Szégyen a bukás, de hasznos

  • 2004. szeptember 2.

Publicisztika

"Ez bizony csúnya búcsú: Medgyessy Péter, akit sok mindenért támadtak, de eleganciáját általában elismerték, képtelen méltósággal viselni bukását" - így kezdtük múlt héten ugyanitt, és most sem tehetünk másként, csak - az azóta történtek miatt - rá kell erõsítenünk a jelzõkre: rútul végezte, szitkozódva és nyafogva, hivatalához és választóihoz méltatlanul. Ki kell tehát egészíteni a múltkor leírtakat, hiszen lemondása idõközben esett.

Lemondása - amit az elkerülhetetlen bukás korai szakaszában még csak zsarolásra használt, aztán ijesztgetett vele, s amit végül mégiscsak becsúsztatott az ajtórésen - megítélésünk szerint csak néhány apróságra elég (bár azokra se nagyon): hogy hátráltassa az ország mihamarabbi rendbetételét, rontsa a baloldal további esélyeit, keresztbe tegyen hirtelen felismert ellenfeleinek, illetve saját maga számára biztosítson valamiféle hazug látszatot, miszerint volt szemernyi beleszólása önvégébe. Pont, ahogy belesírt Friderikusz kamerájába: elsõ az ország érdeke, második a baloldalé, s csak aztán jöhetnek a személyi kérdések. Tényleg, õ megmondta; csak hát az összetett szó második felit akkor is lefelejtette. Az "érdeke" kifejezés helyett az "érdeksérelmére" gondolhatott alighanem. Mert ez így senkinek nem jó, sem az országnak, sem a baloldalnak, sem a következõ kormányt alkotó személyeknek. Nota bene: Medgyessy Péternek sem, de neki már akkor is rossz volt, nyilván úgy van vele, legyen másnak is. (Mondhatnánk ezt szebben is: "Robespierre, követni fogsz!" - de biztos nem állnánk meg röhögés nélkül.)

Mert a kicsinyes bosszún kívül semmi fel nem hozható e lemondás indoklására. Legkevésbé azok a szólamok, melyeket Medgyessy a lemondó nyilatkozatában magának megenged. "A bizalmatlansági indítvánnyal szemben a lemondással a miniszterelnök teljes egészében magára vállalja a koalíciós partner bizalomvesztésének a következményeit. Ezzel el lehet kerülni, hogy megkérdõjelezhetõk legyenek az elmúlt két év eredményei, amelyre alapot az ország népének a teljesítménye adott." Értjük: azért vállalja a következményeket, mert a koalíciós partner bizalma személyén keresztül az istenadta népben ingott meg - borzasztó, hát nem szégyelik magukat? Aztán csak mentegetõzés és piszkolódás, panasz, panasz: "Sokáig hezitáltam, hogy hogy döntsek egy ilyen helyzetben. Nem könnyû ezt a döntést meghozni" - ilyenek.

Egyvalamit azért elért: az ellenzék és a Medgyessyt idáig emberszámba se nagyon vevõ napilapja - amely bukását elõször a "gazdasági válságnak" tulajdonította, ám utóbb, a kormányfõi hisztire hivatkozva már egyenesen Medgyessy "antikorrupciós" heroizmusának - a távozó miniszterelnököt végre megszerette. A "nemzeti közép" politikája beérett.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.