Mérő Vera válaszol: Azért, hogy ne legyünk hülyék

  • Mérő Vera
  • 2015. szeptember 3.

Publicisztika

Legutóbbi írásom után kaptam hideget-meleget, ami rendben van, azért van az embernek bőre, hogy az ilyesmit elviselje, meg hát a céltábla nem lő vissza. Az viszont nincs rendben, hogy a legtöbb hideg azért ért, mert ,,nagyapáink egyes csoportjának” bűneit hasonlítottam napjaink eseményeihez. Ez ugyanis a magyar felelősséghárítás esszenciája.

(Mérő Vera előző írása, a 71 itt olvasható.)

Kamaszkoromban, amikor már megittuk a magunkét, sokszor előfordult, hogy korombeli németekkel a kollektív német bűntudatra terelődött a szó. Számos havernak, cserediáknak, szigetes ivócimborának magyaráztam nagy hévvel, hogy ne már, jó, akkor én a felmenőim nevében megbocsátok a felmenőidnek, csak te ne érezd már ilyen szarul magad olyasmiért, ami akkor történt, amikor még a szüleink sem éltek. A válasz mindig, egységesen ugyanaz volt.

Te csak hagyjad békén a mi bűntudatunkat. Azért ragaszkodunk hozzá, mert ez a garancia arra, hogy soha többet ne legyünk ilyen hülyék. Így, ,,hülyék.” Annyira így, hogy egy-két éve, amikor már megértettem, miért ne firtassam ezeket a dolgokat, újra előjött ez a megfogalmazás, történetesen a milyenek a magyarok német szemmel témára. Egy erasmusos csoporttársammal dumáltunk a buszon hazafelé, a szülei magyarok voltak, de ő már Németországban született és nőtt föl. Mókás gyereknyelven – utoljára gyerekként tanult magyarul – fejtette ki, hogy ,,Mi németek nagyon megtanultuk, hogy mit csinál az, amikor valaki hülye.” Bólogattam, mert tény, hogy ezt nekünk még nem sikerült megértenünk.

Nem véletlen persze, hogy sokan sebzett vadként hördültek fel, amiért a hetvenegy évvel ezelőtti felelősséget napjaink felelősségével említettem egy lapon. Volt, aki kegyeletsértőnek nevezett, volt, aki liberálisozott egy jót, volt, aki egyszerűen beteg lelkűnek titulált. Mert az ő nagyapja nem tett semmit, vagy mert őt meg a malenkij robot tette szerencsétlenné.

Nem szabad ezen felhördülni, sem ujjal mutogatni, ugyanis a németek sem úgy születnek, hogy tudják, miért fontosak ezek a dolgok. De mire az általános iskola első osztályában beülnek a padba, pontosan tisztában vannak vele. Nekünk ez nem természetes, nincs róla társadalmi konszenzusunk, csak szekértáboraink vannak. Nincs se gyászkultúránk, se edzettségünk a felelősségvállalásban, ugyanis a rendszerváltásig mifelénk ez finoman szólva nem volt divat, azóta pedig az a minoritás, aki erről beszélni próbál, rögtön megkapja, hogy libsi, esetleg bibsi. Pedig csak hazaszerető magyar emberi lény.

Állítom, hogy most, ezekben a napokban-hetekben a magyarok új, történemi esélyt kaptak arra, hogy úgy viselkedjenek, hogy ne kelljen szégyenkezniük újabb hetvenegy év múlva. Nem a kormányunk miatt, azon már nem lehet segíteni, hanem azért, ahogyan a szociális kérdésekben jobbára tökéletesen passzív ismerőseimben is kezd ébredezni az emberség és a becsület, sőt a tettvágy. Sokaknál maga a tett. Ahogy hetvenegy éve, most is rengetegen vannak az emberséges emberek, kérdés, hogy ezúttal felülkerekednek-e. Örömmel látom, hogy egyre hangosabbak. Mert lassan hangosabbak, mint azok, akiknek a hangosság a természetes alapállása. Mert ha Orbán Viktor már nem lesz, tükreink még lesznek akkor is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.