Maradtál volna bölcs (Szlovákia a magyarverések előtt és után)

  • Hushegyi Gábor
  • 2006. szeptember 7.

Publicisztika

Magyargyűlölet, magyarverések és erőszakhullám Szlovákiában - szalagcímek az elmúlt hetekből. Vajon vége-e a nemzetek közötti békés együttélésnek Szlovákiában? És hol voltak a nacionalisták az elmúlt nyolc évben, honnan bújtak elő, kinek a bátorítására mernek fényes nappal támadni Nyitrán, éjszaka Diószegen? Félreismertük volna Szlovákiát?

Magyargyűlölet, magyarverések és erőszakhullám Szlovákiában - szalagcímek az elmúlt hetekből. Vajon vége-e a nemzetek közötti békés együttélésnek Szlovákiában? És hol voltak a nacionalisták az elmúlt nyolc évben, honnan bújtak elő, kinek a bátorítására mernek fényes nappal támadni Nyitrán, éjszaka Diószegen? Félreismertük volna Szlovákiát?

Logikus, magától értetődő kérdések ezek, s egyre inkább az a közmegegyezés kezd uralkodni, főképpen Magyarországon és a mai szlovákiai ellenzék körében, hogy a volt Dzurinda-kormány pártjai - az exkormányfő vezette Szlovák Demokratikus és Keresztény Unió (SDKÚ), a Pavol Hrusovsky elnökölte Kereszténydemokrata Mozgalom (KDH), valamint a Magyar Koalíció Pártja (MKP) - a demokrácia egyedüli letéteményesei Szlovákiában. A szlovákiai magyar politikai elit - például Bugár Béla és Csáky Pál - szerint az előző kormány idején az extrémizmus és nemzeti intolerancia azért nem fajulhatott idáig, mert mindenki tudta, hogy a kormány és a bűnüldöző szervek részéről komoly megtorlás várható. A két magyar politikus a konfliktus gyökerét a júniusi parlamenti választások után létrejött új kormánykoalícióban, az abban helyet kapó, nemzeti intoleranciájáról hírhedt Szlovák Nemzeti Pártban (SNS) és elnökének retorikájában látják. Vitathatatlan, hogy Ján Slota nyilatkozatai kocsmai szintűek, a párt programja pedig multikulturálisnak vagy a másság iránti tisztelettől csöpögőnek még rengeteg jóindulattal sem nevezhető.

Ám ezek a nyilatkozatok a mondott politikusok rövid, esetleg szelektív emlékezetéről is tanúskodnak. Hiszen mégiscsak a második Dzurinda-kormány alatt erősödött ismét parlamenti párttá az SNS, ekkor jegyezték be a belügyminisztériumban a fasisztoid Slovenská Pospolitost nevű mozgalmat, amelynek hívei fekete egyenruhában masíroztak a városok főterein; ekkor bántalmaztak és öltek meg romákat (a belügyi szervek jelentése szerint csak 2004-ben 307 raszszista bűncselekmény történt Szlovákiában), ekkor gyilkolták meg feltételezhetően bőrfejűek Daniel Tupy pozsonyi bölcsészhallgatót. Ezek az esetek azt jelezték, hogy a mintaállamban távolról sincs minden rendben. A gazdasági fórumokon diadalt diadal után arató ország kormánya ezekben a csúnya ügyekben csak a civil társadalom nyomására cselekedett, a kormányfő pedig nem vett részt a meggyilkolt egyetemi hallgató emlékére rendezett antirasszista tüntetésen; sőt, a konzervatív belügyminiszter az elhunytat tette felelőssé életvitele miatt. Mindez az MKP, a parlament magyar alelnökének és a kormányfő kisebbségekért felelős magyar helyettesének asszisztálása mellett alakult így.

Ebben, a reakciók lanyhaságában az aktuális kormány magatartása most sem különbözik jelentősen az előzőétől. A szlovák-magyar viszony megromlásáért, az erőszakos cselekményekbe torkollott folyamat lebecsüléséért ennek megfelelően sokan Szlovákiában is Robert Ficót teszik felelőssé. Amiben megváltozott és újnak nevezhető a jelenlegi helyzet, az Magyarország, a külföld, az európai szervezetek reakciója. Amit a Dzurinda-kormányoktól sokan toleráltak, azt a baloldali Robert Fico vezette kabinetnek senki sem nézi el.

*

A Szlovák Köztársaság az elmúlt hat vagy inkább négy évben a régió mintaállamává vált, legfőképpen neoliberális gazdaságpolitikája jóvoltából. Most ez a nagyszerű országimázs a porban hever, s nagy munka árán lehet csak pozitívra fordítani. Az ország megítélése igen fura dolog, megtapasztalták ezt annak idején Dzurindáék is: hiába győztek 1998-ban Meciar ellen, jó két évükbe tellett, amíg az európai szervezetek elhitték, hogy ők mások, mint elődeik voltak. Igazán meggyőző érvnek csak a makrogazdasági mutatók és a radikális gazdasági reformok számítottak, ezek tették végül a Dzurinda-kormányt s vele Szlovákiát elfogadhatóvá. Mindennek s az egyértelmű euroatlanti elkötelezettségnek köszönhetően Európa fekete lyukából 2004-re uniós tagállam lett.

