Sághy Miklós

Kiszolgáltatott katedrák

A felsőoktatási törvénytervezet és a tudományos pálya

  • Sághy Miklós
  • 2015. június 21.

Publicisztika

A múlt év végén nyilvánossá tett felsőoktatási stratégiában olvasható a javaslat, miszerint be kell vezetni „az oktatók teljesítményközpontú előmeneteli rendszerét”, és ezzel összefüggésben „mérni kell az oktatói teljesítményt”. E megfogalmazás azt sugallja, hogy az előmeneteli rendszer jelenleg nem teljesítményközpontú, ezért szükséges a minőségi szabályzók bevezetése.

Csakhogy Magyarországon a tudományos pályának legalább három mérföldköve van: PhD-disszertáció, habilitációs előadás, akadémiai doktori értekezés. Mindegyik szint jelentős publikációs, kutatói és oktatói tevékenységhez kötött, vagyis szigorú minőségi elveket takar. A magyar tudományos minősítési struktúra ráadásul összetettebb és többszintű, mint az európai országok döntő többségében. A rendszerváltás után a néhai szovjet modellből megmaradt hazánkban az akadémiai doktori (köznyelven: nagydoktori) fokozat, angolszász hatásra megjelent a PhD (a kisdoktori és a kandidátusi címek eltörlésével egy időben), s a 90-es években újra bevezetették a habilitációt, mely már a II. világháború előtt is létezett (az akkor meghatározó német modellből átvéve).

A tudományos teljesítmények mérésének tehát bonyolult és világviszonylatban is egyedülálló rendszere alakult ki Magyarországon. E minősítési szisztémának fontos szerepe van az egyetemi (kutatóhelyi) előmenetelben is, hisz a különböző oktatói szintek különböző tudományos fokozatok megszerzéséhez kötöttek. Adjunktusi kinevezés alapvetően nem lehetséges PhD-fokozat nélkül, amiképpen professzor sem lehet valaki habilitáció és/vagy nagydoktori cím híján (kivéve olimpiai helyezett sportolókat és jeles művészeket). Több egyetemen a docensi előlépéshez is habilitáció, vagyis az oktatói és tudományos kvalitások együttes bizonyítása szükséges.

Mindezek fényében nem érthető, mi volna az az új felsőoktatási minősítési rendszer, amit a kormányzat bevezetni tervez. A fennálló struktúrát kívánja új szempontokkal tovább komplikálni? Vagy az oktatók minősítésének jogát venné ki a szakmai szervezetek (MTA, egyetemek doktori tanácsai, habilitációs bizottságai) kezéből, és központosítva a rendszert a kormányzati szervekhez rendelné?

Annak szándéka is szerepel a nyilvánossá tett stratégiában, és ezt Palkovics László államtitkár két héttel ezelőtti sajtótájékoztatóján is megerősítette, hogy a törvényben új intézménytípusokat határoznak meg, mint például a közösségi főiskolát és az alkalmazott tudományok egyetemét. A felsőoktatási intézmények funkcióinak elkülönítése valóban a minőségi felsőoktatás irányába hathat, hiszen az amerikai típusú, többszintes oktatási szisztéma (BA, MA, PhD) mellé eleddig nem társult az intézményi feladatkörök egyértelmű, világos meg­határozása. Ebből fakadóan a fő­iskolák, egyetemek lényegében ugyanazon tudományos minősítési feltételek közt versenyeztek, holott a profiljuk, képzési szerkezetük jelentősen eltért egymástól. A felsőoktatás piramisforma struktúrája – alul a közösségi fő­iskolával, felül a tudományegyetemmel – egyszerre szolgálhatja a szélesedő diplomásképzést az alsóbb szinteken, és segítheti az elitképzést a felsőbb, azaz MA- és PhD-szinteken, az uniós vállalásoknak megfelelően.

 

Öregek és fiatalok

A kiegyensúlyozott, minőségi verseny ellenében hat viszont, hogy az oktatási államtitkárság lényegében szakmai indokok nélkül kapacitásszámokat – vagyis felvételi keretlehetőségeket – csoportosít át egyik intézményből a másikba. Egyik napról a másikra megszüntet és rehabilitál szakokat, egyéni elbírálástól és nem általános keretfeltételektől teszi függővé a finanszírozási plusztámogatásokat, illetve a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (szakindítási, szakmegszüntetési) döntési jogkörét az oktatásért felelős miniszterhez rendeli, míg az előbbit csupán véleményező szerepre kárhoztatja. A szabályozó funkciók elvétele az akadémiai fórumtól, és a kormányzati adminisztrációhoz delegálásuk nem a kívánatos versenyt és a minőséget, hanem a felsőoktatási rendszer politikai kiszolgáltatottságát növeli. A politikai széljárásoknak kitett ágazatok sorsa pedig nem a szakmai igényesség jegyében folytatott nyugodt építkezés, hanem az állandó „reformkényszer” és az ebből fakadó örökös kapkodás lesz.

