Ungváry Krisztián

Menetrendszerű vereség után

Mit tehetnek a magyar demokraták a demokráciáért?

  • Ungváry Krisztián
  • 2022. április 6.

Publicisztika

A 2022. évi országgyűlési választások eredményei sokkolók az ellenzéki oldal számára. Az Országgyűlésben a Fidesz nemcsak magasabb arányban nyert, mint 2018-ban, hanem saját magán kívül bejuttatta nyíltan neonáci szövetségesét, a Mi Hazánk nevű proxipártját is. Ezzel szemben az ellenzék korábban nyerhetőnek vélt helyeken is alulmaradt, gyakorlatilag csak a fővárosban szerepelt sikeresen.

Teljesen téves, ha valaki ezért az eredményért Márki-Zay Pétert hibáztatja. Nem volt tökéletlenebb, mint ellenzéki politikai vetélytársai, és egyáltalán nem csak rajta múlt, hogy nem sikerült megszólítani több ellenzéki szavazót. A kormány propagandagépezete mindenképpen legyártott volna hazugságokat, függetlenül attól, hogy Márki-Zay mikor mit mond. Magam is sokszor tanúja voltam annak, hogy a végtelenségig sulykolt kormányzati hazugságok még azokra is hatni tudtak, akik különben ellenzéki szavazók voltak. A végeredmény szempontjából nem érdemi a jelentősége annak, hogy mit tesz az ellenzék – az orbáni rendszer által diktált politikai előírásokat betartva. Márpedig az ellenzék mindent betartott, amit az Orbán diktálta „törvényesség” előírt. A magyarországi választások lényegében ugyanolyanok, mint a fehéroroszországi vagy az oroszországi színjátékok, csak kevésbé erőszakosak. Jellemző, hogy utóbbiakról a NER-média is normális választásként tudósít. Attól, hogy a NER-ben nem mérgezik meg az ellenzéki vezetőket és nem verik meg az ellenzéki szavazókat, valamint nem hamisítják meg maguknak a szavazóurnáknak a tartalmát, az álpártok, a kormányzati hazugsággyárak ugyanazt az illiberális – pontosabban önkényuralmi – elvet vallják mindegyik országban. Ezért a magyar, az orosz vagy a belorusz ellenzék teljes tévedésben van akkor, ha saját hibáiból kívánja levezetni azt, hogy miért is nem nyert a választáson.

A Mi Hazánkról fontos leszögezni, hogy ez az egyetlen parlamenti politikai erő, amelyet a NER médiája lényegi kritikában soha sem részesített, ezt egyébként sem tehetné, hiszen az elvek mindkettőnél ugyanazok. Vezetője és pénzei a NER-hez ezer szálon kapcsolódnak. Történelemképüket, összeesküvés-elméleteiket semmi sem különbözteti meg attól, amit például a Magyarságkutató Intézet köre ad elő. Persze itt is megtalálható a „made in Russia” pecsét, csakúgy, mint a NER egyéb innovációin. Oroszországban Putyin már régóta ilyen pártokkal töltötte fel a Dumát, azaz az ottani parlamentet.

Szemfényvesztőn piszkosak

Döntő körülmény, hogy a Fidesz szemfényvesztéssel, hazugsággal, azaz választási csalással nyerte meg ezt a választást, és ezért annak eredménye sem legitim.

Ez nem úgy valósult meg, hogy meghamisították a szavazatokat. Vélhetően annak sem volt döntő szerepe, hogy a határon túli ellenzéki szavazatok egy részét megsemmisítették. Az sem volt döntő, hogy mindenféle parlamenti kontroll és tárgyalás nélkül különféle salátatörvényekkel háromszáz alkalommal szabták át az utóbbi időben a választójogi törvényt. Ténykérdés ugyanis, hogy a magyarországi szavazókörök túlnyomó többségében volt civil kontroll, és így is több mint 3 millió szavazat jutott a Fidesznek és proxipártjának, miközben az ellenzék kevesebb mint 1,9 millió szavazatot kapott. Azért indokolt választási szemfényvesztésről beszélni, mert a kormánypárt a közmédiában és a túlnyomórészt birtokában levő sajtóban az ellenzékről folyamatosan alapvető kérdésekben durván hazudott, és kizárta az ellenzék véleményének kifejtését a közmédiában. Önmagában furcsa ellentmondás, hogy miközben az ország több mint kétharmada NER-szavazó, a NER minden vitahelyzettől úgy retteg, akár ördög a szentelt víztől. Demokráciában példátlan, hogy egy választás során a választónak egyetlen alkalommal sem volt lehetősége ellentétes nézetek ütköztetését meghallgatni. Mitől kell ennyire félni, ha nem hazugság az, amit a NER terjeszt? Hogyan lehet ezt másképp nevezni, mint választási csalás? Erre valószínűleg csak Habony Árpád vagy a néhai Arthur J. Finkelstein tudna jobb szót találni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.