Nemzeti ünnep: egyetlen értelmes mondat hangzott el a nagy tolongásban

  • Haskó László
  • 2019. március 17.

Publicisztika

De aligha lesz nagy foganatja.

Nemzeti ünnep: gyerekkoromban – az ötvenes években – hívták így a felnőttek március tizenötödikét. Anyám készített nekem kokárdát, amit szigorúan csak az iskolai ünnepségre kellett kitűznöm. Munkaszüneti nap nem volt, eleinte iskolai szünet sem, de ünnepség igen. Elhangzott a „Talpra magyar” meg az „Itt a nyilam, mibe lőjem?”. A Pilvax és Petőfi. Azt, hogy mit jelent a „nemzeti”, nem értettem. Pedig 1848-ban volt értelme: annyit jelentett, hogy magyarul (és nem németül) beszélő. 2019-ben nincs már jelentése.

Magyarkodásra használják a magyarkodók, mint a kokárdát (ld. a dohánybolti hálózat cégtábláit).

Az idei hivatalos ünnep nem volt nemzeti. A Múzeum-kertbe transzportált lengyelekből és vidéki magyarokból összeállt tömeg a két miniszterelnök által összehordott ostoba hazugságokra éljenzett. A nemzeti kormányfő – mint fák közé szorult ordas („fába szorult féreg”) – fejhangon hintette a gyűlöletet uniós szövetségeseink vezetői iránt.

Parlamenti nemzeti ellenzékünk sem remekelt, meg is lepődtünk volna. A közelgő EP választásra (általunk előre) kiállított bizonyítványukat (magyarból, számtanból bukás, tornából kettes alá) magyarázták, többnyire – igazságtartalom hiányában – erőtlenül, vagyis szánalmasan. Egyetlen megfogadásra érdemes mondatot hallhattunk:

Márky Zay Péter mondta: az őszi önkormányzati választáson „a pártok” lépjenek hátrább, támogassák teljes gőzzel az esélyes pártfüggetlen jelölteket.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Azt az új mozgalom vezetője nem mondta ki, hogy ezt kellett volna tenni tavasszal is, hiszen ez már késői bánatnak tűnik. Félő, hogy nem is értenék meg. A DK – kitűnő képességű – csúcsjelöltje sem értette, vagy nem akarta érteni. Ő – ismét csak – az ellenzéki pártok összefogásáról beszélt. Nem összefogniuk kell, hanem erősen háttérbe vonulni. Akkor talán ősszel elkerülhető lesz az a vereség, ami tavaszra már meg van alapozva.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.