Születtem trafikországban

  • Urfi Péter
  • 2013. július 23.

Publicisztika

Ha vásárolni indulok otthonról, három nagyobb bolt közül választhatok tízperces sétatávon belül. Ezek a következők, ábécérendben: CBA, CBA, valamint egy CBA.

Ha cigarettáért indulok, három nemzeti dohánybolt közül választhatok tízperces sétatávon belül. Az egyik egy CBA-ban nyílt, a másik egy CBA-ban nyílt, a harmadik koncessziót viszont a CBA nyerte.

Tehát ha nem akarom az időmet és a pénzemet vesztegetni, akkor szépen a kasszához fáradok, és lejattolok Lázáréknak – mármint a Vilmosnak és a Jánosnak. Tényleg mindenkinek jobb lett volna, ha beleírják az alaptörvénybe, hogy minden magyar állampolgár havi x ezer forintot tartozik fizetni a fideszes pártkasszába, és akkor most nem lenne ez a sok nyűglődés.

Ma délután a pénztárnál, a szokásos kérdések (Erzsébet-utalvánnyal fizet? Pontokat gyűjti?) közben felnéztem a cigarettás polcokra, és a pénztáros egy darabig hiába noszogatott, nem tudtam megszólalni. Igénytelen elrendezésben, szellős tálalásban ott sorakoztak a következők: egy rakás gyufa, öngyújtók meztelen nőkkel, gépfegyverekkel és Halászbástyával, kisfelesek széles választékban: Tajga, Rumli és egyéb féldecisek, valamint a legfelső sorban végig: Mága Zoltán lemezei.

Hogy összeállhat-e féldecikből egy egész ország, az a kérdés.

Nem akarom magyarázni, miért rajzolódott ki riasztóan élesen ebből a néhány tárgyból az ország arca. Elmondja azt helyettem Cseh Tamás hangján az öreg alkoholista. Aki túlélt mindeneket, kormányt és féldeciket.

Ezért aztán nem is azon bosszankodtam akkor, a pénztár előtt állva, milyen cinikus, aljas húzás az egészségügyi okokból eltávolított cigaretták helyére az alkoholbetegek napi betevőjét odatenni a legfeltűnőbb helyre, hogy véletlenül se menjenek ki nélküle.

Még csak nem is arra gondoltam, milyen szemérmetlen és velejéig romlott hely lett az otthonom, hogy milyen mélyre merült a nemzeti trafikok, oligarchaboltok és mélymagyar giccsek mindennapi szégyenében.

Nem, Cseh Tamás vénemberére gondoltam, arra, hogy ez mindig így volt és így is marad. Örök haza a magas, nyakig érő reménytelenségben.

Azóta pedig azt próbálom kitalálni, miért vagyok elérzékenyülve ettől az egésztől. Hogy miért nem tudom kiverni a fejemből azt a mondatot, hogy: a végén úgyis mindig a Cseh Tamások győznek.

Pedig tudom, hogy hazugság.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.