Molnár Péter: Az MTA, a két parlament és a konzervatívok

  • Molnár Péter
  • 2019. május 22.

Publicisztika

A kormány képviselete az MTA kutatóintézeteinek irányításában egyharmados arányban sem elfogadható.

Ha a kormány nevezi ki az MTA kutatóintézeteit irányító testület tagjainak felét (“paritás”), akkor az MTA elveszti önkormányzó jellegét. Ez a cél. Annak a kormánynak a célja, amelyet nap, mint nap, számos bírálója is konzervatívnak nevez.

Pedig a magyar demokrácia ősplatánkorú tudományos intézményének kidöntési kísérlete nyomokban sem tartalmaz konzervativizmust. A margitszigeti ősplatán, akit (igen, AKIT), 1823-ban ültettek, mint a tőle pár rétnyire álló, 2013-ban alternatív köztársasági elnökjelölt hosszúkarú platánfa, látta az Őszikék-et író, az MTA székházában lakó, az intézményért titoknokként és főtitkárként oly sokat tevő Arany Jánost.

Széchenyi István 1825-ben kezdeményezte a magyar tudós társaság létrehozását. Ha előfutárnak tekintjük az 1793 és 1806 között Kolozsváron működött Erdélyi Magyar Nyelvmívelő Társaságot, akkor az MTA gyökerei a 18. századig nyúlnak vissza. A tudományos szempontok közmegbízatású szószólójának is tekinthető MTA megőrzendő érték. Ha a kormány nem tiszteli ezt az értéket, mit tehetünk a megóvásáért?

Többek között azt, hogy komolyan vesszük a parlamentet, amiből szerencsére kettő is van: A magyar és az európai.

Kezdjük a magyar országgyűléssel.

Az ellenzéki pártoknak is szót kell emelniük azért, hogy ha egyáltalán van olyan demokratikus hatalmi ág, amelyik kaphat korlátozott szerepet az MTA kutatóintézeteinek irányításában, akkor az nem a kormány, hanem az országgyűlés. Abban pedig ellenzék is van. Az országgyűlés már csak ilyen.

A múlt évezredbeli, rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény szerint a közrádiót és a köztelevíziókat felügyelő kuratóriumok tagjainak egy hatodát az országgyűlés kormánypárti, egy hatodát ellenzéki képviselőcsoportjai jelölték, kétharmadát pedig társadalmi szervezetek. Ez a bármely parlamenti többség hatalmát korlátozó szabályozás akkor született, amikor a kormányzó koalíciónak (amelynek képviselője voltam), sokkal erősebb kétharmados többsége volt az országgyűlésben, mint a jelenlegi kormánypártnak, amely akkor, ellenzéki pártként persze szívesen fogadta a hatalom e korlátozását.

Ennek a szabályozásnak az ellenzék súlyától függetlenül kiegyensúlyozott, az országgyűlés szerepét a szóban forgó testületek egyharmadának kiválasztására korlátozó, és a kormány szerepét kizáró része az MTA kutatóintézeteinek irányító testületére is alkalmazható. A parlamenti pártok közvetlen befolyásának elkerülése végett azzal az eltéréssel, hogy a tagok egyharmadát nem az országgyűlési képviselőcsoportok jelölnék, hanem egy parlamenti jelölőbizottság, amelyben fele-fele arányban volna képviselve az ellenzék és a kormánytöbbség. Ezzel megvalósulna a kormány által javasolt paritás. Csak nem úgy.

A végrehajtó hatalmi ág, a kormány képviselete az MTA kutatóintézeteinek irányításában egyharmados arányban sem elfogadható.

A kormánynak már az is megkérdőjelezhető befolyást ad, hogy közvetlen pénzbeli támogatásokkal hatással lehet az MTA kutatási tevékenységeire. Az MTA Földrajztudományi Intézetének közreműködésével készül Magyarország Nemzeti Atlasza, amely a Kárpát-medencét tekinti hazánknak (más népek nemzeti atlaszaival átfedések révén remélhetőleg összebékíthető módon), amiben nem kizárt, hogy a kormány pénzbeli támogatása is szerepet játszott.

A másik parlamentünk, a közös európai persze távolabb van az MTA-tól,

amitől az országházunk az Akadémia utcán öt perc séta. A magukat konzervatívnak (is) tartók mégis jól teszik, ha május 26-án vasárnap, az európai parlamenti választásokon vigyázó szemüket a magyar tudomány ősplatán korú intézményére is vetik, és olyan pártokra szavaznak, amelyekre adott szavazattal az MTA védelmében is hozzájárulhatnak a Széchenyi téri székházú intézmény hagyományát nem tisztelő kormány egyre fékevesztettebbé váló hatalmának korlátozásához.

A szerző magyar és európai slam poetry bajnok, a Földalatti Slam és a Tilos Rádió szerkesztője, szólásszabadságkutató, 1990 és 1998 között országgyűlési képviselő.

Figyelmébe ajánljuk

A felcsúti gyerek lehetetlen küldetése

A miniszterelnöknek minden korábbinál nagyobb szüksége van arra, hogy megtartsa a két és fél-hárommilliós bázisát. Ehhez úgy kellene nyitnia a szélsőjobb felé, hogy a kormány rasszizmus ellen hirdetett „zéró toleranicája” ne veszítse hitelét – ha volt neki ilyenje egyáltalán. Ez nyilvánvalóan nem fog menni. 

 

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.