Csakhogy ez a nagyrészt technokrata szemlélet elvonta a figyelmet a reformok következtében elmélyült regionális és szociális különbségekről, a gazdasági korrupcióról, az ilyen társadalmi közegben szokás szerint erősödő politikai szélsőségekről. Ám amit az EU-s struktúrák nem tartottak lényegesnek, azt a választók tették mérlegre, főképpen Dzurinda második kabinetjének utolsó másfél éves méltatlan és határtalan arroganciával párosuló kormányzását. Az előző szlovákiai kormánykoalíció pártjai a vitathatatlan reformok és a külpolitikai sikerek mellett lezüllesztették a politikai elitet. Ám távolról sem ez volt e garnitúra erkölcsi lejtőjének mélypontja. A júniusi parlamenti választásokat követő kormányalakítási tárgyalások során az MKP hajlandó volt lemondani korábbi jobboldali gazdaságpolitikai elveiről, hogy megőrizze kormányzati pozícióját, akár Vladimír Meciarral közösen is. Ez az akarat - mindenáron kormányzati tényezővé válni - megtörte a stabilnak és ideológiailag homogénnek látszó Kereszténydemokrata Mozgalmat is, sőt a könyörtelenül pragmatikus Dzurinda is ideig-óráig felkínálta magát a szocdem Ficónak. S miután Fico bejelentette, kivel kormányoz majd együtt - Meciarral és Slotával -, az imigyen megalázott jobboldali pártok nem fogtak össze, hanem mindenki a maga módján, saját szakállára kezdte kialakítani további háttértárgyalási pozícióját Ficóval és pártjával, a SMER-rel szemben. Kevesen hiszik ugyanis, hogy ez a szörnykoalíció kibír négy évet. Az erős külföldi szociáldemokrata és a belföldi médianyomás hatására előbb-utóbb esedékessé válhat a kormányátalakítás: Dzurinda SDKÚ-ja és az MKP közt el is indult a vetélkedés a beugró helyért. Ennek tudhatók be az SDKÚ lépései az Európai Parlamentben, de az MKP kulisszák mögötti tevékenysége is.

*

Bugár Béla, Csáky Pál és Bárdos Gyula 2006. augusztus 21-én Budapesten tárgyaltak az Országgyűlés, az Európai Parlament, az Európa Tanács, az EBESZ és a NATO parlamenti közgyűlésének magyar tagjaival. A kérdés az volt, hogy miként kellene és lehetne európai szintre emelni a szlovákiai történéseket. A szlovákiai magyar párt kézenfekvő, egyszerű, könnyen kommunikálható taktikát választott. Mind a kormány újraalakításával kapcsolatos tárgyalásainak, mind a magyarországi partnerekkel folytatott egyeztetéseinek fő motívuma a Szlovákiában élő magyarok érdekvédelme lett. Ugyanakkor liberális szlovák jegyzetírók arra is felhívták a figyelmet, hogy az MKP politikusai azért hajlandóak bármilyen kompromisszumra csaknem bárkivel, mert szerfölött nyugtalanítja őket a jelen választási ciklusban elosztható, az unióból érkező több mint 400 milliárd korona sorsa. Peter Schutz kassai liberális újságíró a SME augusztus 23-i számában viszont úgy vélte, a szlovákiai belpolitikai feszültség internacionalizálása nem a legszerencsésebb út a kormányba jutásra, mert balul sülhet el a belpolitika színterén, és csak olajat öntene a tűzre.

Augusztus 25-én a nyitrai magyar egyetemista lány, majd a diószegi magyar fiatalember bántalmazása, valamint a futballstadionokban tapasztalt huliganizmus felgyorsította az eseményeket - melyek végül augusztus 31-én váratlan fordulatot vettek. Ezen a napon vitatta meg a hat szlovákiai parlamenti párt azt az MKP által írt nyilatkozattervezetet, amely a szélsőségeket ítélte volna el.

A nyitrai incidens után a Ficót immár több éve támadó liberális, és újabban kérlelhetetlenül pellengérre állító baloldali szlovákiai médiumok még magasabb sebességre kapcsoltak. Az ország szlovák és magyar értelmisége, művészek, sportolók sorra emelték fel a szavukat a nemzeti indíttatásból elkövetett fizikai bántalmazások és a kormányfő alibista, tétova magatartása ellen. Míg a kormány kisebbségi ügyekért felelős alelnöke (Dusan Caplovic) és belügyminisztere (Robert Kalinák) azonnal elítélték az erőszakot, a kormányfő bagatellizálta az eseteket, nem kívánt állást foglalni. A hazai média- és a külföldi szocdem nyomás hatására Fico végül kénytelen volt kötélnek állni - ám ekkorra már médiacsatát vesztett a magyarországi politikusokkal szemben. Ráadásul a szlovák bűnüldöző szervek határozott fellépése ellenére a rossz hírek már Brüszszel felé közelítettek. Az Európai Néppárt és Szájer József révén az EU soros finn elnöke is elmarasztalta a Szlovákiában történteket. Ez volt az a pont, amikor az Európai Parlamentben néppárti színekben virító SDKÚ benyújtotta a számlát az MKP-nek, s nem támogatta a magyar párt által előterjesztett, az extrémizmus és nemzetiségi intolerancia elítélését tartalmazó, többpártinak szánt nyilatkozatot.

