Mélyi József

Asztanai út

Múzeumépítés a Városligetben

Publicisztika

Mint az úthenger, úgy halad előre a Liget Budapest projekt: nemrégiben lezárult a Múzeumi Negyed épületeire kiírt tervpályázat első fordulója, majd nem sokkal ezután nyilvánosságra került egy hatástanulmány a megtérülés lehetőségeiről.

Valószínűleg nem csak a jelenkori szemlélő számára tűnik szürreálisnak a tempó; a projekt alakulását a központi kinyilatkoztatások folyamából értelmezve a jövőbeli kutatók is nehezen fogják rekonstruálni. A mai közvélemény mintha mindig le lenne maradva egy-egy fontos információról vagy logikus érvről; mintha folyton csak megoldások lennének, problémák nélkül. A KPMG hatástanulmánya szerint sincs probléma, a projekt, számos feltétel teljesülése, többek között az állam évi 10 milliárdos apanázsa esetén valószínűtlenül rövid idő alatt megtérül. Aki ennek ellenére csomót keresne a kákán, az legfeljebb a magasan ülő úthengervezetőnek kiabálhat – hiába.

Pedig ha a kritikának helye volna, jelezhetné, hogy a hatásvizsgálat pusztán a projekt turisztikai összefüggésrendszeréből indult ki, Magyarország utóbbi évtizedeinek legnagyobb városalakító kulturális beruházása esetében azonban elengedhetetlen volna a komplexebb megközelítés. Ha e helyütt most félretesszük is az urbanisztikai, általános kultúrpolitikai vagy az ökológiai fókusz lehetőségét, még mindig ott van az elképzelés egykori kiindulópontja: maga a múzeum. (A tárgyban lásd korábbi cikkünket: Miért pont öt pötty?, Magyar Narancs, 2014. jú­lius 17.)

 

Lehetséges indokok

Nem lelhető fel sehol nyilvános és logikus levezetés az intézmények kiválasztásának folyamatáról: a lista egyszer csak készen állt. Lezajlott úgy egy (tét nélküli) elhelyezési ötletbörze, majd egy tervpályázat, hogy előtte senki sem tisztázta a kiválasztott múzeumok egymáshoz fűződő viszonyát. Nincs átfogó elemzés a projekt tágabb hatásairól sem; a koncepció kidolgozója nyilvánosan nem mérlegelte a budapesti és az országos múzeumi rendszer átstrukturálódásának lehetőségeit, az egyes múzeumok látogatottságának növekedését pedig csak vágyképszámokban határozta meg. A kritikának azonban nincs helye, mert Baán László ötletének megszületése óta a projekt legfeljebb a döntéseket követően az utólagos látszatnyilvánosságnak ad teret.

Már a Múzeumi Negyed keletkezésének tényleges okaira is csak következtetni lehet. A legfontosabb: a budai vár kiürítésének, kormányzati és reprezentációs célokra történő újrahasznosításának politikai szándéka. Az ötlet napirenden volt már 1998 és 2002 között is, de a gondolat mögé azóta ideológia is került, a Kossuth tér köztéri szobrainak az 1944 előtti állapotokhoz történő visszaigazításához hasonlóan a vár is egy letűnt korszak anakronisztikus szimulációjává válhat. A Magyar Nemzeti Galéria beolvasztása, majd kiakolbólítása túlmutat a múzeumok problémáján: a vár funkciójának megváltozása politika és kultúra magyarországi viszonyának alapvető átalakulását jelzi, ahogy a Múzeumi Negyed Budapest további „vízfejűsítésével” általánosságban is hatalmas lépést jelent a centralizáció felé.

A második érv a múzeumok ingatlanproblémája. Hiszen a Múzeumi Negyedbe tervezett valamennyi múzeum – különféle módokon – jelenleg elhelyezésének gondjaival küzd. A problémák mögött a belsőépítészeti alkalmatlanság (MNG), a kedvezőbb elhelyezés reménye (Ludwig), a hely teljes hiánya (Építészeti), a hely- ­és a látogatóhiány (Fotómúzeum) vagy a politikai szándékok és a helyproblémák együttese (Néprajzi) húzódik. Mindezek részben gerjesztett, részben valós nehézségek – mindenesetre létező ingatlankérdések, amelyek azonban korántsem indokolják a felsorolt múzeumok negyeddé fűzését. Az egy helyre tereléssel ráadásul nem oldódnak meg az eredeti valós gondok sem: a Nemzeti Galéria vagy a Ludwig Múzeum a Petőfi Csarnok helyén sem lesz jobban elérhető, mint most.

A harmadik indok a nagyberuházásokkal élénkített gazdaság unortodox elképzeléséhez kapcsolódik, ahol a stadion, a művészet palotája vagy a múzeumkomplexum nemcsak egy politikai korszak monumentális emlékműve lehet, hanem az adott terület münchhauseni felemelkedésének reménybeli záloga is. Mindezek az érvek nem a nyilvános vitából, illetve a múzeumok működésére vonatkozó társadalmi igényekből vagy a gyűjtemények bővülésének helyigényéből vezethetők le – a budapesti Múzeumi Negyed keletkezése ennyiben eltér valamennyi korábbi klasszikus múzeumi együttes történetétől.

