Pénzért bármit – A kormány a mozdíthatatlant is árulja

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. szeptember 21.

Publicisztika

Az, hogy egy állam bizonyos – elsősorban anyagi – feltételek okán állampolgárságot ad bizonyos személyeknek, nem ritka eset, de a civilizált világban ezt egyedi elbírálás után szokás megtenni. Az olyan kormány, amelyik tömegesen, sőt egyértelmű üzletszerűséggel teszi ezt, nos, annak a kormánynak a renoméja a nemzetközi életben mindig nagyon rossz.

Már eleve benne van az efféle eljárásban, hogy az adott kormányzat – illetve annak bürokráciája – valamilyen nem szabályos, illegális akció, gyakorlat, jelenség fölött huny szemet, netán épp támogatja azt. Esetleg kihasználja a megszorultak nehéz helyzetét.

Honduras koppant

false

1997-ben hosszabb időt töltöttem Hongkongban; az apró brit gyarmat az év július 1-jével került vissza kínai fennhatóság alá, s ennek folyamatát közelről láthattam. Peking az elkövetkező 90 évre garantálta: nem bolygatja fel az ottani politikai viszonyokat, még kevésbé a tulajdoni és gazdaságiakat, sőt, inkább a maga gazdaságpolitikáját fogja úgy átalakítani, hogy az a hongkongira emlékeztessen. Ez valamilyen ki nem mondott, de egyértelmű ígéretnek számított. Ennek dacára a gazdag hongkongi kínaiak – nem voltak, s ma sincsenek kevesen – napokig sorban álltak a hondurasi képviselet előtt, mert az ország 60 ezer dollár fejében azonnali állampolgárságot adott bárkinek.

Később a riadalom alaptalannak bizonyult, Hongkong továbbra is meglehetősen szabad, s az ottani adminisztráció – Peking egyáltalán nem irreális elvárásait szem előtt tartva – önállóan szervezi a gyarmatból Különleges Adminisztratív Területté (SAR) átvedlett országrész életét. A többség így végül vagy nem élt a kivándorlás lehetőségével, vagy pedig visszatért. Mindazonáltal a kis közép-amerikai államon, Hondurason rajta maradt a bélyeg, gazdasága pedig semmit sem profitált a kiáramló hongkongi tökéből, mert az amerikai és brit pénzintézetekbe vándorolt, majd javarészt vissza Hongkongba.

 

Pénzért vagy paszulyért

Magyarország már 2012-ben ajánlatot tett – minő véletlenség, elsősorban kínaiaknak –, hogy egy jelentősebb summa, negyedmillió dollár magyarországi befektetése fejében hasonlóképpen azonnal állampolgárságot ad. Nem tudjuk, hányan éltek a lehetőséggel, de szellemében ez a rendelkezés mélységesen illik ahhoz a mentalitáshoz, mely a határon túliak előtt is megnyitotta a magyar állampolgárrá válás lehetőségét; igaz, nekik nem pénzért, hanem politikai lojalitásért és szavazatokért cserébe. Az ellentmondás, mely a befogadó politikai gesztus és az Orbán-kormány által meghirdetett, szinte az egész országot a világtól elzáró bevándorláspolitika között éktelenkedik, be kell ismernünk: látszólagos. Orbán Viktor továbbra is mindenkit szívesen lát, aki valamilyen haszonnal kecsegteti, nem annyira az országot, mint pártját – azaz hozzásegíti a gyarapodáshoz és a hatalmon maradáshoz –; kizárni csak azokat akarja, akik nem hoznak semmit, legfeljebb kudarcállamaik problémáit: a közel-keletieket, az afrikaiakat, a dél-amerikaiakat. Tény, az e régiókból érkezők sokkal nehezebben illeszkednek be egy másik civilizációba, mint azok, akik a Távol-Keletről, Kínából, Vietnamból, Koreából indulnak neki a világnak.

