Mi a fenét akarhat a Fidesz a választási törvény módosításával?

Publicisztika

Tényleg korlátozzák az ellenzék mozgásterét, de nem látszik tisztán, mit remélnek ettől.

Az Alaptörvény kilencedik módosításának benyújtása és a veszélyhelyzeti rendeletek kihirdetése után a kormánynak kedd éjjel még a választási törvényt érintő előterjesztésre is maradt ideje. A 38 oldalas módosítási javaslat legfontosabb újdonsága, hogy 27-ről 50-re emeli az országos listaállításhoz szükséges egyéni jelöltek számát (az indoklás szerint a kamupártok elleni fellépésként).

Hogyan befolyásolja ez az ellenzéki összefogást? Mivel összesen 106 egyéni választókerület van, a 27-es szabály elvben lehetőséget adott a hatpárti ellenzéknek (DK, Jobbik, LMP, Momentum, MSZP, Párbeszéd) arra, hogy akár három lista mellett is úgy koordinálja a jelöltállítást, hogy mindenhol összejöjjön az egy az egy elleni felállás, tehát ellenzéki jelöltek egyetlen körzetben se induljanak egymás ellen.

A módosítás ezt a lehetőséget megszünteti, innentől két út áll az ellenzék előtt: vagy teljesen közös lista lesz, vagy két lista. Ráadásul, mivel minden listához minimum 50 egyéni jelöltnek kell kapcsolódnia, a kétlistás megoldás is csak két, nagyjából egyenlő erőt képviselő blokk mellett működhet, az nem nagyon játszik, hogy öt párt elindul egy listán, a Jobbik vagy a Momentum pedig egyedül egy másikon, hiszen a többiek aligha adnák oda az egyedül induló pártnak a választókerületek majdnem felét.

Ha a módosítást megszavazza a parlament, a közös lista egyetlen alternatívája a DK-MSZP Momentum-Jobbik-felállás marad (az LMP és a Párbeszéd bármelyik tömbhöz csatlakozhatna). Ezt azonban egyik szereplő sem akarja igazán, a Jobbik és a Momentum inkább a különutas indulásban láthatott volna fantáziát, amit a módosítás ellehetetlenít. A Fidesz így a választási törvény buherálásával valójában a közös lista felé löki az ellenzéket, tehát nem megakasztja, hanem egyenesen elősegíti az összefogást. A törvény azzal is segíthet a Momentum és a Jobbik közös listát szorgalmazó politikusainak, hogy belső ellenzékük és szimpatizánsaik felé innentől kommunikálhatják azt: „mi mindent megtettünk a külön listás indulásért, de a kormány sajnos megakadályozta.”

Hogy mi haszna lehet ebből Orbánnak, azt nem könnyű megmondani. Bár az közvélemény-kutatásokkal nehezen eldönthető vita, hogy az egy- vagy a többlistás indulás lenne-e jobb az ellenzéknek, én úgy látom, erősebb érvek szólnak a közös lista mellett, ebből következően a Fidesz szempontjából is kockázatosabb lenne a teljes ellenzéki egység. Azt nagyjából tudják, mire számíthatnak akkor, ha az egyes ellenzéki pártok támogatottsága szimplán csak összeadódik, és több lista esetén abban is bízhatnak, hogy a különböző ellenzéki szereplőket ki tudják játszani egymás ellen; az viszont kiszámíthatatlan, mire lehet képes egy közös, a Fidesszel szemben világos alternatívát állító ellenzéki kampány.

Felmerülhet, hogy a közös listás indulás azért lenne kényelmesebb a Fidesznek, mert beleillik a náciktól a komcsikig húzódó ellenzéki szivárványkoalíció narratívájába, de a propagandát nyilván a két vagy a három lista sem zavarná meg ennek terjesztésében, különösen úgy, hogy az ellenzéki pártok közös jelölteket (és valószínűleg közös miniszterelnök-jelöltet) állítanak majd, és deklaráltan közös kormányzásra kényszerülnek.

Az 50 egyéni jelölt megkövetelésének lehet még egy járulékos előnye kormányoldalon: az új szabály arra készteti az ellenzéki összefogásból kimaradó Kutyapártot, hogy 27 helyett 50 helyen állítson jelöltet. Így valamennyivel több szavazatot vesznek majd el az ellenzéktől, de nem valószínű, hogy ennek a választási kimenetelére érdemi hatása lenne, főleg, ha találnak 50 olyan körzetet, ahol az ellenzéki jelölt vagy tuti befutó, vagy biztos vesztes, hiszen így a Kutyapárt indulása az egyéni mandátum sorság nem befolyásolja. Az ellenzék kompenzációs szavazatait persze még így is csökkenthetik, de ennek tényleg csak extrém szoros verseny mellet lehet jelentősége, ezért nem gondolom, hogy a Fidesz ezt szem előtt tartva módosította volna a törvényt.

Orbán vagy azért tolja a közös lista felé az ellenzéket, mert azt hiszi (szerintem tévesen), hogy ez az érdeke, vagy van valami egyelőre nem látható további terve. Ellenzéki körökben tartanak attól, hogy most ráterelik őket a közös listára, majd amikor már nem lesz visszaút, egy újabb módosítással próbálják meg ellehetetleníteni őket (például előírják, hogy ha közösen indulnak, közös frakciót is kell alakítaniuk, maximálják a közös pártlistán szerepeltethető pártok számát stb.). Hogy nem ez volt a választási törvény utolsó módosítása, azt sejteti az is, hogy a választókerületi határokhoz egyelőre nem nyúltak hozzá, pedig több Pest megyei körzet lélekszáma nem felel meg a törvényi előírásoknak, és a Nemzeti Választási Iroda pár hónapja kezdeményezett is egy ilyen tartalmú felülvizsgálatot.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.