Sághy Miklós

Kiszolgáltatott katedrák

A felsőoktatási törvénytervezet és a tudományos pálya

  • Sághy Miklós
  • 2015. június 21.

Publicisztika

A múlt év végén nyilvánossá tett felsőoktatási stratégiában olvasható a javaslat, miszerint be kell vezetni „az oktatók teljesítményközpontú előmeneteli rendszerét”, és ezzel összefüggésben „mérni kell az oktatói teljesítményt”. E megfogalmazás azt sugallja, hogy az előmeneteli rendszer jelenleg nem teljesítményközpontú, ezért szükséges a minőségi szabályzók bevezetése.

Csakhogy Magyarországon a tudományos pályának legalább három mérföldköve van: PhD-disszertáció, habilitációs előadás, akadémiai doktori értekezés. Mindegyik szint jelentős publikációs, kutatói és oktatói tevékenységhez kötött, vagyis szigorú minőségi elveket takar. A magyar tudományos minősítési struktúra ráadásul összetettebb és többszintű, mint az európai országok döntő többségében. A rendszerváltás után a néhai szovjet modellből megmaradt hazánkban az akadémiai doktori (köznyelven: nagydoktori) fokozat, angolszász hatásra megjelent a PhD (a kisdoktori és a kandidátusi címek eltörlésével egy időben), s a 90-es években újra bevezetették a habilitációt, mely már a II. világháború előtt is létezett (az akkor meghatározó német modellből átvéve).

A tudományos teljesítmények mérésének tehát bonyolult és világviszonylatban is egyedülálló rendszere alakult ki Magyarországon. E minősítési szisztémának fontos szerepe van az egyetemi (kutatóhelyi) előmenetelben is, hisz a különböző oktatói szintek különböző tudományos fokozatok megszerzéséhez kötöttek. Adjunktusi kinevezés alapvetően nem lehetséges PhD-fokozat nélkül, amiképpen professzor sem lehet valaki habilitáció és/vagy nagydoktori cím híján (kivéve olimpiai helyezett sportolókat és jeles művészeket). Több egyetemen a docensi előlépéshez is habilitáció, vagyis az oktatói és tudományos kvalitások együttes bizonyítása szükséges.

Mindezek fényében nem érthető, mi volna az az új felsőoktatási minősítési rendszer, amit a kormányzat bevezetni tervez. A fennálló struktúrát kívánja új szempontokkal tovább komplikálni? Vagy az oktatók minősítésének jogát venné ki a szakmai szervezetek (MTA, egyetemek doktori tanácsai, habilitációs bizottságai) kezéből, és központosítva a rendszert a kormányzati szervekhez rendelné?

Annak szándéka is szerepel a nyilvánossá tett stratégiában, és ezt Palkovics László államtitkár két héttel ezelőtti sajtótájékoztatóján is megerősítette, hogy a törvényben új intézménytípusokat határoznak meg, mint például a közösségi főiskolát és az alkalmazott tudományok egyetemét. A felsőoktatási intézmények funkcióinak elkülönítése valóban a minőségi felsőoktatás irányába hathat, hiszen az amerikai típusú, többszintes oktatási szisztéma (BA, MA, PhD) mellé eleddig nem társult az intézményi feladatkörök egyértelmű, világos meg­határozása. Ebből fakadóan a fő­iskolák, egyetemek lényegében ugyanazon tudományos minősítési feltételek közt versenyeztek, holott a profiljuk, képzési szerkezetük jelentősen eltért egymástól. A felsőoktatás piramisforma struktúrája – alul a közösségi fő­iskolával, felül a tudományegyetemmel – egyszerre szolgálhatja a szélesedő diplomásképzést az alsóbb szinteken, és segítheti az elitképzést a felsőbb, azaz MA- és PhD-szinteken, az uniós vállalásoknak megfelelően.

 

Öregek és fiatalok

A kiegyensúlyozott, minőségi verseny ellenében hat viszont, hogy az oktatási államtitkárság lényegében szakmai indokok nélkül kapacitásszámokat – vagyis felvételi keretlehetőségeket – csoportosít át egyik intézményből a másikba. Egyik napról a másikra megszüntet és rehabilitál szakokat, egyéni elbírálástól és nem általános keretfeltételektől teszi függővé a finanszírozási plusztámogatásokat, illetve a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (szakindítási, szakmegszüntetési) döntési jogkörét az oktatásért felelős miniszterhez rendeli, míg az előbbit csupán véleményező szerepre kárhoztatja. A szabályozó funkciók elvétele az akadémiai fórumtól, és a kormányzati adminisztrációhoz delegálásuk nem a kívánatos versenyt és a minőséget, hanem a felsőoktatási rendszer politikai kiszolgáltatottságát növeli. A politikai széljárásoknak kitett ágazatok sorsa pedig nem a szakmai igényesség jegyében folytatott nyugodt építkezés, hanem az állandó „reformkényszer” és az ebből fakadó örökös kapkodás lesz.

