Menni kell

  • 2003. május 1.

Publicisztika

Az Országgyűlés lapzártánk után dönt arról, hogy felhatalmazza-e a kormányt az iraki békefenntartásban való katonai részvételre vagy sem, illetve ezt milyen sebességgel teszi vagy nem teszi meg. A kormány támogatja a javaslatot, ám mind ez idáig elmulasztotta tisztán, érthetően és őszintén megfogalmazni azokat az okokat, amelyek miatt elengedhetetlennek tartja a 300 magyar katona iraki kiküldését.

n Az Országgyűlés lapzártánk után dönt arról, hogy felhatalmazza-e a kormányt az iraki békefenntartásban való katonai részvételre vagy sem, illetve ezt milyen sebességgel teszi vagy nem teszi meg. A kormány támogatja a javaslatot, ám mind ez idáig elmulasztotta tisztán, érthetően és őszintén megfogalmazni azokat az okokat, amelyek miatt elengedhetetlennek tartja a 300 magyar katona iraki kiküldését.

Pedig ebből a körből nem lehet, nem szabad és nem is kell kimaradni.

Magyarország eddigi részvétele a nemzetközi rend átalakulásának folyamatában leginkább a sunnyogásra korlátozódott. Az Orbán-kormány 1999. március 12-e után úgy gondolta: a NATO-tagság kérdése lezárt ügy, nem igényel további erőfeszítéseket. Sőt már korábban hátradőlt karszékében - akkor, amikor a honvédelmi tárcát átengedte a kisgazdáknak. Ugyanez a kormány 2001. szeptember 11-e és az időközben megfogalmazott szövetségesi kritikák után távol tartotta magát az Egyesült Államok ENSZ-felhatalmazás alapján indított afganisztáni akciójától. Semmilyen módon nem sietett Washington segítségére akkor sem, amikor a Balkánon amerikai erőket kellett volna kiváltanunk - pedig az erőteljesebb balkáni jelenlétünk nemzeti érdek lenne. Végül a kormány a NATO-tagállamok közül utolsóként csatlakozott az ENSZ égisze alatt folyó afganisztáni békefenntartáshoz, de - az afgán terep veszélyeire hivatkozva - akkor sem fegyveres alakulatot, hanem orvoscsoportot ajánlott fel a misszióhoz. Pedig ott és akkor valószínűleg elég lett volna a most vitatott fegyveres kontingens fele is, hogy bizonyítsa elkötelezettségünket.

Ez a megúszni mindent mentalitás nem csak azért kínos, mert a notóriusan megbízhatatlan szövetséges képét alakítja ki Magyarországról; szemben például Lengyelországgal és Csehországgal. Nem mintha ennek nem lennének súlyos következményei: a leendő iraki kormány megalakításáról tartott tanácskozásra az amerikaiak a brit, a spanyol és az ausztrál fél mellett meghívták a lengyel és a cseh kormány képviselőjét is. Nyilván nem függetlenül attól, hogy Lengyelország 200 harcoló katonával vett részt az iraki akcióban, Csehország vegyvédelmi alakulatot küldött, most pedig úgy fest, Lengyelország egy teljes hadosztállyal, 2-3000 katonával száll be a békefenntartásba.

De Irakba nem stréberségből kell magyar katonákat küldeni.

Akármit gondoljunk is immár a háború jogosságáról vagy jogtalanságáról, a nemzet igazolhatóságáról vagy igazolhatatlanságáról, tény, hogy Iraknak (az iraki népnek) szüksége van békefenntartókra. A háború utáni kaotikus viszonyok közepette a közrend fenntartása az irakiak elementáris érdeke, magukra hagyatva viszont nyilvánvalóan képtelenek rá. A háború igazságosságának vagy igazságtalanságának megítélése éppenséggel azon múlik, hogy mi történik majd a békében; hogy az irakiaknak jobb lesz-e Szaddám után, mint Szaddám alatt volt. Márpedig a békefenntartás humanitárius küldetés, amitől az irakiaknak rosszabb nem, csak jobb lehet. Persze lehet erre azt felelni: semmi közünk hozzá, hogy az arabok hogyan nyírják egymást, és csinálják helyettünk mások - de nem nagyon jó érzés gyávának és közönyösnek látszani, és még rosszabb annak lenni. Kétségtelen, hogy a misszió nem veszélytelen. A nemzetközi békefenntartás áldozatokkal járt Boszniában és Afganisztánban is. De Irakba nem sorozott katonákat küldenénk, hanem zsoldosokat, akik a kockázatok teljes tudatában írják alá szerződésüket. A magyar honvédséget évek óta azzal frusztrálja a politika, hogy trotlik gyülekezetének állítja be; a katonák hallgatnak és nyelnek. Ez utóbbi természetesen rendjén is van, mást nem is tehetnének, hisz a bevetésükről vagy nem bevetésükről nem nekik, hanem a civil politikusoknak kell dönteni. Az viszont már egyáltalán nincs rendjén, hogy a végén a magyar katonák elhiszik, hogy trotlik: mert akkor tényleg azok is lesznek.

Tény: az iraki békefenntartásban vállalt magyar szerep nemzetközi politikai állásfoglalás is lenne. Az akció nem ENSZ-, de még csak nem is NATO-felhatalmazás aSans-Italic">excusez nous, ezért az 1990 utáni francia politika mást, mint saját magát, nem okolhat. (Sőt, ha belegondolunk, az 1990 előtti is.) A kelet-európai kormányok teljes joggal bíznák országaik biztonságának szavatolását inkább az Egyesült Államokra és a NATO-ra, mint az európai nagyhatalmakra - miközben elementáris gazdasági érdekük az Európai Unió sikeressége. De az unió sikerét ne keverjük össze Franciaország külön utas ambícióival. A kelet-európai államok, köztük Magyarország alapvető érdeke, hogy Párizs megváltoztassa a viszonyát Washingtonnal. Egységes fellépésük ezt a pillanatot siettetheti.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.