Pogány Kristóf: Ezer brutális óra

  • 2002. február 28.

Publicisztika

Amúlt héten publikálták a nagy közvélemény-kutató cégek februári adatfelvételeik eredményét - a következőt már csak nyolc nappal a szavazás előtt hozzák majd nyilvánosságra. Az utóbbi hetek nem éppen ingerszegény időszakát a kampány legkeményebb napjai követik majd. Ebben a hátralévő negyven-egynéhány napban, vagyis ezer óra alatt fog eldőlni, ki kormányozza a köztársaságot a negyedik parlamenti ciklusban. Az olvasó joggal várhatja, hogy a közvélemény mostani állapotából a politikai elemzők következtessenek arra, milyen eredmény várható áprilisban. Erre teszek kísérletet az alábbiakban.
Amúlt héten publikálták a nagy közvélemény-kutató cégek februári adatfelvételeik eredményét - a következőt már csak nyolc nappal a szavazás előtt hozzák majd nyilvánosságra. Az utóbbi hetek nem éppen ingerszegény időszakát a kampány legkeményebb napjai követik majd. Ebben a hátralévő negyven-egynéhány napban, vagyis ezer óra alatt fog eldőlni, ki kormányozza a köztársaságot a negyedik parlamenti ciklusban. Az olvasó joggal várhatja, hogy a közvélemény mostani állapotából a politikai elemzők következtessenek arra, milyen eredmény várható áprilisban. Erre teszek kísérletet az alábbiakban.

H

A parlamenten kívüli pártok esetében könnyebb helyzetben van az elemző: nem valószínű, hogy százezerszám tudnak a kampányban új szavazókat szerezni. A kisgazdapárt és a Munkáspárt aligha fog meglepetést okozni: az 5 százalék fölötti eredmény mindkettejük esetében csodaszámba menne, egyéni körzetekben pedig végképp esélytelenek. A Centrum Párt 3-4 százalékos támogatottsága néhány hónapos működés után imponáló, még az sem kizárt, hogy bejutnak az Országgyűlésbe; sokkal valószínűbb azonban, hogy az őszi önkormányzati választásokon érnek majd el jó eredményt. Az eddigi választások tapasztalatai szerint egy ideológiamentes, helyi erős emberekre építő pártnak ott lehet igazi esélye.

H

Az SZDSZ a közvélemény-kutatások szerint ´98 júniusa óta a választókorú lakosság 3 százalékának bizalmát bírja. Ebből a sávból két hónapnál hosszabb időre csak Demszky Gábor elnöksége alatt, 2000 novemberétől 2001 áprilisáig tudott kitörni a párt, vagyis népszerűségének hullámzása mögött ezen időszakot leszámítva csak szavazóinak hangulatváltozása állt. A lakosság 3 százaléka tehát SZDSZ-szavazó, őket a kampány valószínűleg mozgósítani tudja, ezzel pedig (az eddigi választások tapasztalatai szerint) 75-85 százalékuk ténylegesen le is adja majd szavazatát. A "törzsszavazók" támogatása 60-65 százalékos részvétel mellett 3,46-4,25 százalékos listás eredményre elegendő. A ténylegesen az urnákhoz járuló, ám ma még pártpreferencia nélküli választók tábora 10-12 százalék körülre tehető. E szavazók nagy része vélhetően a két nagy párt valamelyikére szavaz majd - minél szorosabb a verseny, annál inkább. A liberális párt még hibátlan kampánnyal sem tud 2-3 százaléknál több választót megszólítani ebből a körből; nehéz ugyanis elképzelni, hogy a két nagy párttal azonos mértékben tud új szavazókat szerezni. Ennek megfelelően választási eredményének lehetséges felső határa valahol 7 százalék körül mozoghat. Öszszességében az SZDSZ minden bizonnyal 3,5-7 százalék között teljesít majd; eredményét pedig döntő mértékben a politikai környezet határozza meg. Ha a márciusi közhangulat szerint a Fidesz egyértelműen nyer, az SZDSZ jobb eredményre számíthat, hiszen a kicsit is szocialista érzelmű szavazók nem érzik majd szükségét, hogy mindenképpen az utódpártra szavazzanak. Ha a szocialisták vezetése egyértelműen megmarad, megint csak könnyen átszavaznak baloldali szavazók; ha viszont újra nyílt lesz a verseny a két nagy párt között, nemhogy új szavazót nehéz lesz megszólítani, de még a törzsszavazók megtartása is komoly nehézségekkel járhat. A legvalószínűbbnek mindezek alapján a parlamenti küszöb környéki listás eredmény számít.

