Eörsi Mátyás

Nagyot néznek majd

Mit csinálnak a nemzetközi választási megfigyelők?

  • Eörsi Mátyás
  • 2014. április 27.

Publicisztika

A magyarországi választások tisztességes lebonyolításában okkal kétkedőkben megállt az ütő, amikor az EBESZ "leányvállalata", az ODIHR nyilvánosságra hozta, hogy korlátozott választási megfigyelőcsoportot küld Magyarországra az április 6-i választásra. Amióta Orbán Viktor megbuherálta az alkotmányos rendszert és a választásra vonatkozó törvényeket, visszatérő sóhaj volt, hogy "hívjunk" Magyarországra választást felügyelő külföldi szervezeteket. Csakhogy a választási felügyelők meghívására vonatkozó igény értelmetlen volt, a "korlátozott" misszió miatti pánik fölösleges.

A választások megfigyelésére szakosodott legnevesebb szervezet az EBESZ (Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet) intézménye, az ODIHR (Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Irodája, Office for Democratic Institutions and Human Rights). Munkatársaira a sajtóban "EBESZ-megfigyelőkként" szoktak hivatkozni; valójában az ODIHR az EBESZ-en belül relatív függetlenséget élvező szervezet; központja Varsó (az EBESZ-é Bécs). Minden EBESZ-tagállamnak a tagságból fakadó jogi kötelessége a választások időpontjáról megfelelő időben tájékoztatást adni, és hivatalosan meghívni az ODIHR-t a választások megfigyelésére. A választási megfigyelők jelenléte tehát nem Magyarország, hanem az ő döntésük volt.

Mi ilyenkor az ODIHR szokásos eljárása?

Először is Magyarországra küld egy nem túl nagy létszámú szakértői delegációt, az úgynevezett Igényfelmérő Missziót (Need Assessment Mission, NAM). A delegáció találkozik a kormány képviselőivel, a választási bizottságok tagjaival, a politikai pártok (kormány és ellenzék) képviselőivel, civil szervezetekkel, és ennek alapján javaslatot tesz arra, hogy milyen választási megfigyelői misszióra kerüljön sor.

A NAM most azt javasolta, hogy az ODIHR "korlátozott" missziót küldjön Magyarországra; a "korlátozott" jelző itt annyit jelent, hogy a megfigyelés nem széles körű. Jól döntött az ODIHR - és nem csupán azért, mert a hosszú távú megfigyelők (Long Term Observers), akik heteket, akár hónapokat is Magyarországon töltenének, vagy a rövid távú megfigyelők (Short Term Observers), akik a választás napján párosával járják a választási helyiségeket, igen komoly összegbe kerülnek. Hanem azért is, mert rájuk valójában nincs szükség.

A Sztálinnak tulajdonított bonmot szerint nem az számít, hogy az emberek hogyan szavaznak, hanem az, kik számolják össze a szavazatokat - ám e szellemesség igazsága már a múlté. A modern, 21. századi választásokat nem a választás napján, hanem azt jóval megelőzően csalják el. Az április 6-i választásra leselkedő veszélyek sem a szavazás aktusában vannak, hanem a választójogi törvényben, a média csüggesztő egyoldalúságában és apolitikusságában, a kampányolási lehetőségek korlátozásában, a választókerületek Fidesz-barát átszabásában, az állami erőforrásokhoz való hozzájutás aránytalanságában, valamint a szavazatok összesítésének átláthatatlanságában.

A választási megfigyelés szakszerűségéhez nem tenne sokat hozzá, ha a választás napján egyendzsekis választási megfigyelők hada járná a választási körzeteket. Az persze, ha az EBESZ, az Európa Tanács, a NATO Parlamenti Közgyűlése és az Európai Parlament delegációt küldene Magyarországra néhány napra, nem lenne éppenséggel káros - ha másért nem, hát azért, hogy a magyarországi demokráciát érintő vitákról a különböző tagországokból érkező országgyűlési képviselők közvetlen benyomásokat szerezhessenek. E szervezetek között érvényben van egy megállapodás, amely a közös választási megfigyelést szabályozza. Ezt ugyan az ODIHR koordinálja, de politikailag mindegyik fél önálló, éppen ezért a közös nyilatkozatok megszövegezése gyakran komoly belvillongásokkal jár. Ezúttal annyit már lehet tudni, hogy az EBESZ Parlamenti Közgyűlése egy kisebb delegációval képviselteti magát; a NATO aligha küld bárkit, az Európa Tanács bizonyosan nem (hiszen a közgyűlés tavaly júniusban nem szavazta meg Magyarország monitorizálását), és a közelgő európai választások miatt az sem valószínű, hogy az Európai Parlament képviseltetné magát.

