Molnár Péter: Az MTA, a két parlament és a konzervatívok

  • Molnár Péter
  • 2019. május 22.

Publicisztika

A kormány képviselete az MTA kutatóintézeteinek irányításában egyharmados arányban sem elfogadható.

Ha a kormány nevezi ki az MTA kutatóintézeteit irányító testület tagjainak felét (“paritás”), akkor az MTA elveszti önkormányzó jellegét. Ez a cél. Annak a kormánynak a célja, amelyet nap, mint nap, számos bírálója is konzervatívnak nevez.

Pedig a magyar demokrácia ősplatánkorú tudományos intézményének kidöntési kísérlete nyomokban sem tartalmaz konzervativizmust. A margitszigeti ősplatán, akit (igen, AKIT), 1823-ban ültettek, mint a tőle pár rétnyire álló, 2013-ban alternatív köztársasági elnökjelölt hosszúkarú platánfa, látta az Őszikék-et író, az MTA székházában lakó, az intézményért titoknokként és főtitkárként oly sokat tevő Arany Jánost.

Széchenyi István 1825-ben kezdeményezte a magyar tudós társaság létrehozását. Ha előfutárnak tekintjük az 1793 és 1806 között Kolozsváron működött Erdélyi Magyar Nyelvmívelő Társaságot, akkor az MTA gyökerei a 18. századig nyúlnak vissza. A tudományos szempontok közmegbízatású szószólójának is tekinthető MTA megőrzendő érték. Ha a kormány nem tiszteli ezt az értéket, mit tehetünk a megóvásáért?

Többek között azt, hogy komolyan vesszük a parlamentet, amiből szerencsére kettő is van: A magyar és az európai.

Kezdjük a magyar országgyűléssel.

Az ellenzéki pártoknak is szót kell emelniük azért, hogy ha egyáltalán van olyan demokratikus hatalmi ág, amelyik kaphat korlátozott szerepet az MTA kutatóintézeteinek irányításában, akkor az nem a kormány, hanem az országgyűlés. Abban pedig ellenzék is van. Az országgyűlés már csak ilyen.

A múlt évezredbeli, rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény szerint a közrádiót és a köztelevíziókat felügyelő kuratóriumok tagjainak egy hatodát az országgyűlés kormánypárti, egy hatodát ellenzéki képviselőcsoportjai jelölték, kétharmadát pedig társadalmi szervezetek. Ez a bármely parlamenti többség hatalmát korlátozó szabályozás akkor született, amikor a kormányzó koalíciónak (amelynek képviselője voltam), sokkal erősebb kétharmados többsége volt az országgyűlésben, mint a jelenlegi kormánypártnak, amely akkor, ellenzéki pártként persze szívesen fogadta a hatalom e korlátozását.

Ennek a szabályozásnak az ellenzék súlyától függetlenül kiegyensúlyozott, az országgyűlés szerepét a szóban forgó testületek egyharmadának kiválasztására korlátozó, és a kormány szerepét kizáró része az MTA kutatóintézeteinek irányító testületére is alkalmazható. A parlamenti pártok közvetlen befolyásának elkerülése végett azzal az eltéréssel, hogy a tagok egyharmadát nem az országgyűlési képviselőcsoportok jelölnék, hanem egy parlamenti jelölőbizottság, amelyben fele-fele arányban volna képviselve az ellenzék és a kormánytöbbség. Ezzel megvalósulna a kormány által javasolt paritás. Csak nem úgy.

A végrehajtó hatalmi ág, a kormány képviselete az MTA kutatóintézeteinek irányításában egyharmados arányban sem elfogadható.

A kormánynak már az is megkérdőjelezhető befolyást ad, hogy közvetlen pénzbeli támogatásokkal hatással lehet az MTA kutatási tevékenységeire. Az MTA Földrajztudományi Intézetének közreműködésével készül Magyarország Nemzeti Atlasza, amely a Kárpát-medencét tekinti hazánknak (más népek nemzeti atlaszaival átfedések révén remélhetőleg összebékíthető módon), amiben nem kizárt, hogy a kormány pénzbeli támogatása is szerepet játszott.

A másik parlamentünk, a közös európai persze távolabb van az MTA-tól,

amitől az országházunk az Akadémia utcán öt perc séta. A magukat konzervatívnak (is) tartók mégis jól teszik, ha május 26-án vasárnap, az európai parlamenti választásokon vigyázó szemüket a magyar tudomány ősplatán korú intézményére is vetik, és olyan pártokra szavaznak, amelyekre adott szavazattal az MTA védelmében is hozzájárulhatnak a Széchenyi téri székházú intézmény hagyományát nem tisztelő kormány egyre fékevesztettebbé váló hatalmának korlátozásához.

A szerző magyar és európai slam poetry bajnok, a Földalatti Slam és a Tilos Rádió szerkesztője, szólásszabadságkutató, 1990 és 1998 között országgyűlési képviselő.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.