Ki-ki a maga dolgát

  • 2003. július 3.

Publicisztika

Közleményt adott ki a Greenpeace nevű környezetvédő szervezet, mely szerint 2003. június 12-e előtt őket ugyan nem kereste meg senki a rendőrségtől, legfőképpen nem a paksi rendőrkapitány. Ily módon nem fedik a valóságot azok a sajtóban elhangzott és leírt állítások, amelyek ezt tartalmazták. A magyar rendőrség nem instanciázott náluk imára kulcsolt kézzel és könyörgőre fogott hangon, hogy ugyan kedves Grínpíszek, legyetek már olyan szívesek, és jelentsétek már be, a gyülekezési törvény értelmében a már egy ideje belengetett demonstrációtokat.

n Közleményt adott ki a Greenpeace nevű környezetvédő szervezet, mely szerint 2003. június 12-e előtt őket ugyan nem kereste meg senki a rendőrségtől, legfőképpen nem a paksi rendőrkapitány. Ily módon nem fedik a valóságot azok a sajtóban elhangzott és leírt állítások, amelyek ezt tartalmazták. A magyar rendőrség nem instanciázott náluk imára kulcsolt kézzel és könyörgőre fogott hangon, hogy ugyan kedves Grínpíszek, legyetek már olyan szívesek, és jelentsétek már be, a gyülekezési törvény értelmében a már egy ideje belengetett demonstrációtokat.

A közlemény tudatja továbbá azt is, hogy a Greenpeace levelezőlistájára bárki környezetért gondot viselő föliratkozhat, ők nem firtatják, hogy az illető titkos-, avagy nyilvános rendőr-e. Tudniillik a rendőrség úgy mondja, hogy erről a levelezőlistáról szereztek tudomást a készülő ramazuriról.

A helyzet tehát a következő.

A Greenpeace, a törvénnyel úgyszólván mit sem törődve, nem jelentette be a megmozdulást. Alighanem azért, mert így reméltek nagyobb nyilvánosságot kapni. Egy mégoly törvényes feloszlatásra kétségtelenül jobban buknak a tévék, mint a tűző napon unatkozó, tüntetést biztosító rendőrökre és lelkesen demonstráló aktivistákra.

Így is történt. Mindenki tette a dolgát: a grínpísznyikek odaláncolták magukat, a kamerák surrogtak, a rendőrök meg erőszakot alkalmaztak. Hogy mekkorát, az azóta is vita tárgya, az aktivisták szerint indokolatlanul nagyot, a rendőrök meg azt kérdezik, hogy lehet valakit nem erőszakosan elvonszolni A helyről B helyre. Ez a meccs egyelőre iksz: egy állítással egy másik áll szemben, dönteni talán a strasbourgi bíróság fog. Azt, hogy az ügy ott végződik, a magunk részéről csak helyeselni tudjuk. E vita kimenetelétől függetlenül azonban leszögezhetjük: bár a Greenpeace akciója nyilván értelmezhető a polgári engedetlenség kategóriáján belül, ez mit sem változtat törvénytelen módján. A rendőrségnek cselekednie kellett, a hatályos törvények szerint. Még akkor is, ha ezzel pont azt érte el, amit a Greenpeace szeretett volna.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.