Lénárd Rita

Kettészakítva

Hol legyen a magánszolgáltatók helye az egészségügyben?

  • Lénárd Rita
  • 2018. november 30.

Publicisztika

Magyarországon a rendszerváltás óta várat magára az egészségügy rendszerszintű átalakítása. Tény, hogy a legnagyobb esélye, történelmi lehetősége erre – parlamenti többsége, kormányzási ideje és pénzügyi erőforrásai okán – a 2010 óta megszakítás nélküli Fidesz-kormányzásnak volt, illetve van.

Ám az egészségügy nem kapott elsőbbséget a kormányzati célok között, csak sodródást látunk. A szakemberhiány, az intézmények felszereltsége és állapota kritikus, az erre a területre irányított közkiadások mértéke jóval alacsonyabb az EU-átlagnál. Az egészségügyben is erős az intézményesült korrupció; a szocializmus óta a társadalmi tudatba ivódott hálapénzrendszer a mai napig mérgezi a beteg-orvos viszonyt, de a kollegiális kapcsolatokat is, s kiélezi a szakmán belüli ellentéteket. A többségében fiatal szakorvosok nagy számban vándorolnak külföldre, az itt maradó egészségügyi dolgozók elviselhetetlenül túlterheltek és elégedetlenek. Naponta kapunk hírt kórházi osztályok súlyos működési zavaráról, esetenként a teljes szakembergárda mond fel, s így ellehetetlenül egy-egy osztály működése.

A kormányzat kapkodva, helyi intézkedésekkel, ad hoc béremelésekkel, más szakterületekről való kirendelésekkel, „bérnővérek” foglalkoztatásával próbálja a helyzetet uralni – de ezek látszatmegoldások, valós eredményt nem hoznak. A rohamtempóban, három hét alatt összerakott népegészségügyi programok nem fognak segíteni.

De most valami elkezdődött – nézzük meg közelebbről!

 

Térben és időben

„A kórházak állapota rendben van, de az egészségügyben változtatni kell. Első lépés az állami és magántulajdon szétválasztása lesz” – mondta idén szeptemberben Orbán Viktor Kötcsén. Az október elején kiszivárgott egészségügyi salátatörvény tervezetéből idézek: „108/B. § A közfinanszírozott egészségügyi szolgáltató közfinanszírozással lekötött kapacitásai terhére nem nyújthat nem közfinanszírozott ellátást. Ezen követelmény megszegése esetén az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló törvény szerinti egészségügyi bírság kiszabásának van helye a jogszabálysértést elkövető jogi és természetes személyekkel szemben. A szabad kapacitás meglétét és mértékét, vita esetén, a közfinanszírozott egészségügyi szolgáltató köteles bizonyítani.”

Így működne tehát a szigorú szétválasztás – térben és időben.

De mit gondoljunk akkor az alábbi, szeptember eleji hírről? Székesfehérváron Praxispont néven magánszakrendelőt alapítottak. Az intézet 23 orvossal indult, akik közül 19-en a székesfehérvári állami kórház dolgozói. „Az alapító tagok elismert szaktekintélyek, tapasztalt vezetők, akik évtizedek óta Székesfehérváron, a Fejér megyei egészségügy ellátásáért dolgoznak” – írja honlapján az új rendelő. Egészen konkrétan a Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház vezető beosztású orvosairól beszélünk, a tulajdonosok közt szerepel az állami kórház orvos-igazgatója, a két belgyógyászati osztály osztályvezető főorvosa és a helyettes főorvosok, a tüdőosztály osztályvezető főorvosa, a neurológia osztályvezető főorvosa, az érsebészet főorvosa, de maga a főigazgató is.

Megpróbáltam az árlista alapján kifürkészni, hogy milyen – a szakorvosi diagnózishoz szükséges – laboratóriumi és radiológiai vizsgálatokat kínál a rendelő, de csak néhány ultrahangvizsgálatot találtam, ahol árat is feltüntettek. Egyes endoszkópos vizsgálatok szerepelnek a listán, de ár ott sincs – talán még nem üzemel a szolgáltatás. Drágább orvostechnikai felszereltséget igénylő vizsgálatokat nem leltem, nem tudom, ezeket vajon hol, milyen módon tudják a betegeknek biztosítani.

Ugyancsak „jól elkülönülnek” a közfinanszírozott ellátástól az úgynevezett „lakásrendelők”, ahol – finoman szólva is szerény körülmények közt – csak egy megbeszélés zajlik, talán rövid fizikális vizsgálattal. A laborvizsgálatok, a diagnosztika és az esetleges be­avatkozás is az államiban zajlik – hálapénzért. Ezeket a rendelőket döntően olyan, sok esetben a szakmában elismert orvosok üzemeltetik, akik az állami egészségügyben is dolgoznak. Mindenkinek van egy története családi vagy baráti körből arról, hogy a nőgyógyászati vagy sebészeti megbeszélés a „lakásrendelőben” zajlik, a műtét vagy a szülés az állami kórházban. Kontrollvizsgálatra ismét a magánrendelőbe kell menni, de ha szövődmény lép fel, irány az állami. A beteg fizet a magánrendelőben a „magánszolgáltatásért”, majd a közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatóba vándorol, ahol „véletlenül” épp a magánorvosa van szolgálatban. Itt viszont nem kap számlát; csak hálapénzt ad.

