Mérő Vera válaszol: Azért, hogy ne legyünk hülyék

  • Mérő Vera
  • 2015. szeptember 3.

Publicisztika

Legutóbbi írásom után kaptam hideget-meleget, ami rendben van, azért van az embernek bőre, hogy az ilyesmit elviselje, meg hát a céltábla nem lő vissza. Az viszont nincs rendben, hogy a legtöbb hideg azért ért, mert ,,nagyapáink egyes csoportjának” bűneit hasonlítottam napjaink eseményeihez. Ez ugyanis a magyar felelősséghárítás esszenciája.

(Mérő Vera előző írása, a 71 itt olvasható.)

Kamaszkoromban, amikor már megittuk a magunkét, sokszor előfordult, hogy korombeli németekkel a kollektív német bűntudatra terelődött a szó. Számos havernak, cserediáknak, szigetes ivócimborának magyaráztam nagy hévvel, hogy ne már, jó, akkor én a felmenőim nevében megbocsátok a felmenőidnek, csak te ne érezd már ilyen szarul magad olyasmiért, ami akkor történt, amikor még a szüleink sem éltek. A válasz mindig, egységesen ugyanaz volt.

Te csak hagyjad békén a mi bűntudatunkat. Azért ragaszkodunk hozzá, mert ez a garancia arra, hogy soha többet ne legyünk ilyen hülyék. Így, ,,hülyék.” Annyira így, hogy egy-két éve, amikor már megértettem, miért ne firtassam ezeket a dolgokat, újra előjött ez a megfogalmazás, történetesen a milyenek a magyarok német szemmel témára. Egy erasmusos csoporttársammal dumáltunk a buszon hazafelé, a szülei magyarok voltak, de ő már Németországban született és nőtt föl. Mókás gyereknyelven – utoljára gyerekként tanult magyarul – fejtette ki, hogy ,,Mi németek nagyon megtanultuk, hogy mit csinál az, amikor valaki hülye.” Bólogattam, mert tény, hogy ezt nekünk még nem sikerült megértenünk.

Nem véletlen persze, hogy sokan sebzett vadként hördültek fel, amiért a hetvenegy évvel ezelőtti felelősséget napjaink felelősségével említettem egy lapon. Volt, aki kegyeletsértőnek nevezett, volt, aki liberálisozott egy jót, volt, aki egyszerűen beteg lelkűnek titulált. Mert az ő nagyapja nem tett semmit, vagy mert őt meg a malenkij robot tette szerencsétlenné.

Nem szabad ezen felhördülni, sem ujjal mutogatni, ugyanis a németek sem úgy születnek, hogy tudják, miért fontosak ezek a dolgok. De mire az általános iskola első osztályában beülnek a padba, pontosan tisztában vannak vele. Nekünk ez nem természetes, nincs róla társadalmi konszenzusunk, csak szekértáboraink vannak. Nincs se gyászkultúránk, se edzettségünk a felelősségvállalásban, ugyanis a rendszerváltásig mifelénk ez finoman szólva nem volt divat, azóta pedig az a minoritás, aki erről beszélni próbál, rögtön megkapja, hogy libsi, esetleg bibsi. Pedig csak hazaszerető magyar emberi lény.

Állítom, hogy most, ezekben a napokban-hetekben a magyarok új, történemi esélyt kaptak arra, hogy úgy viselkedjenek, hogy ne kelljen szégyenkezniük újabb hetvenegy év múlva. Nem a kormányunk miatt, azon már nem lehet segíteni, hanem azért, ahogyan a szociális kérdésekben jobbára tökéletesen passzív ismerőseimben is kezd ébredezni az emberség és a becsület, sőt a tettvágy. Sokaknál maga a tett. Ahogy hetvenegy éve, most is rengetegen vannak az emberséges emberek, kérdés, hogy ezúttal felülkerekednek-e. Örömmel látom, hogy egyre hangosabbak. Mert lassan hangosabbak, mint azok, akiknek a hangosság a természetes alapállása. Mert ha Orbán Viktor már nem lesz, tükreink még lesznek akkor is.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.