H

A MIÉP-et illetően a politikai elemzők hagyományosan tapogatóznak. Ennek oka nem az állítólagos "rejtőzködő szavazók" százezreiben keresendő, hanem abban, hogy a ´94-ben is a MIÉP-re szavazó szűk magon kívül összeér a Fidesz táborának jobbszéle és a MIÉP. Még ha figyelembe vesszük is, hogy ´94-ben egy frissen szervezett párt futott neki a választásnak, a minden körülmények között a neonáci pártra szavazók aligha lehetnek többen a lakosság 2 százalékánál, vagyis Csurka pártjának minimális eredménye 3 százalék alatt van. Új szavazók meghódítására vagy a Fidesztől való választórablásra a MIÉP-nek elsősorban akkor van esélye, ha a szocialisták tartósan elhúznak a Fidesztől - a ´98-as jó szereplés oka az alacsony részvétel mellett az is volt, hogy sokáig úgy tűnt, a jobboldalnak nincs esélye a kormányra kerülésre. Ha tehát a potenciális MIÉP-szavazónak mérlegelnie kell, mi a fontosabb számára: Orbán Viktor miniszterelnöksége vagy a MIÉP parlamentbe jutása, valószínűleg sokan az előbbire voksolnak, amíg erre esélyt látnak. Ha viszont a szocialisták hatalomra kerülése biztosnak tűnik, jelentős számú szoftnáci Fidesz-választó átszavazhat, ami akár 8 százalékos eredményt is jelenthet a MIÉP számára.

H

A Fidesz az elmúlt hetekben fordított Midász királyként viselkedett: amihez hozzáért, nem arannyá változott, hanem szétporladt. A sort a Nastase-megállapodás nyitotta, folytatódott a bostoni különrepülővel, e sorok írásakor pedig a visegrádi országok közötti konfliktus van soron. A párt egyértelműen defenzívába szorult, a közvélemény-kutatók szerint azonban szavazót mindmáig alig veszített, választóinak szavazási kedvén azonban látszik: ők is elégedetlenek az elmúlt hetek történéseivel. Ha a miniszterelnök pártja nem tud offenzívát indítani a következő napokban, a jobbszél szavazói könnyen a MIÉP-et választhatják, új szavazókat pedig csak igen nehezen tud megszólítani. Mindezek mellett sem valószínű, hogy abszolút támogatottsága a lakosság 22 százaléka alá csökkenne, ami egy kedveszegett szavazótábor mellett a hipotézisként felállított 60-65 százalékos részvétel esetén mindössze 30 százalékos eredményhez lenne elegendő - igaz, a 8 százalékos MIÉP mellett. Nem felejthetjük el ugyanakkor, hogy a Fidesz gazdasági hátországa igen erős, valószínűleg a leglátványosabb kampányt folytatja majd a párt, vagyis szavazói elszántabbak lesznek; a párt minimum 3-4 százaléknyi új szavazó megszólítására mindenképpen számíthat. Minimumeredménye ennek megfelelően 33-35 százalék körül valószínű. Ha viszont fordítani tud a miniszterelnök, nemcsak a MIÉP támogatóinak egy részére számíthat, de az utolsó héten döntő 10 százalék körüli szavazó nagyobb részét is megnyerheti pártja számára. Ebben az esetben a Fidesz - MPP a listás szavazatok 42-44 százalékát szerezheti meg.

H

A szocialista párt számára a frissen jött siker akár meglepetés is lehetne: igazán semmit nem kellett tennie azért, hogy megforduljon vagy legalábbis megfordulni látszszék az ország hangulata. A sikernek ugyanakkor árnyoldalai is vannak: a szocialista párt új szavazókat valószínűleg nem szerzett, mostani eredménye két tényező eredője. Saját szavazóinak megnőtt az önbizalma, valamint a Fidesztől elforduló vagy elbizonytalanodó szavazók "kiesnek" a biztos szavazó/biztos pártválasztó adat mintájából, mivel vagy nem neveznek meg pártot, vagy nem mondják biztosnak a választásokon való részvételüket. Ugyanakkor valószínűtlen, hogy a Fidesztől most elpártolt szavazókat a szocialisták meg tudják szerezni. Nem elhanyagolható azonban az a versenyelőny, amit a többi bizonytalan szavazóért futott versenyben szerzett az utódpárt. Most vasárnapi választás esetén ezen választók nagyobbik részét minden bizonnyal a szocialisták szereznék meg, ami 45 százalék körüli eredményt jelentene; ez tűnik a szocialisták maximumeredményének. Ha fordul a hangulat márciusban, és a Fidesz visszaszerzi elvesztett vagy bizonytalankodó szavazóit, már sokkal szorosabb verseny ígérkezik. A lakosság 25 százalékánál kevesebben ekkor sem szavaznak majd az MSZP-re, az utolsó héten döntő választók közül azonban ekkor kevesebbet szerezhet csak meg a legnagyobb ellenzéki párt. Minimális eredménye így 37-38 százalék körüli értékre tehető.

