Tévútlevél

  • 2004. július 8.

Publicisztika

Az Országos Választási Bizottság (OVB) hétfõn határozott azon aláírások hitelesítésérõl, amiket a Magyarok Világszövetsége a határon túli magyarok kettõs állampolgársága ügyében kiírandó népszavazásért gyûjtött. Ha a 320 ezerbõl legalább 200 ezer valódi lesz, az Országgyûlésnek el kell rendelnie az ügydöntõ referendumot. Az OVB-nek 45 napja van erre. Ha az esetleges népszavazáson a többség (a választásra jogosult állampolgárok 25 százaléka plusz 1 szavazat) igent mondana a kettõs állampolgárság etnikai alapú bevezetésére, az beláthatatlan következményekkel járna.
p>

Újrafogalmazná a magyar állam és polgára közötti viszonyt: azt a bonyolult kapcsolatot, amely kölcsönös jogokban és kötelezettségekben manifesztálódik. A hatályos törvény az állampolgárság megszerzését különbözõ feltételekhez köti; és vannak kedvezmények, amik például csak a magyar nemzetiségû kérelmezõkre vonatkoznak. De arra, hogy valamennyi feltétel alól mentesítenék az állampolgárságért folyamodót, még nem volt példa. (Például attól az engedélyezõ államfõ sem tekinthet el, hogy a kérelmezõnek büntetlen elõéletûnek kell lennie, illetve nem folyhat ellene büntetõeljárás magyar bíróság elõtt.) A feltételezett kollektív honosítás azonban egyetlen kritériumhoz, a magyar nemzetiséghez köti az aktust.

Továbbá: az alkotmány számos kötelezettséget ró az államra polgárainak érdekében. Lehet papolni szimbolikus gesztusról meg lakhatás nélküli állampolgárságról, ahol csak a kék útlevél a lényeg - csakhogy az új útlevelek tulajdonosainak alkotmányos joguk keletkezik egy sor dologra. Mondjuk az emberhez való létre, ami magában foglalja például a lakhatáshoz vagy a társadalombiztosítási szolgáltatásokhoz való jogot. De elbírná-e ezt az amúgy is az összeomlás határán álló nyugdíjrendszer? A lakhatással újabb jogok járnak: például a szavazati jog, amivel ha csak az érintettek (az állam fenntartásában semmilyen módon részt nem vevõ, adót nem fizetõ új polgárok) egytizede él, már az is alapvetõen átrajzolhatja az ország politikai életét. Többrõl van tehát szó, mint szimbolikus politizálásról. Hisz a célországok életnívója jóval alacsonyabb Magyarországénál.

Ezek a jogi, gazdasági és társadalmi problémák a népszavazási kampányban leegyszerûsítve, hiszterizálásra alkalmas formában jelennének meg: "kenyérharcként" az egyik oldalon, "nemzeti sorskérdésként" a másikon. Elkényelmesedett, jólétüket féltõ "híg-magyarok" állnak majd szemben a haszonlesõ "románokkal" meg "szerbekkel". Noha a kettõs állampolgárság megadásának e formáját a meghatározó politikai erõk egyaránt abszurdnak tartják, félõ, a szocialisták megint nem fognak világosan beszélni, mert attól félnek, újfent hazaárulónak bélyegzik majd õket. Egyelõre a Fidesz is hallgat, eddigi kétszínûsége okán: bár egynémely gesztusában bátorította a határon túliakat, kormányerõként határozottan ellenállt a kettõs állampolgárságot követelõknek.

Talán még nem késõ elejét venni a nagyobb káosznak.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?