Az államtitkár a sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy a törvény koncepciója szerint a tanársegédek, adjunktusok óraterhelése nőni fog, a docenseké ugyanannyi marad, a professzoroké pedig csökken. Ez azért érdekes, mert a jelenlegi gyakorlat szerint az egyetemi hierarchia alján lévő oktatóknak (tanársegédeknek, adjunktusoknak) eleve nagyobb az óraterhelésük, mint a hierarchia csúcsán lévőknek. Egy professzor 8, egy tanársegéd 16 órát (előadást, szemináriumot) köteles tartani hetente például a Debreceni Egyetemen. Ezen gyakorlat jogos indoka (nem a módosítási javaslaté, hanem a jelenleg is fennálló rendszeré), hogy az egyetemi tanárok iskolaszervező, műhelyteremtő és fokozódó adminisztrá­ciós terhei miatt szükséges az órakedvezmény, melynek mértéke most tovább nőne. A tervezett intézkedés várható eredménye, hogy az oktatási és kutatási tapasztalatokkal alig rendelkező tanársegédnek kell majd a hallgatókkal még többet foglalkozni, s nem a nagyobb tudású oktatónak. Rá­adásul a tudományos pályán több időt eltöltött professzorok kutatási hatékonysága is nagyobb, mint fiatal kollégáiké, akiknek még nincs oly rálátásuk a szakterületükre, és kutatási rutinjuk is kisebb. Nekik tehát nagy szükségük volna az önképzésre, az oktatott terület behatóbb megismerésére – az erre szánt időt csökkenti majd a növekvő óraterhelés.

A vezető oktatók szervezési terhei sokszor valóban nagyobbak, mint az adjunktusoknak vagy a tanársegédeknek, ám a pluszfeladatokkal (tanszék-, intézet-, karvezetés stb.) kiegészítő juttatások is járnak. Az adminisztrációs feladatokból ugyanakkor a fiatalok is kiveszik a részüket, jellemzően tanulmányi, akkreditációs, pályázati ügyeket intéznek, tudományos ­diákkört szerveznek stb., mindezért azonban hivatalos többletjavadalmazás nem jár. Röviden: az új törvénytervezet tovább nehe­zítené az egyetemi hierarchia alsóbb szintjein dolgozó oktatók önképzési, kutatási és ebből fakadóan előmeneteli lehetőségeit.
S mindeközben a felsőoktatási bértábla sem nyújt sok vigaszt számukra, hiszen a csökkenő óraterhelésű professzor legalább két és félszer annyit keres, mint a növekvő terhelésű tanársegéd. Az egyetemi tudáshierarchiának nyilván a bérekben is tükröződnie kell, ám az újonnan elvárt aktivitások tükrében ezt az arányszámot érdemes lenne újragondolni; hozzátéve persze, hogy a magyar professzorok fizetése nemcsak nemzetközi, hanem a régió országaival történő összehasonlításokban is feltűnően alacsony.

 

Csökken és nő

Mindennek tetejébe a bérek a magyar felsőoktatásban nemcsak megélhetési, hanem részben szakmai kérdéssé is váltak, hiszen a jelentősen szűkült felsőoktatási költségvetésben szinte már semmilyen keret nincs a konferencia-részvételek támogatására; így egy tanársegédnek például a nettó 115 ezer forintos fizetéséből kellene finanszíroznia az előmeneteléhez elengedhetetlen hazai és nemzetközi konferencia-részvételeit.

A rendes egyetemi tanári státusz mellett az akadémiai szférában létezik a „tudományos ta­nács­adó” stallum is, ami lényegében professzori fizetést és pozí­ciót jelent, ám a hozzá rendelt feladatkör elsősorban nem óratartási, hanem kutatói tevékenységet ír elő. Ha az egyetemi tanárok óraterheit kívánja a kormányzat csökkenteni azzal az indokkal, hogy így több idő jutna kutatásra (ez ugyanis a javaslat hivatalos magyarázata), akkor érdemesebb volna a kutató professzorrá, tudományos tanács­adóvá minősítés szabályait, feltételrendszerét kidolgozni, nem pedig „kötelezővé” tenni a kevesebb oktatást. Így az akadémiai hierarchia csúcsára érkezetteknek is lehetőségük nyílna eldönteni, hogy a jövőben tanítani vagy kutatni szeretnének-e inkább.

Palkovics László azt is előrevetítette sajtótájékoztatóján, hogy az oktatóknak a jövőben 20 százalékos tudományos munkát kell majd dokumentálniuk. Vajon mit takar ez az „új” követelmény?
A tudományos munka az egyetemeken eddig is kötelező volt. Ennek dokumentálására jött létre a Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT), mely az egyes oktatók publikációinak, szabadalmainak, konferencia-előadásainak stb. az adminisztrációját szolgálja, és egyben minőségi és mennyiségi összehasonlítások alapját képezi. Emellé az akadémia által üzemeltetett rendszer mellé vezetnének be egy új (esetleg kormányzati) dokumentációs rendszert? S miképpen kell majd a 20 százalékot kalkulálni? Az oktatói óraterhelésekhez mérten? Mert akkor a professzorok kutatási kötelezettsége éppenséggel csökkenni fog a javasolt órakedvezmény arányában, miközben az óraszámok minimalizálásának indoka éppen a kutatási terhek növekedése volna. És így az egyik intézkedés ismét kioltaná a másikat.

A szerző művészetelméleti szakember, egyetemi oktató.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.