Azzal azonban, hogy miként zajlik a választások előkészítése, az ODIHR pontosan tisztában lesz. A szervezet honlapjáról megtudhatjuk, hogy kiket delegált Magyarországra: egy választási és egy jogi szakértőt, egy politikai elemzőt, egy kampányfinanszírozási és egy médiaszakértőt, egy női egyenjogúsággal foglalkozó szakembert, öt médiamonitorozót, egy nemzeti kisebbségi szakértőt, és hosszú távú megfigyelőket Debrecenbe, Pécsre, Miskolcra, Szegedre és Győrbe. És ha netán kételyeink lennének arról, hogy mit fognak ezek az emberek megérteni a magyar valóságból, amikor egy nemzetközi szervezet delegációja Budapesten járt, az egyik magyar tárgyaló fél döbbenten mesélte, hogy a küldöttség szakértői többet tudtak a magyar szabályozás részleteiről és buktatóiról, mint ő maga. A szakértelem felől nincs okuk nyugtalankodni a választás tisztasága iránt aggódóknak. Minden más okból azonban az aggodalom megalapozott.

Az ODIHR ugyanis nem a választásokat felügyelni jön Magyarországra. (Húszéves választási megfigyelői gyakorlatomban egyszer fordult elő, hogy az ODIHR ezt a feladatot végezte volna: 1996-ban, a háború utáni Bosznia-Hercegovinában az ODIHR képviselőinek jogukban állt utasításokat adni a helyi választási szerveknek.) Az ODIHR és a vele közösen fellépő parlamenti küldöttek rendszerint nem felügyelik, hanem megfigyelik a választásokat. Csak arra van jogosítványuk, hogy szemlélődjenek, kérdezzenek, majd pedig értékeljenek, és megfigyeléseik summázatát egy jelentés formájában közzétegyék.

Mi ennek a jelentésnek a célja?

Aki azt várja, hogy az ODIHR ország-világ előtt kimondja: a választást elcsalták, és a megválasztott többség nem legitim, csalódni fog. A nemzetközi megfigyelők jelentésének egyetlen célja van: elfogulatlan, szakszerű és objektív képet nyújtani a választásokról mind a nemzetközi közösség, mind az érintett ország hatóságai és közvéleménye számára. Magyarország partnerei ezt majd áttanulmányozzák, a külügyminiszterek összefoglalót kapnak - nagyon meglepődni nem fognak rajta. A magyar kormány megígéri az ODIHR-nak, hogy majd konzultál a "hibák" kijavításáról. (Aztán legfeljebb nem konzultál.) A hazai média beszámol a jelentésről, a Magyar Nemzet és a HírTv kiemel néhány elismerő mondatot (a választás napja nyugodtan telt), a baloldal hosszasan ecseteli a hiányosságokat.

Mindebből jól látszik: a magyarországi választások tisztaságát nem a nemzetközi közösségnek, hanem Magyarország polgárainak kell megoldaniuk. Ehhez képest sem az ellenzéki pártok, sem a civil társadalom nem tett túl sokat annak érdekében, hogy a választás elcsalásának lehetőségét csökkentsék. Pedig bevett módszer épp lenne erre: a párhuzamos szavazatszámlálás (Parallel Vote Tabulation, PVT), amikor az ellenzék és a civilek a hivatalos választási szervektől függetlenül maguk is elvégzik a szavazatok összesítését, és az eredmények nyilvánosságra hozatalát. Nálunk is volt ilyen kezdeményezés, ám zátonyra futott: a civilek attól féltek, hogy a kormány ellenzékiséggel vádolja majd őket, a pártok pedig... - nos, hogy ők mitől féltek, nem tudom. Pedig a legjobb az lett volna, ha az ellenzéki pártok is és a civil szervezetek is egymástól függetlenül elvégzik a szavazatok összesítését. Azt aligha engedhetné meg magának a választást lebonyolító hatóság (vagy a nyertes kormánypárt), hogy az ellenzéki és a civil párhuzamos szavazatszámlálás eredménye egymással azonos legyen, de eltérjen a hivatalos eredménytől.

Az ODIHR, vagyis a "nemzetközi közösség" maga is együttműködik az adott országbéli civilekkel; hacsak fény nem derül elfogultságukra, meghallgatják és értékelik észrevételeiket. Hosszan sorolhatnám azokat az országokat, ahol a civilek megszervezték magukat, és megfigyelték a választásokat: Ukrajnában az OPORA, Tádzsikisztánban a Független Szakszervezetek Szövetsége és a Tádzsik Fiatalok Szövetsége, a grúz elnökválasztáson az ISFED, a GYLA és a Transparency International, Azerbajdzsánban az Azeri Civilek Szövetsége és a Választásmegfigyelő és Demokráciaelemző Centrum végezte el ezt a feladatot. A magyar választásokról írt jelentésében az ODIHR viszont azt fogja papírra vetni, hogy a választásokat pártonkívüli civilek nem figyelték meg. Az ODIHR-jelentés tanulmányozói pedig ebből arra a következtetésre juthatnak, hogy Magyarországon az ellenzéki pártok és a civil szervezetek a legnagyobb bizalommal tekintettek a választások tisztaságára. És ha ilyen benyomás alakul ki, sokan az ODIHR-t fogják hibáztatni. Jobban tennék, ha tükörbe néznének: mit tettek ők a választások tisztasága érdekében?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.