Szádra ne vedd

Publicisztika

Izgalmas törvényjavaslatok jegyében telt a múlt hét, de most csak (a lapunk vége felé részletesebben is boncolgatott) ún. Trianon-törvény preambulumát vizsgáljuk. E dokumentum főmondatának első alárendelő mellékmondata - a köztársaság történetében eddig merőben szokatlan módon - egyfajta hitvallást is tartalmaz. "Mi, a Magyar Köztársaság Országgyűlésének tagjai, akik hiszünk abban, hogy Isten a történelem ura, s azok, akik a történelem menetét más forrásokból igyekszünk megérteni..." A szerzők bevallottan a lengyel alkotmány preambulumát vették elő, mielőtt a szövegezéshez láttak, s azt sem különösebben titkolják, hogy ez csak az első esete lesz a Jóisten fölemlegetésének bizonyos fontos törvényekben. Az Alkotmány például aligha fogja sokáig istentelenül húzni.

Izgalmas törvényjavaslatok jegyében telt a múlt hét, de most csak (a lapunk vége felé részletesebben is boncolgatott) ún. Trianon-törvény preambulumát vizsgáljuk. E dokumentum főmondatának első alárendelő mellékmondata - a köztársaság történetében eddig merőben szokatlan módon - egyfajta hitvallást is tartalmaz. "Mi, a Magyar Köztársaság Országgyűlésének tagjai, akik hiszünk abban, hogy Isten a történelem ura, s azok, akik a történelem menetét más forrásokból igyekszünk megérteni..." A szerzők bevallottan a lengyel alkotmány preambulumát vették elő, mielőtt a szövegezéshez láttak, s azt sem különösebben titkolják, hogy ez csak az első esete lesz a Jóisten fölemlegetésének bizonyos fontos törvényekben. Az Alkotmány például aligha fogja sokáig istentelenül húzni.

A csökött, elvilágiasodott elme már azt sem érti egészen, hogy minek felosztani a parlamentereket hívőkre és nem hívőkre, vagy akár csak leszögezni, hogy a magyar Országgyűlésben vannak hívő és nem hívő képviselők - a fenti félmondat ezenkívül nem is tesz mást, és nélküle is vígan ellenne a szöveg többi része. Hogy egy képviselő nyilvánosan megvallja-e istenhitét vagy ateizmusát, az eddig a személyes döntésétől függött, ha nem akart erről beszélni, nem beszélt, és ez helyes gyakorlatnak tűnt, legalább nem kellett hajba kapni rajta. Most ez másképp lesz, kérdés, hogy mennyire másképp. Reméljük, a törvényalkotó a jövőben sem akar ennél sokkal tovább menni, és nem kezdi majd nevesíteni, vagyis személy szerint is hitvallásra kényszeríteni, később osztályozni a képviselőket, még később pedig az állampolgárokat. Ez azt gondolja, Isten a történelem ura - helyes. Ez egy másik istenről gondol valami ilyesmit - rendben, még elmegy. Ez meg azt gondolja, nincs is Isten, és a történelemnek más az ura, vagy nincs is neki - na, barátom, te mekkora marha vagy, kell egy pofon? Ennek az osztályozásnak és besorolásnak kiterjedt gyakorlatát ismeri az európai meg a magyar történelem, de nem jó szívvel emlékszünk vissza rá, és ezért is találták ki pár száz éve az állam világnézeti semlegességét - hogy ne lehessen valakit csak azért, mert nem ugyanabban az istenben hisz, mint a többség, vagy nem is hisz benne, megfosztani a jogaitól, elnémítani, megfélemlíteni. Az állam vallási és világnézeti semlegessége, az axiológiai önmegtartóztatás hatályos alkotmányunknak is fontos eleme, de hát ennek az alkotmánynak a napjai meg vannak számlálva, s akik újra fogják írni, vagy végformájáról dönteni fognak, maguk is újjászületett keresztények, akik metafizikai belegyökerezettségüket valamely keresztény vallásban találták meg az elmúlt években (és akik más ideológiát, mint a "keresztény Magyarország" vágyképét az elmúlt húsz évben nemigen tudtak az általuk vezetett politikai mozgalom mögé kanyarítani). Most nagy terveket dédelgetnek a magyar társadalom értékvilágának a megváltoztatásáról. Vajon meddig hatol majd le Isten a magyar törvényekben? Hány törvény fog őrá hivatkozni mint végső jogforrásra, az igazság és a helyes út szavatolójára?

Persze nem kell rögtön rémeket látni, és menten az ország politikai evangelizációjának nyitányát felfedezni e félmondatban - de a preambulum alapos olvasása, s egyáltalán, a törvény parlamenti ügykezelése ébreszthet némi kételyeket. A lengyel alkotmány így fogalmaz: "...(m)i, a Lengyel Nemzet - a köztársaság valamennyi állampolgára, mindazok, akik hisznek Istenben mint az igazság, a jóság és a szépség forrásában, mindazokkal, akik nem osztoznak ebben a hitben, de tiszteletben tartanak más forrásokból származó egyetemes értékeket (...) megalkotjuk a Lengyel Köztársaság alkotmányát (...)." Azaz az istenhívő és a nem istenhívő jó emberek mindenben ugyanolyan jogú polgárai a köztársaságnak; és az előbbiek is meg az utóbbiak is a saját önmeghatározásukkal többé-kevésbé kvadráló megfogalmazásban jelennek meg az alaptörvényben. Ehhez képest a magyar szöveg Istent nem valami jóságos bácsinak láttatja, hanem a történelem urának nevezi, nekünk úgy látszik, egy ilyen szigorúbb, büntető isten jutott, aki uralkodik főként; de ebbe tényleg nem ártanánk bele magunkat. De az miért van, hogy az ateisták maximum igyekezhetnek azon, hogy a "történelem menetét" más forrásokból értsék meg? Igyekszenek, igyekszenek, de bármennyire is igyekszenek, úgysem sikerülhet nekik? És ha már a lengyel mintánál tartunk (bár azt is csak a jó ég tudja, miért pont ebben kellene az erősen és egyneműen katolikus Lengyelországot mintának tekinteni). Ezt az alkotmányt 1997-ben többéves egyeztetés, két parlamenti szavazás és egy népszavazás után fogadták el. Az előkészítő munkálatokban részt vettek a baloldali és liberális pártok is, sőt nagy vita folyt róla az egyházon belül is (melyet végül a mérsékelt, toleráns irányzat nyert meg). Itt, ugyebár, nem egészen ez van történőben, a parlamenti ellenzéket nem kérdezték meg, hogyan kívánná ábrázolva látni magát e fontosnak mondott törvényben - az ateisták így lettek megannyi tapogatózó, tévelygő alak.

Hacsak nem az van, hogy ez már a nemzeti együttműködés rendszere, aminek köztudottan része mindenki, feltéve, ha nem gondolja azt a nemzeti együttműködés rendszeréről, hogy merőben ellentétes a demokrácia bevett formáival és eljárásaival, sőt azok helyett lett kitalálva, és csak a valódi politikai viták kiiktatására és az egyet nem értők elhallgattatására szolgál.

De nekik már tényleg csak az ima marad.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.