Az államtitkár a sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy a törvény koncepciója szerint a tanársegédek, adjunktusok óraterhelése nőni fog, a docenseké ugyanannyi marad, a professzoroké pedig csökken. Ez azért érdekes, mert a jelenlegi gyakorlat szerint az egyetemi hierarchia alján lévő oktatóknak (tanársegédeknek, adjunktusoknak) eleve nagyobb az óraterhelésük, mint a hierarchia csúcsán lévőknek. Egy professzor 8, egy tanársegéd 16 órát (előadást, szemináriumot) köteles tartani hetente például a Debreceni Egyetemen. Ezen gyakorlat jogos indoka (nem a módosítási javaslaté, hanem a jelenleg is fennálló rendszeré), hogy az egyetemi tanárok iskolaszervező, műhelyteremtő és fokozódó adminisztrá­ciós terhei miatt szükséges az órakedvezmény, melynek mértéke most tovább nőne. A tervezett intézkedés várható eredménye, hogy az oktatási és kutatási tapasztalatokkal alig rendelkező tanársegédnek kell majd a hallgatókkal még többet foglalkozni, s nem a nagyobb tudású oktatónak. Rá­adásul a tudományos pályán több időt eltöltött professzorok kutatási hatékonysága is nagyobb, mint fiatal kollégáiké, akiknek még nincs oly rálátásuk a szakterületükre, és kutatási rutinjuk is kisebb. Nekik tehát nagy szükségük volna az önképzésre, az oktatott terület behatóbb megismerésére – az erre szánt időt csökkenti majd a növekvő óraterhelés.

A vezető oktatók szervezési terhei sokszor valóban nagyobbak, mint az adjunktusoknak vagy a tanársegédeknek, ám a pluszfeladatokkal (tanszék-, intézet-, karvezetés stb.) kiegészítő juttatások is járnak. Az adminisztrációs feladatokból ugyanakkor a fiatalok is kiveszik a részüket, jellemzően tanulmányi, akkreditációs, pályázati ügyeket intéznek, tudományos ­diákkört szerveznek stb., mindezért azonban hivatalos többletjavadalmazás nem jár. Röviden: az új törvénytervezet tovább nehe­zítené az egyetemi hierarchia alsóbb szintjein dolgozó oktatók önképzési, kutatási és ebből fakadóan előmeneteli lehetőségeit.
S mindeközben a felsőoktatási bértábla sem nyújt sok vigaszt számukra, hiszen a csökkenő óraterhelésű professzor legalább két és félszer annyit keres, mint a növekvő terhelésű tanársegéd. Az egyetemi tudáshierarchiának nyilván a bérekben is tükröződnie kell, ám az újonnan elvárt aktivitások tükrében ezt az arányszámot érdemes lenne újragondolni; hozzátéve persze, hogy a magyar professzorok fizetése nemcsak nemzetközi, hanem a régió országaival történő összehasonlításokban is feltűnően alacsony.

 

Csökken és nő

Mindennek tetejébe a bérek a magyar felsőoktatásban nemcsak megélhetési, hanem részben szakmai kérdéssé is váltak, hiszen a jelentősen szűkült felsőoktatási költségvetésben szinte már semmilyen keret nincs a konferencia-részvételek támogatására; így egy tanársegédnek például a nettó 115 ezer forintos fizetéséből kellene finanszíroznia az előmeneteléhez elengedhetetlen hazai és nemzetközi konferencia-részvételeit.

A rendes egyetemi tanári státusz mellett az akadémiai szférában létezik a „tudományos ta­nács­adó” stallum is, ami lényegében professzori fizetést és pozí­ciót jelent, ám a hozzá rendelt feladatkör elsősorban nem óratartási, hanem kutatói tevékenységet ír elő. Ha az egyetemi tanárok óraterheit kívánja a kormányzat csökkenteni azzal az indokkal, hogy így több idő jutna kutatásra (ez ugyanis a javaslat hivatalos magyarázata), akkor érdemesebb volna a kutató professzorrá, tudományos tanács­adóvá minősítés szabályait, feltételrendszerét kidolgozni, nem pedig „kötelezővé” tenni a kevesebb oktatást. Így az akadémiai hierarchia csúcsára érkezetteknek is lehetőségük nyílna eldönteni, hogy a jövőben tanítani vagy kutatni szeretnének-e inkább.

Palkovics László azt is előrevetítette sajtótájékoztatóján, hogy az oktatóknak a jövőben 20 százalékos tudományos munkát kell majd dokumentálniuk. Vajon mit takar ez az „új” követelmény?
A tudományos munka az egyetemeken eddig is kötelező volt. Ennek dokumentálására jött létre a Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT), mely az egyes oktatók publikációinak, szabadalmainak, konferencia-előadásainak stb. az adminisztrációját szolgálja, és egyben minőségi és mennyiségi összehasonlítások alapját képezi. Emellé az akadémia által üzemeltetett rendszer mellé vezetnének be egy új (esetleg kormányzati) dokumentációs rendszert? S miképpen kell majd a 20 százalékot kalkulálni? Az oktatói óraterhelésekhez mérten? Mert akkor a professzorok kutatási kötelezettsége éppenséggel csökkenni fog a javasolt órakedvezmény arányában, miközben az óraszámok minimalizálásának indoka éppen a kutatási terhek növekedése volna. És így az egyik intézkedés ismét kioltaná a másikat.

A szerző művészetelméleti szakember, egyetemi oktató.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.