H

Mindezek alapján két valószínű forgatókönyv körvonalazódik. A Fidesz-MSZP-párharcban tételezzünk egy 38/41 arányú MSZP- és egy 43/40 arányú Fidesz-vezetést. A kis pártok közül az első esetben a MIÉP bejut, 6 százalék körüli eredményt ér el, az SZDSZ esetében azonban billeg a léc. A második esetben az SZDSZ nagyobb eséllyel parlamenti párt, mint a MIÉP.

Egy előkérdést meg kell válaszolnunk még: kitől vesznek el mandátumot a kis pártok, ha átbillennek az 5 százalékos küszöbön? A választási rendszer elemzése azt mutatja, hogy a kis pártok parlamentbe kerülése a győztes párt mandátumainak számát kisebb mértékben befolyásolja; tekintettel arra, hogy az egyéni körzetekben mindkét nagy párt számíthat a kis pártok szavazóinak második fordulós támogatására. A kis pártok főleg az országos listáról szereznek mandátumot, vagyis bejutásuk az ott a többi pártnak kiosztható mandátumok számát csökkenti. A legtöbb mandátumot pedig az egyéni kerületek többségében második helyre szorult párt szerzi az országos listáról, vagyis ő fizet nagyobb árat, ha egy kis párt bejut az Országgyűlésbe.

A győztes párt képviselőinek számát tehát kevésbé befolyásolja a kis pártok parlamentbe kerülése vagy kimaradása. Ennek megfelelően - számításaim szerint - a fent vázolt MSZP-győzelem, attól függetlenül, hogy az SZDSZ parlamenti párt vagy sem, abszolút többséget jelent. Ha a liberális párt bejut az Országgyűlésbe, az MSZP abszolút többsége paraszthajszálnyi: mindössze kétmandátumos. Ezzel szemben a mandátumeloszlást megbecsülő modell szerint a Fidesz csak akkor remélhet abszolút többséget, ha a MIÉP nem kerül be az Országgyűlésbe. A verseny tehát nagyon szoros: mind a győztes, mind a kis pártok bekerülése, mind pedig az abszolút többség elérése, vagyis a koalíciós kényszer tekintetében.

H

Ha az MSZP abszolút többséget ér el, csak az a kérdés, hogy az SZDSZ bejut-e, és ha bejut, vállalja-e az MSZP-vel ilyen módon is a koalíciót. Relatív MSZP-többség esetében az SZDSZ bejutásán múlik a kormányváltás. Megkockáztatom azt az állítást, hogy a liberális párt semmiképpen nem fog nemet mondani egy szocialista együttműködési ajánlatra. Önkormányzati szinten a fővárosi közgyűlést kivéve már most is majdnem teljes a két párt szimbiózisa. Csak a fővárosban jelenik meg önálló politikai akarattal rendelkező tényezőként az SZDSZ, a párt sehol máshol nem szerezte meg a képviselő-testület egyharmadát. A polgármesteri tisztségek persze fontosak, képviselő-testületi háttér nélkül azonban nem teszik lehetővé politikai akarat és erő megjelenését; az SZDSZ-es önkormányzati képviselők pedig nagyrészt csak egy MSZP-vel kötött választási megállapodással tudják megőrizni mandátumukat. Ez a folyamat a szombathelyi közös országgyűlési képviselőjelöltek állításával a párt országos politikusai körében is elindult. Ha az MSZP és az SZDSZ átfogó visszalépési megállapodást köt áprilisban, a két párt politikai legitimitása teljesen össze fog fonódni: az így mandátumot szerző képviselők egzisztenciális érdeke lesz, hogy ez az együttműködés 2006-ig kitartson, és újra az Országgyűlésbe juttassa őket. Ebben a helyzetben nagyon valószínűtlen, hogy a kormány-ellenzék viszonylatban ne egy oldalon álljon 2002 után a két párt.

A Fidesz és a MIÉP esetleges együttműködése nehezebb ügy. A kisebbségi Fidesz-kormány MIÉP-es külső támogatással közjogi képtelenség: a magyar alkotmányos rendszerben csak úgy lehet miniszterelnököt választani, ha az országgyűlési képviselők több mint fele az illető jelöltre szavaz. Ha pedig a MIÉP igen szavazataival jut hatalomra egy miniszterelnök, kormánya nem kisebbségi kormány lesz, hanem a MIÉP-pel kötött kormányzati szövetségen fog alapulni. A Fidesznek alapvető érdeke, hogy a MIÉP ne kerüljön be az Országgyűlésbe. Ha a MIÉP mégis parlamenti párt lesz, Orbán Viktornak három lehetősége marad: a nagykoalíció, a koalíció a MIÉP-pel, ami az ország európai uniós csatlakozásába kerülhet, vagy pedig az új választások kiírása. Legvalószínűtlenebbnek ez utóbbi tűnik, hiszen az esetleges őszi időközi választások második fordulójában Orbán bizonyosan nem számíthatna azokra a MIÉP-szavazókra, akiket májusban egyszer már átvágott.

A szerző alkotmányjogász, PhD-hallgató.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.