Az efféle szelektív szemlélet azonban – legyen az bármennyire is logikus – magában hordja önnön kudarcának végzetét: azaz kiskapukat nyit mind a politika, mind pedig a bürokrácia elkerülhetetlen és egyre fokozódó korrupciója előtt. Gondolom, elég sokan emlékeznek még a megrökönyödésre, ami annak hallatán támadt, hogy kiderült, az afrikai Bissau Guinea külügyminisztere 30 ezer dollárért árulja országa útleveleit, akár magyaroknak is. No, de kérdem, ugyan mi a különbség egy pénzért eladott közép-afrikai és egy szintúgy pénzért megszerezhető magyar útlevél között? Gyakorlatilag persze óriási: az egyikkel az unióba lehet besegíteni kétes egzisztenciákat, a másikkal Magyarországról kimenekíteni ugyancsak kétes vagyonokat. Morálisan és politikailag azonban semmi.

 

Még az anyám szemfödőjét is…

A Fidesz, amikor arra kérte a határ menti települések jobboldali polgármestereit, hogy közreműködésükkel minél több határon túli magyar számára teremtsék meg az automatikus magyar állampolgárrá válást, ezzel elindított egy olyan folyamatot, mely révén – immáron pénzért cserébe – a törvényben előírt kritériumoknak egyáltalán nem megfelelő egyének is megkapják az állampolgárságot.

Az egykor – a 70-es, 80-as években – nálunk tanult afgánok például, akik később a Muhammed Nadzsibullah-rendszer bukását követően (1992), saját baloldaliságuk okán a „szocialista” rendszert építő Magyarországon kaptak menedéket, ma határokon átnyúló embercsempész-hálózatokat működtetnek, együttműködve az egykori kommunista titkosszolgálatok azóta elbocsátott légióival. Igaz, Magyarország nem célország, de tranzitállamként megkerülhetetlen, s ha az egykori balos papák olykor elbuknak, nyomukba lépnek azonnal a már itt született fiaik, akiket kevésbé a baloldaliság hoz lázba, mint inkább a pénz, s olykor a szélsőséges iszlám radikalizmus.

Nagyjából ekként szerveződött meg a kettős állampolgárságra ráépülő – s az Index által részleteiben is feltárt – maffiahálózat, mely formailag nem azonos az embercsempészettel, ám a portál által említett „ukrán–orosz kapcsolat” mutatja a legjobban, tartalmában mégiscsak elválaszthatatlan attól. Olyan emberek, bűnszervezetek előtt nyitotta meg e folyamat Európa kapuit, akiket, illetve amiket az unió saját határain kívül szeretett volna mindig is látni.

Ennélfogva Magyarország ma három kihívással szembesül:

1. Bár nem számítunk célországnak, elsőként mégiscsak nálunk jelentkeznek azok a biztonsági kockázatok, melyeket a magyar állampolgárságot megszerző bűnözők elkerülhetetlenül jelentenek.

2. Brüsszel milliárdokkal segítette annak a határőrizeti rendszernek a kiépítését, melynek feladata az unió – és benne Magyarország – megvédése lenne az olyan elemektől, akiket Európában nem szívesen látnak. Ez a schengeni csatlakozásunk előfeltétele volt. Az Orbán-kormány kettős állampolgársági gyakorlata olyan rést ütött ezen a rendszeren, hogy schengeni övezeti tagságunk felülvizsgálata egyáltalán nem kizárható lehetőség. Illő és intő példa Románia esete, melynek felvétele a schengeni övezetbe a több tízezer moldvainak megadott román állampolgárság miatt késik.

3. A kettős állampolgárság eredendő céljára árnyékot vet a korrupcióval és bűnözéssel hírbe hozott gyakorlat, mintegy lefokozva azok magyar állampolgárságát, akik joggal, de mégiscsak ezen az úton jutottak hozzá.

 

A szerző a DK külügyi kabinetvezetője.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.