 

Rossz irányba – előre!

A döntések utáni legfontosabb látszatérv a külföldi, jól működő múzeumi negyedek példája. Ezek azonban – Washingtontól Berlinig – a most tervezett pestitől minden esetben lényegesen eltérő történelmi és gazdasági körülmények között jöttek létre. Legtöbbször a bécsi Museumsquartier kerül elő mintaként, ennek sikerét azonban nem elsősorban a területén lévő, összesen két múzeum magyarázza; az „életet” a magánkezdeményezések és az állami, városi projektek együttese, a helyszín agorajellege és a helyi igényekhez és nyilvánossághoz való igazodás biztosítja. Múzeumi komplexumok tekintetében a városligeti projekt inkább a mai keleti elképzelésekhez hasonlít: a nyilvánosságnak ugyanígy nem sok köze van az Abu-Dzabiban, Kínában, Kazahsztánban vagy Azerbajdzsánban épülő múzeumegyüttesek létrejöttéhez. Ezeken a vidékeken még tart a múzeumi boom (Kínában 2012-ben 451 új múzeum épült), és sokfelé hisznek a részben a Gehry-féle Guggenheim Múzeum által kiváltott Bilbao-effektusban, amelyet egy nyugati szakember (Gerardo del Cerro Santamaría) néhány éve inkább már „Bilbao-anomáliának” nevezett. Legalábbis a válság óta Nyugaton a helyzet megváltozott: a boom fogalmát elfelejtették, a korábban beindított nagy léptékű kulturális fejlesztéseket Spanyolországban leállították, Olaszországban és Európa számos más országában a múzeumok állami, önkormányzati támogatását drasztikusan csökkentették. (2014-re is maradtak azért látványos, egyépületes projektek: Musée des Confluences, Lyon; Broad Museum, Los Angeles; Harvard Museum, Cambridge; Kép és Hang Múzeuma, Rio de Janeiro; Aspen Art Museum.) A Városligetben az európai múzeumi trend ellenében nagyszabású beruházások felé tartunk.

A Múzeumi Negyed körül jelenleg boomkorabeli eszmék jelennek meg: a „kultúra, pihenés, szórakozás” háromszögében a cél a globális figyelem generálása – ikonikus épületekkel, építészeti zászlóshajókkal, városi brand létrehozásával. A negyeddel, amely bil­baói mintázat nyomán a turistákra és a profitra épít, Budapest „felkerülhet a térképre”. E nézetek hívei szerint az emblematikus kulturális beruházások hatása később leszivárog a társadalom alsóbb rétegeibe, munkahelyeket teremt, a gazdasági növekedés záloga lesz.

Az elmúlt évtizedben azonban mindennek épp a kritikája erősödött fel a világban: az ikonikus épületek emelése legtöbbször kön­nyű, de fenntarthatatlan félmegoldásokat eredményez. Elsőre egyszerűbbnek tűnik felavatható, kontrollálható, nemzeti-szimbolikus épületeket létrehozni, mint bonyolult és kiszámíthatatlan tartalmat fejleszteni és finanszírozni. Ez azonban hosszabb távon megbosszulhatja magát. A koncentrált kulturális beruházások növelhetik a társadalmi egyenlőtlen­ségeket. A nemzetközi figyelem felkeltése, a „city branding” jelszava mögött eltűnik a helyi érték, ízlés és identitás. A vonzó körzetek még vonzóbbá tételével a város egyes területei között hatalmas különbségek alakulhatnak ki, egész kerületek szakadhatnak le. A sok helyen már meg is fogadott kritikák szerint az ilyen negyedek csak akkor lehetnek sikeresek, ha a tervezési folyamatban figyelembe veszik a helyi közösségek érdekeit. Ahogy Anthony Giddens fogalmazott: „A pénz és az eredeti dizájn már nem elég… Ahhoz, hogy a nagy, emblematikus projektek működjenek, sok összetevő szükséges, a kulcsok egyike a helyi közösségek támogatásának elnyerése.” A „múzeumizáció” után valóban a fenntarthatóság vált a leglényegesebb kérdéssé.

A jelen problémáiból kiindulva ma Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban sokan foglalkoznak a múzeumok fenntarthatóságával és jövőjével. Egyre több tanulmány, kutatás veti fel a kérdést: milyenek lesznek a múzeumok 30-40-50 év múlva. A virtuális és vegyes valóságok korában milyen technika lesz majd nélkülözhetetlen? Lépést tudnak-e tartani az állami gyűjtemények a magángyűjtők vagy a multinacionális cégek lehetőségeivel? Hogyan tud majd együttműködni az iskola és a múzeum? Milyen új képzési formák szükségesek ahhoz, hogy felkészülhessünk a jövő kihívásaira? Milyen új eszközei lesznek a múzeumnak a tudományos kutatásban? Ha valaki ma a világon új múzeumi rendszerek kiépítésébe fog, óhatatlanul is ezekbe a kérdésekbe ütközik. De nem a Városligetben.

