Kettecskén - A román-magyar közös kormányülésről

  • Parászka Boróka
  • 2007. november 22.

Publicisztika

A múlt héten, november 14-én Nagyszebenben tartott magyar-román kormányülés sajnálatosképpen a leglaposabb és legmeddőbb volt az összes közül.

A múlt héten, november 14-én Nagyszebenben tartott magyar-román kormányülés sajnálatosképpen a leglaposabb és legmeddőbb volt az összes közül. Az első, 2005-ös bukaresti találkozó tétje az volt, sikerül-e a frissen alakult, reformpárti, az uniós csatlakozásra készülő román kormánnyal a legfontosabb kérdésekben közös hangot találni. Tavaly év végére megkoptak ugyan a szép remények, de 2006 még mindig a kiegyezés éve volt. A csatlakozás előtt a román fél érdekelt volt Budapest támogatásának biztosításában, a magyarok pedig - épp emiatt - abban reménykedhettek, hogy megoldhatók lesznek a hosszú évek óta pangó ügyek. A közös kormányülések lobbierejében bízott az RMDSZ is, amely két évvel ezelőtt sikereinek csúcsán állt. Ráadásul a választás előtt álló román és magyar kormánypártok is a pozícióikat erősítették a barátkozással. A Gyurcsány-kormány az első két kormányülésen kapott lehetőséget arra, hogy bizonyítsa: a rendszerváltás óta először olyan politikával lép porondra, amely átrendezi az ún. kisebbség-, avagy nemzetpolitikát, felülvizsgálja saját regionális viszonyait, új helyet kér a Balkán-politikában, sőt új dimenziókat teremt a visegrádi országok számára is. Nem véletlen, hogy e közös kormányülések után bontakozott ki a magyar külpolitika jövőjéről szóló, több hónapos vita. De éppígy Románia is érdekelt volt a regionális viszonyok átalakulásában, és különböző okokból ugyan, de mindenki számára fontos volt az etnikai érdekképviselet reformja. A két kormány sokat várt a másiktól: úgy érezhették, hogy most először közös érdek új lapot nyitni.

*

Mára azonban sok minden megváltozott. A román kormány válságba jutott, bizonytalan, hogy egyáltalán kitölti-e mandátumát. Elértéktelenedtek a külpolitikai kapcsolatok is. Románia uniós csatlakozása után a magyar fél bizonyos értelemben érdektelenné vált, hisz nincs szükség a lobbizására. A regionális viszonyok átalakítására rányomta a bélyegét Románia uniós tagságának konfliktusossá válása. Az idei kormányülés időpontjában - az európai parlamenti választások előtt néhány nappal - szembesült az ország az uniós kiábrándulás első igazán mély, megrázó élményével. Nem elsősorban a gazdasági folyamatok kedvtelenítették el a románokat, inkább a román migrációval szemben Európán végigsöprő agresszivitás. Főleg Olaszországban alakult ki valóságos lincshangulat, de rossz a helyzet Angliában és Spanyolországban is. Bukarest visszavonulót fújt: állampolgárainak védelmében megpróbál kiegyezni az érintett országok kormányaival, és igyekszik munkaerejét az országhatáron belül tartani. Részint azért, hogy megelőzze az újabb vadulást, részint azért, mert a csatlakozás után nyilvánvalóvá vált, hogy Romániát is sújtja a munkaerőhiány.

A közös kormányülés legfontosabb témája lehetett volna a munkaerő-áramlás kérdése - amennyiben az nem a lejárt szavatosságú, 2005-ös formában kerül elő. 2005-ben a partnerség volt a tét a térségben, 2007-ben az országok közötti szolidaritás. Ma Romániában semmit sem jelent az, hogy Magyarország "tovább szélesíti a munkaerőpiacát" - hiszen Románia az elvándorló munkaerőt képtelen pótolni, a migrációs konfliktusokba pedig bármelyik pillanatban belebukhat a kormány. Azaz a mostani magyar felajánlás - szemben a két évvel ezelőttivel - a románok számára nem lehetőség, hanem újabb konfliktusok és munkaerő-veszteség forrása. Éppen ezért a munkaerőkérdést most közös gondként kellett volna tárgyalni. Mindkét országban baj van a strukturális munkanélküliséggel és a piacképes munkaerőképzés megteremtésével. A régiós munkaerőpiacon vagy megfojtja egymást a két ország, vagy közösen talál megoldást e problémára.

