Kitalálja, mit írt volna bele Vajna Tímea a Sátántangó forgatókönyvébe?

  • Janisch Attila
  • 2015. május 1.

Publicisztika

Janisch Attila rendező meghallgatta Puzsér Róbert, Andy Vajna és Vajna Tímea filmesztétikai értekezését az Argo 2-ről, erről írta ünnepi publicisztikáját.
Puzsér Róbert (médiaceleb):
„Nagyon-nagyon mély válságban van a magyar film, de nem csak a magyar film, hanem az egész magyar kulturális élet. Na most ehhez képest, ebben a szennyes filmes kontextusban az Argo 2-t mindenképpen egy jó filmnek kell tekinteni.”

Andy Vajna (a filmipar megújításáért felelős kormánybiztos, médiaceleb, kaszinótulajdonos):  
„A magyar filmiparból hiányzik a közönségfilm. Ha egy filmnek sikeres volt az első része, akkor nagy esély van arra, hogy a folytatás  is sikeres lesz. Az Argo 2 egy közönségfilm, és mi igyekszünk egyre több ilyen közönségfilmet gyártani, hogy tényleg szórakoztassuk a nézőket.”

Vajna Tímea (feleség, médiaceleb):
Az Argo 2 úgy indul, mintha nem is magyar film lenne. Egy hollywoodi filmként indul, úgyhogy nekem nagyon-nagyon tetszett. Andy nagyon sok forgatókönyvet hoz haza, és tesztel engem, hogy olvassam el, mi a véleményem, mit szeretnék beleírni (sic!), vagy mit írnék bele (sic!), és tök jó, hogy mindig kikéri a véleményemet...”


 

Andrew G. Vajna producer – Orbán Viktor miniszterelnök személyes megbízottjaként – immár ötödik éve a magyar film finanszírozásának legfőbb döntnöke. Ebben az öt évben – a Filmalaphoz befolyt huszonvalahány milliárd forint állami pénzből – mindösszesen tizenvalahány játékfilm és egy-két dokumentumfilm készült. A korábbi finanszírozási rendszerben évente készült ennek a sokszorosa, továbbá a Magyar Mozgókép Közalapítvány idején nem csak a játékfilmek gyártását, hanem a magyar filmkultúra teljes spektrumát is (játékfilmek, dokumentumfilmek, ismeretterjesztő, kísérleti és rövidfilmek gyártását, a filmoktatást, a szakfolyóirat- és szakkönyvkiadást, a filmforgalmazást és a filmek nemzetközi fesztiváloztatását, a Magyar Filmszemle évi megrendezését) lefedte az állami finanszírozás.
A Vajna nevével jegyzett öt évben olyan – fontosnak látszó – magyar filmek nem készültek el (és már nem is fognak soha elkészülni), mint például Pálfi György Toldija című filmje. Andy Vajna nem hitte el, hogy a korábbi filmjeivel jelentős nemzetközi sikereket halmozó rendező le tud forgatni egy kardozós-vivós-lovaglós jelenetet.
Szerencsére Árpa Attilának, a volt valóságshow-producernek és médiacelebnek elhitte, hogy tud akciófilmet csinálni.

Hát így!

Hajrá, Magyarország! Hajrá, magyarok!
Éjen és virágozzék a magyar kultúra!
Éljen és virágozzék a népek barátsága!
Legyen világbéke és szépségverseny!

Ja, és most akkor megvan az a kép, ahogy Vajna Tímea olvassa, mondjuk, Tarr Béla és Krasznahorkai László Sátántangó című forgatókönyvét, aztán elmondja, mit kéne beleírni?

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.