A budapesti Múzeumi Negyednek a megtérülésen túl egyelőre nincs jövőképe: ha a téma szóba kerül, a miniszteri biztos élményközpontról, turisztikai vonzerőről, marketingeszközökről beszél. A tervekben rejlő lehetőségek viszont valószínűleg már most is erősen korlátosak. A Múzeumi Negyedben Béccsel ellentétben privát kezdeményezések számára nincsen hely. A technikai lehetőségek – a jelenlegi helyzetből kiindulva – legfeljebb néhány Potemkin-vi­deofal felállításáig nyúlhatnak; a médiaművészet bemutatásának esélyeit egyébként is korlátozza a fotómúzeum műfaji rögzítése. A magyarországi múzeumok gyűjteményezése egy-két kivételtől eltekintve az elmúlt évtizedben gyakorlatilag megállt. Hogyan nyílik majd hosszabb távon lehetőség a gyűjtemények frissítésére, bővítésére, a térbeli terjeszkedésre? Hogyan lehet növelni a nemzetközi értelemben nagyobbrészt nem a világ élvonalába tartozó gyűjtemények vonzerejét, megteremteni valóban nemzetközi kontextusukat?

 

Központosítás, teljhatalom

Budapest múzeumi szerkezete a Múzeumi Negyed kialakításával mindenképpen átalakul. Az eddigi kiegyensúlyozott, szétszórt struktúrát, amelyben ott volt az óbudai és a várbeli múzeumegyüttes kibontakozásának lehetősége, koncentrált és valószínűleg intézményesen is centralizált rendszer váltja fel. Ebben a hatalmas konglomerátumban ott lesz még a most építendőkön túl a Szépművészeti Múzeum, a Közlekedési Múzeum és a Mezőgazdasági Múzeum (ha még létezik majd), és sajátos formájában a Műcsarnok is. A rendszer – ellentétben azzal, amit a szakemberek a nemzetközi trendekre hivatkozva évekkel ezelőtt elvárásként egyértelműen megfogalmaztak – az autonóm egységek laza és decentralizált láncolata helyett a központosítás irányába tart. Erre mutat a múzeumi törvény tavaly év végi módosítása, amely a múzeumigazgatói pályázatok esetében eltörölte a szakképzettség követelményét, és a miniszternek teljhatalmat adott a múzeumi tárgyak tetszőleges mozgatására. Milyen távol van ettől a norvég múzeumi reform példája: a szakembereket, muzeológusokat az átalakítások döntéseibe bevonó modell. S milyen távol van a Múzeumi Negyed tervezett csillogásától a helyi polgármesterek bölcsességére, akarom mondani, a jó szerencséjükre hagyott magyar megyei múzeumok való világa is!

Az autonómia elvesztése összekapcsolódik azzal, hogy a Múzeumi Negyed a Liget-élményparkba illeszkedik majd, amelyben a múzeum, „az adófizetők pénzéből fenntartott józan közintézmény, a kulturális identitások konstrukciójában szerepet játszó műhely” (György Péter) helyett a szórakoztatás helyszíne lesz. Egy autoriter módon, ad hoc döntésekkel létrehozott, élményparkba helyezett, autonómiájában korlátozott együttes nem is tudna megfelelni az idézetben foglalt követelményeknek.

A Múzeumi Negyed mégis egyfajta lehetőséget rejt magában. A jelennel kapcsolatban annyit, hogy a múzeumi rendszer általános lezüllése és lepusztítása idején néhány intézmény még működik. A jövőre nézve pedig azt, hogy valószínűleg létezniük kell a projekten belül egymásba dobozolt, kisebb volumenű B és C terveknek is. Ha lenne idő és tér a vitákat többoldalúan és nyilvánosan lefolytatni, akkor kiderülhetne, hogy az elmúlt két évben felszínre került ötletek, tervelemek valóban felhasználhatók a magyar múzeumi rendszer elengedhetetlen, teljes átgondolásának, megújításának részeként. Ha lenne erre politikai fogadókészség, akkor a projekt megállhatna a Szépművészeti megújításának, raktárgondjai megoldásának B, vagy az Építészeti  és Fotómúzeum felépítésének C tervénél. Erre azonban egyelőre semmilyen jel nem mutat. Ha valóban az A terv marad érvényben, akkor viszont nem véletlen, hogy tavaly óta a Városligetben az egyik utat Asztana útnak hívják; a Liget Budapest projekt egyre inkább a kazahsztáni főváros megújításának pályájával mutat hasonlóságot. Ott most júliusban nyílt az orosz partnerintézményekkel szorosan együttműködő Nemzeti Múzeum, mellette már ott volt a hipermodern cirkusz és az élménypark. Ha a Múzeumi Negyed ehhez illeszkedik majd, akkor a kissé megbicsakló nyelvtani szerkezetet is lesz mihez kötni: a múzeum, ­végén az i-vel a vigalmihoz és a nagybanihoz hasonul.

 

(A fenti írás első verziója a Magyar Urbanisztikai Társaság szervezésében ez év júniusában, a FUGA-ban megrendezett Városliget–Város–Vár c. fórumra készült.)

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.