A kormány ezekről a szürke, fekete működésekről nem vesz tudomást, sőt egyenesen ezek felé kormányozza a rendszert. Ugyanis a tervezet szerint éppen azok a jogtisztán működő magánszolgáltatók lesznek bajban, amelyek közfinanszírozott ellátóhellyel kötöttek átlátható szerződést. Ilyen például a műtőbérlés, vagy az egynapos sebészeti beavatkozásokhoz kapcsolódó háttérszerződés. Hiszen, még egyszer: „a közfinanszírozott egészségügyi szolgáltató közfinanszírozással lekötött kapacitásai terhére nem nyújthat nem közfinanszírozott ellátást”. Azaz: transzparens, a beteg biztonságát szolgáló, szabályos, jogtiszta szerződések sem köthetők. Azokat a mindennapos szolgáltatásokat, amelyek jelenleg a háziorvosi és szakorvosi szolgáltatások közé tartoznak, de amelyeket az egészségbiztosítás terhére nem, csak térítési díj ellenében vehetünk igénybe, itt fel sem tudom sorolni – ilyen például a jogosítványhoz szükséges vélemény, a látlelet, vagy a járványügyi érdekből nem kötelező védőoltással történő immunizálás. A tervezet alapján ezeknek is befellegzett. Mindez azt is jelenti, hogy egyúttal elzárják a magánforrásokat a közfinanszírozott rendszertől – éppen az átláthatóság megteremtésére hivatkozva.

Létezik persze néhány, tisztán magánbefektetésből épült, diagnosztikai eszközökkel is jól felszerelt nagyobb intézmény, amely az orvoslás bizonyos területeire fókuszál, s a szakmai gárdája is kiváló. Ezek viszont drágák, szolgáltatásaikat kevesen engedhetik meg maguknak. (Nem kis megütközéssel tapasztaltam, hogy ott, helyben hitelt is fel lehet venni az egészségügyi ellátásra.) S bár erre a változásra a jelenleg működő magánszolgáltatók sincsenek felkészülve, képesek lehetnek gyors, erőteljes fejlesztésekre – pont azért, mert dinamikusabbak, rugalmasabbak, mint a nagy állami rendszerek. A működtetéshez pedig azonnal átcsábítják a még a közfinanszírozott intézményekben dolgozó szakembereket. Nem mellesleg a magánellátást igénybe vevő, de közfinanszírozott ellátásra jogosult beteg is kétszer fizet. Azt pedig, hogy a törvény betartásának ellenőrzését hogyan kívánják rendszerszinten megvalósítani, el sem tudom képzelni.

Nem hiszek a szememnek: ez lenne a kijelölt irány? Agonizáló egészségügyünk bajaira valóban a két rendszer párhuzamos működtetése lesz a megoldás? Netán már lehetséges befektetők is vannak?

 

A minimum

Pedig a megoldás kulcsa nem a kettészakítás, hanem a két rendszer egymást kiegészítő, egységes szakmai elveken alapuló, szigorúan ellenőrzött együttélése lenne. A jogtiszta, törvényekkel szabályozott együttműködés felszámolja a „fekete” egészségügyet – azt, ami miatt most követhetetlen betegutak, torzulások fertőzik az egész rendszert. A rugalmasabb, tőkeerősebb magánszolgáltatók innovációkat, újfajta kultúrát hozhatnak. Becsatornázásuk csökkenti a közösségi tulajdonú intézmények terhelését, a várólistákat; s mert tevékenységük értelemszerűen számlaköteles, nőne az állam adóbevétele is. Az ő erőforrásaik is támogatnák a köz­ellátást, s bevonásukkal az orvosokat, szakdolgozókat is itthon lehetne tartani.

A gyakran elhangzó ellenérv szerint a magánszolgáltatónak az az érdeke, hogy minél több és minél drágább vizsgálatot végeztessen, akkor is, ha az szakmailag nem indokolt. Ám ez a fajta visszaélés egyszerűen kivédhető: a magánszolgáltatókat be kell vonni a szoros szakmai ellenőrzés körébe – a minimumfeltételek megteremtésének kötelessége, a minőségi indikátorok, a biztonságos, a szakmai protokollokon alapuló betegellátás normái természetesen rájuk is vonatkoznának.

Arra pedig, hogy hogyan működjön a két szféra, az állami és a magántulajdonú szolgáltató kapcsolata, számos megoldás kínálkozik. Például: a magánellátást igénybe vevő beteg megkapja annak az összegnek a 70 százalékát, amit a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) fizet az állami ellátásban az azonos beavatkozásért, így csak a különbözetet kellene saját zsebből állnia. Ezzel az alapkezelő is jól jár, megmarad 30 százaléka. Meg lehet teremteni a legális szolgáltatásvásárlás vagy az orvosválasztás feltételeit is. Mindennek alapfeltétele a térítésmentesen, pusztán a társadalombiztosítási befizetések után járó alapcsomag meghatározása lenne. Ehhez lehet olyan kiegészítő biztosítást kötni, amellyel igénybe vehető a magánszolgáltatás is.

 

*

A tervezett kettészakítás a pácienseknek két utat kínál: a drága magánellátást vagy a korrupt hálapénzrendszert. Annak pedig, aki sem ezt, sem azt nem tudja megfizetni, marad a várólista – és a kétségbeesés. De a magánszolgáltatások, a magánegészségügy transzparens, jogtiszta működésének megteremtése csak akkor lehetséges, ha tudjuk, milyen állami rendszert akarunk fenntartani. Lehet, hogy ezzel kellene kezdeni?

A szerző belgyógyász főorvos, az 1001 orvos hálapénz nélkül csoport egyik szervezője. A magyarnarancs.hu Materia Medica blogjának egyik szerzője.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Kutyaharapást szőrivel

Néhány milliárd forint és a működő külföldi módszer átvétele kellene a kóborkutya-állomány felszámolásához. A kormány ehelyett szigorú szabályokat hozott, amelyek irreálisan nagy büntetést szabnak ki a vétkes gazdákra, az önkormányzatok pedig nem tudják az előírásokat betartatni.