Az ún. "kisebbségi" kérdés ugyancsak 2005-ös formájában került terítékre. A magyar kormányfő felhánytorgatta a romániai kisebbségi törvény körül évek óta zajló vitát, amit Tariceanu azzal vert le, hogy a nemzeti kisebbségek parlamenti képviselete Magyarországon sem megoldott, ezért a romániai kisebbségi törvény érvénybe lépéséről sem időszerű beszélni. E téma Romániában ma nem kisebbségvédelmi, hanem pártpolitikai kérdés: az egyre inkább partvonalra szoruló RMDSZ utolsó presztízs-törvénytervezete. Érdemi szakmai vita sosem alakult ki körülötte, csupán politikai. A mostani kormányülés kiváló alkalmat adhatott volna arra, hogy ebből ki lehessen törni. Ám a kisebbségi törvényről való beszéd megmaradt az üres, majdhogynem agresszív üzenetváltások szintjén; a tényleges érdekvédelemre megint nem maradt elegendő figyelem. A romániai kivándorlás egyik legérzékenyebb pontja az elképesztően nehéz helyzetben lévő romák migrációja; ha ez megfelelő hangsúllyal napirendre kerül, akkor a román miniszterelnök valószínűleg nem rázza le látványosan Gyurcsány idejét és kontextusát vesztett kisebbségügyi ötleteit. Jellemző, hogy a magyarországi sajtó Gyurcsány és Tariceanu félresiklott üzenetváltását vagy úgy értelmezte, hogy Gyurcsány "kiállt az erdélyi magyarok mellett", vagy úgy, hogy "nem állt ki kellő mértékben az erdélyi magyarok mellett". Pedig az erdélyi magyaroknak vajmi kevés közük van mindehhez. Míg a magyar kisebbség- és nemzetpolitikai intézményrendszer és a támogatáspolitika átalakult az utóbbi időkben, a diplomáciában e változás nem érzékelhető.

*

Az idei megbeszéléssorozathoz kényelmetlen hátteret szolgáltatott az RMDSZ pozíciójának a meggyöngülése. Markó Béla pártja 2005-ben a román kormány egyik legfontosabb szereplője volt, mára azonban megingott a szövetség helyzete. Mindenekelőtt azért, mert képtelen volt tartani a lépést a román pártok alakulásával, és igazodni az uniós csatlakozás után kialakult erőviszonyokhoz. A Gyurcsány-kabinet romániai látogatásának legfontosabb kérdése Magyarországon az volt, hogy kit támogat a magyar kormány: Markót vagy Tőkést. Hiába próbált a kormány semlegesnek maradni: mivel a tárgyalásokon a kisebbségi érdekképviseletről idejétmúlt formában próbált beszélni, óhatatlanul belekeveredett a mind anakronisztikusabb Markó-Tőkés-konfliktusba. Ha a magyar politika nem lesz képes a kisebbségi kérdést más kontextusba helyezni, nem tud túllépni a Markó-Tőkés páros Romániában is korszerűtlennek számító problémafölvetésein, ugyanabba a csapdába esik bele, amelyből sem Markó, sem Tőkés nem tud szabadulni. Innen nézve a magyar kormány támogatásának csupán Magyarországon látszik tétje lenni: egy-egy politikai trófea a magyar jobb- és baloldalnak Erdélyből. Pedig sem Orbán, sem Gyurcsány közbenjárásának nincs és nem lehet olyan hatása a romániai szavazókra, hogy az döntően befolyásolni tudja az EP-választásokat. A kérdés ugyanis nem az, hogy Tőkés vagy Markó győz-e, s hogy ezt fideszes vagy szocialista hátszéllel teszi-e, hanem az, hogy tartalmilag változik-e az erdélyi magyar belpolitika, valóban felfrissül-e a kelet-európai kisebbségpolitika, és helyére kerül-e az etnikai érdekképviselet Kelet-Közép-Európában. Romániának és Magyarországnak egyaránt vannak adósságai - és vannak elképzelései - a kisebbségvédelmet, az uniós politikát és a regionális együttműködést érintő kérdésekben. De a legfontosabb politikai cél mostanság az, hogy lehetőleg észrevétlenül, konfliktusmentesen, csendben éldegéljünk egymás mellett.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.