Ez teljesen új helyzetet teremtett a szlovákiai belpolitikában. Dzurinda, amikor a nyilatkozatot megvétózta, nemzeti és államérdekekre hivatkozott - s ez a gesztus egyben kéznyújtás volt legnagyobb politikai ellenfelének, Robert Ficónak. Könnyen lehet, hogy az SDKÚ stratégiát váltott a kormányátalakítási tárgyalások ügyében - ebben az esetben viszont az MKP kiütötte önmagát, egyedül az SDKÚ maradt játékban, és a kérdés immár csak az, hogy csak a Fico és Dzurinda közötti hatalommegosztáson alapuló nagykoalíció vagy az alkotmányozáshoz is megfelelő többséget nyújtó Fico-Dzurinda-Meciar hármas koalíció jön-e létre. Az utóbbi realitását maga Meciar igazolta, amikor Slotát a kormány számára tehertételnek minősítette múlt szombati (szeptember 2-i) nyilatkozatában. Az MKP most árván áll az ellenzék és a kormányoldal között. Az európai magyar lobbi túlfűtötte magát: nem véletlen, hogy még a liberális hírmagyarázók is veszélyesnek, kontraproduktívnak tartották az európai intézményekkel való magyar fenyegetőzést. Elvégre épp Dzurinda tudja a legjobban, hogy súlyosabb esetekben sem vették fejét az európai intézmények.

*

De tegyük fel, hogy a magyar lobbi két vállra fekteti Szlovákiát az európai fórumokon, s minden tekintetben meghátrálásra, visszakozásra kényszeríti Ficót. Ki lesz ennek a valódi győztese és vesztese?

A vesztes a nemzetiségi indíttatású erőszak ellen a szavát felemelő több száz értelmiségi, művész és sportoló lenne - valamint a szlovákiai magyarság. Hiszen európai direktívák ide vagy oda, a közhangulatnak nem lehet Brüsszelből parancsolni, azt szüntelenül formálni kell. S félő, hogy e pirruszi győzelem után a közhangulat teljesen a szlovákiai magyarok ellen fordulna. A győztesek pedig a szlovák és magyar radikálisok, Slota és Duray lennének; meg a szélsőséges jobboldali szlovák és a hasonszőrű, irredenta magyarországi mozgalmak.

Szerencsére ez esetben nem valamely halálos kimenetelű esemény késztette összefogásra a szlovákiai civil társadalmat és médiumokat azért, hogy egyhangúan elítéljék a szélsőségeket, a nemzeti türelmetlenséget. Kemény lecke ez a Duna mindkét oldalán: a magyar-, szlovák-, roma-, zsidó- vagy románverés közül nem szemezgethetünk, mindegyik ellen azonnal fel kell lépni, s nem csak akkor kell tüzet kiáltani, ha a saját nemzetünkhöz tartozókat bántalmazzák. Épp ezért volt lehangoló a magyar külügyminiszter tétovázása a szlovákiai köztévé hétvégi (szeptember 3-i) vitaműsorában - Göncz Kinga nem volt hajlandó egyértelműen elhatárolódni Németh Zsolt, az Országgyűlés külügyi bizottsága elnökének kijelentésétől, aki közvetve a fasizmussal rokonította Szlovákiát, s nem válaszolt egyértelműen pozitívan a történelmi szlovák-magyar megbékélést kezdeményező szlovák külügyi javaslatra sem.

A feszültség oldásához mindezen túl nélkülözhetetlen a médiumok viselkedésének korrekciója is. A magyar köztévé Este című műsorának összeállításai, valamint a TV 2 Naplójának riportja a Hatvannégy Vármegye mozgalom elnökének nyitrai látogatásáról a legjobb példái a konfliktus éltetésének - az utóbbi akár az utódállamokat programszerűen ellenségként kezelő irredenta politikai szélsőség reklámozásának is felfogható. S hogy ezt lehet másképp is csinálni, azt épp a szlovákiai kereskedelmi JOJ Televízió mutatta meg: legnépszerűbb tudósítója vasárnap megmászta a Magas-Tátra legmagasabb hegycsúcsát, hogy az ország tetejéről, a Gerlachfalvi csúcsról indulva Dél-Szlovákiába, a Dunáig gyalogolva bizonyítsa, a kételkedőket pedig meggyőzze: ebben az országban igenis normális emberek élnek együtt.

A szerző pozsonyi egyetemi oktató.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.