogi normákkal összhangban, és a kibocsátó és a tranzitországokkal partnerségben képzelhető el. A radikális, egyoldalú, emberi jogokat sértő, olykor kegyetlen és embertelen lépések, melyeket számos radikális-jobboldali erő szorgalmaz a kontinensen, nemcsak a helyzet rendezésére alkalmatlanok, de alapjaiban ássák alá az unió normatív hatalmi erőforrásait is.

 

Csak közösen megoldható feladatok

Az elmúlt évtizedek neoliberális társadalom- és gazdaságpolitikája a kontinens szinte minden államában mély sebeket ejtett a társadalmi kohézión. Csakhogy társadalmi szolidaritás és mobilitás nélkül nem képzelhető el az európai politikai modell stabilizálása. A fenyegető klímaváltozás okán elkerülhetetlen az európai gazdaság kizöldítése, a szénsemleges gazdasági modell kialakítása is, mely modellnek egyszerre kell a növekedést szolgálnia és megfelelnie az ökológiai elveknek. A zöld gazdaság térhódítása nem lehet újabb egyenlőtlenségek forrása; ahogy biztosítani kell az uniós polgárok mobilitáshoz való alapvető jogát és a leszakadó térségek minél teljesebb integrációját is. Az európai társadalmak elöregedése is súlyos próbatétel elé állítja a szociális ellátórendszereket és a munkaerőpiacot. S végül: az uniónak a kibertérben is magára kell találnia. A közös európai politikának megfelelő impulzusokat kell adnia, hogy az európai cégek ne maradjanak le a mesterséges intelligencia alapú technológiákért folytatott versenyben, s meg kell védenie az európai infrastruktúrákat a kibertámadásokkal szemben, beleértve a demokratikus választások elleni szabotázsokat is. Nem utolsósorban pedig garantálni kell a nagy IT-technológiai cégek, mint a Google vagy Facebook megadóztatását, méltányos közteherviselésüket az Európai Unióban előállt bevételeik után.

Ez lenne tehát az EP-választások valódi tétje – az, hogy a nyertes politikai erők képesek lesz­nek-e a Bizottsággal és a Tanáccsal együtt hatékony és az európai demokráciák értékeivel összhangban álló megoldásokat találni ezekre a kihívásokra. Az unió működőképességének fenntartása, az európai politika renacionalizálásának megakadályozása ebből a szempontból alapvető jelentőségű. Nincs ma olyan európai állam, mely ne nézne szembe ezekkel a feladatokkal – és nincs olyan európai állam sem, mely egymaga képes lenne helytállni a globális versenyben, és garantálhatná állampolgárai számára azt az életminőséget, amely ma kiemeli kontinensünket a versenytársak mezőnyéből. Amikor az európai polgároknak választaniuk kell az euroszkeptikus és az integrációpárti ajánlat közül, remélhetőleg nemcsak arra fognak gondot fordítani, hogy ki szállítja az egyszerűbb válaszokat, hanem arra is, hogy melyik teszi fel a fontos, értelmes kérdéseket.

A szerző politológus, a German Marshall Fund elemzője.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.