Mérő Vera válaszol: Azért, hogy ne legyünk hülyék

  • Mérő Vera
  • 2015. szeptember 3.

Publicisztika

Legutóbbi írásom után kaptam hideget-meleget, ami rendben van, azért van az embernek bőre, hogy az ilyesmit elviselje, meg hát a céltábla nem lő vissza. Az viszont nincs rendben, hogy a legtöbb hideg azért ért, mert ,,nagyapáink egyes csoportjának” bűneit hasonlítottam napjaink eseményeihez. Ez ugyanis a magyar felelősséghárítás esszenciája.

(Mérő Vera előző írása, a 71 itt olvasható.)

Kamaszkoromban, amikor már megittuk a magunkét, sokszor előfordult, hogy korombeli németekkel a kollektív német bűntudatra terelődött a szó. Számos havernak, cserediáknak, szigetes ivócimborának magyaráztam nagy hévvel, hogy ne már, jó, akkor én a felmenőim nevében megbocsátok a felmenőidnek, csak te ne érezd már ilyen szarul magad olyasmiért, ami akkor történt, amikor még a szüleink sem éltek. A válasz mindig, egységesen ugyanaz volt.

Te csak hagyjad békén a mi bűntudatunkat. Azért ragaszkodunk hozzá, mert ez a garancia arra, hogy soha többet ne legyünk ilyen hülyék. Így, ,,hülyék.” Annyira így, hogy egy-két éve, amikor már megértettem, miért ne firtassam ezeket a dolgokat, újra előjött ez a megfogalmazás, történetesen a milyenek a magyarok német szemmel témára. Egy erasmusos csoporttársammal dumáltunk a buszon hazafelé, a szülei magyarok voltak, de ő már Németországban született és nőtt föl. Mókás gyereknyelven – utoljára gyerekként tanult magyarul – fejtette ki, hogy ,,Mi németek nagyon megtanultuk, hogy mit csinál az, amikor valaki hülye.” Bólogattam, mert tény, hogy ezt nekünk még nem sikerült megértenünk.

Nem véletlen persze, hogy sokan sebzett vadként hördültek fel, amiért a hetvenegy évvel ezelőtti felelősséget napjaink felelősségével említettem egy lapon. Volt, aki kegyeletsértőnek nevezett, volt, aki liberálisozott egy jót, volt, aki egyszerűen beteg lelkűnek titulált. Mert az ő nagyapja nem tett semmit, vagy mert őt meg a malenkij robot tette szerencsétlenné.

Nem szabad ezen felhördülni, sem ujjal mutogatni, ugyanis a németek sem úgy születnek, hogy tudják, miért fontosak ezek a dolgok. De mire az általános iskola első osztályában beülnek a padba, pontosan tisztában vannak vele. Nekünk ez nem természetes, nincs róla társadalmi konszenzusunk, csak szekértáboraink vannak. Nincs se gyászkultúránk, se edzettségünk a felelősségvállalásban, ugyanis a rendszerváltásig mifelénk ez finoman szólva nem volt divat, azóta pedig az a minoritás, aki erről beszélni próbál, rögtön megkapja, hogy libsi, esetleg bibsi. Pedig csak hazaszerető magyar emberi lény.

Állítom, hogy most, ezekben a napokban-hetekben a magyarok új, történemi esélyt kaptak arra, hogy úgy viselkedjenek, hogy ne kelljen szégyenkezniük újabb hetvenegy év múlva. Nem a kormányunk miatt, azon már nem lehet segíteni, hanem azért, ahogyan a szociális kérdésekben jobbára tökéletesen passzív ismerőseimben is kezd ébredezni az emberség és a becsület, sőt a tettvágy. Sokaknál maga a tett. Ahogy hetvenegy éve, most is rengetegen vannak az emberséges emberek, kérdés, hogy ezúttal felülkerekednek-e. Örömmel látom, hogy egyre hangosabbak. Mert lassan hangosabbak, mint azok, akiknek a hangosság a természetes alapállása. Mert ha Orbán Viktor már nem lesz, tükreink még lesznek akkor is.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.