Szép lassan, ahogyan az élve fazékba dobott béka, fövünk a kampány levében. Berzenkedünk az összefogás hiányosságain és szörnyülködünk a kormánypárt durvaságain. Van belőlük bőven. Mondhatni más sincs. Azaz mégis van valami, de azt demokratikus közvélemény hiányában észre sem vesszük. Pedig az volna a lényeg. Az Orbán rendszer lényege.
Az állam bűnüldözésre hivatott erőszakszerveit politikai célokra használja nemzeti kormányunk.
Konkrétan a végletekig és túlságosan is törvénytisztelő lojális ellenzék választási részvételének meghiúsítására, végső soron az eljelentéktelenítésére. Vagyis, hogy saját hatalmát véglegesítse. A demokrácia elengedhetetlen feltételét – a hatalomváltás lehetőségét – pedig megakadályozza.
Ez nem egyszerűen törvénytelen, nem közönséges bűncselekmény, hanem durva alkotmánysértés. Még az ő lekvár szilárdságú alaptörvényük szerint is az. Régebben az ilyesmit főbenjáró bűnelkövetésnek nevezték. Persze nem mindig. A hitleri és a sztálini diktatúrákban ez volt a törvényes és alkotmányos. Magyarországon is volt egy korszak, amikor az ország így működött. Rákosiék idején külön szervezetet is létrehoztak ilyen célokra. Államvédelmi hatóságnak hívták. Rövidítve ÁVH, és ávóként vált gyűlöltté – a rendszerrel együtt. Az 56-os forradalom erőszakos része nem kis mértékben az ávó és az ávósok ellen irányult.
Kádár alatt
már nem volt ÁVH, de a feladat finomabb módszerekkel és kevésbé vérengzően élt tovább. Az államot továbbra is védeni kellett az állampolgároktól. Ahogyan Orbán és állama is önvédelemre szorul. Őrzőit és védőit már betanította: a legfőbb ügyésztől a sarki rendőrig mindenki a nemzet beszari bölcsét védi. Ez még nem is volna akkora nagy baj, de vezetőnk nemcsak gyáva, hanem üldözési mániája is van, s nagyon szeret biztosra menni, úgyhogy a szúnyogokat is üldözi. Hiába. Sokan vannak, előbb utóbb szétcsipkedik.
A szerző sebész.
Figyelmébe ajánljuk
Hurrá, itt a gyár!
Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.
Profán papnők
Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügynökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.
Goebbels nélkül Hitler nem tudta volna elhitetni, hogy a német nép őt választotta vezérének
Viszonyítási pontok
Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.
Kliséből játék
A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.