Tokody Jenő: Uramisten, megint reform! (Az állandóan átalakuló egészségügyről)

  • Lukáts György,M. J.
  • 2004. május 27.

Publicisztika

Az államháztartás hiányára hivatkozó kormányzati megszorító intézkedések során a magyar egészségügytől is jelentős forrásokat vontak el. Igaz, Kökény Mihály egészségügyi miniszter kijelentette: a tárca képes kigazdálkodni a veszteséget.

Az államháztartás hiányára hivatkozó kormányzati megszorító intézkedések során a magyar egészségügytől is jelentős forrásokat vontak el. Igaz, Kökény Mihály egészségügyi miniszter kijelentette: a tárca képes kigazdálkodni a veszteséget.

Ha egy aktuális kormányzat racionalizálni igyekszik az egészségügyre szánt adóforintokat, azzal önmagában nincs baj. Mondhatnánk tehát: a mostani kormány legalább megpróbálja. De nem mondhatjuk, mert ahhoz túl sok az esetlegesség, hogy ne mondjuk: a dilettantizmus. Egye-lőre úgy tűnik, az úgynevezett Kökény-féle reform - amelyet a szocialista párt is csak fél mellszélességgel támogat - eddigi fő vesztese a magyar egészségügy: az intézmények működőképességük határán állnak.

Az egészségügyi finanszírozásban 2004 februárjától megszűnt a betegforgalom "korlátlan" növelésének lehetősége, megjelent a teljesítményvolumen és a degresszió, a volumenszerződés alapja az előző év azonos teljesítményének 98 százaléka lett. A különböző mutatók alapján megállapítható: egy kórháznál az előző időszakhoz képest havi 9,5 százalékos forráscsökkenés várható. További kiesést okoz az energiaár-változás, megnövekedtek az egészségügyi intézményekkel kapcsolatban álló szolgáltatók árai és az áfa miatti többletköltségek - melyekhez nem biztosítottak többletforrást az intézményeknek. Hol van már a tavalyi hó, amikor még az amortizáció beépítését is megígérték?

Mindent összevetve idén 25-30 milliárd forintot vonnak ki az egészségügyből. A kormányzat ezt a gyógyszergyártókra akarta ráterhelni: a befagyasztás, a 15 százalékos "gyógyszerárcsökkentés" valójában ezt a célt próbálta szolgálni. És hogy mindez mire volt jó? A 2066/2004. számú kormányrendelettel például 2,1 milliárd forinttal csökkentették az egészségbiztosítási alap gyógyszer-támogatási kiadásait, és ezt az összeget azonnali hatállyal az Egészségügyi Készletgazdálkodási Intézetnek (EKI) adták át "meghatározott célra történő felhasználás érdekében". Az EKI központilag 6 hónapi készletet vásárolt (inzulinból) egy cégtől úgy, hogy közben sorra megsértette a piacgazdasági elveket. A kormány az inzulint a korábbi (befagyasztás előtti) árakon vette meg, mellőzve közbeszerzést, versenytárgyalást. Mi ez, ha nem állami protekcionizmus?

De vannak más, amúgy régóta meglévő gondok is, amiknek a megoldása alapvető volna az egészségügy rendbetételekor. A múlt hónapban derült ki, hogy a rendőrségnek egymilliárd forintos társadalombiztosítási járuléktartozása van. Az állam közpénzekből működtetett intézménye nem fizeti tehát a járulékot, miközben az óriási hiánnyal küszködő társadalombiztosítás agonizál. Nem tudni, hogy a munkavállalóktól levonták-e a járulékot, és azt nem fizették be, avagy a munkáltatót terhelő járulékot nem fizették be. Vagy hogy esetleg egyiket sem. Természetesen kérni lehet a be nem fizetett járuléktartozás átütemezését: de milyen alapon várja el az állam az egyénektől az állampolgári fegyelmet, ha a szabályokat saját intézményeinél nem tartatja be? Vajon mennyi az állami intézmények elmaradt járulékbefizetése? (A korábbi években például a MÁV-nak 30-50 milliárdnyi járuléktartozást engedett el az állam.) A járulékfizető állampolgárok állják a nagy állami cégek (intézmények) tartozásait? Hányszor? Meddig? Miért?

H

Az uniós választások előtt - az MSZP számára politikailag rosszul időzítve - jelentették be az egészségügyi "modellkísérlet" országos bevezetését. Igaz, az SZDSZ már 2004 januárjában kijelentette: az irányított betegellátás rendszere a párt nyomására került a közös kormányprogramba. (A reform lényegéről lásd Jakab Béla: Árvák országa című írását, Magyar Narancs, 2004. május 6.) De a történet jóval korábban kezdődött. 1998. január 19-én Medgyessy Péter pénzügyminiszter aláírta Az egészségügyi reform továbbviteléről című anyagot. A dokumentum kívánatosnak tartja, hogy erősödjön az egészségügyi szolgáltatások üzleti jellege, az orvosok lépjenek ki a közalkalmazotti jogviszonyból, az egészségügyben jelenjenek meg a piacorientált biztosítók, továbbá "az OEP monopolhelyzetét korlátozni kell".

A jelek szerint a reform különböző alakváltozások után az irányított betegellátás rendszerben reinkarnálódott. A kísérlet mintapéldányával, a veresegyházi Misszióval, amely Somody Imre nagyvállalkozó nevéhez köthető, a sajtó többször is foglalkozott. Két hónappal ezelőtt a Népszabadság átfogó írásban számolt be az üzletember érdekeltségeiről, illetve magával az irányított betegellátási modellről. Ebből kiderült: a Somody által is gründolt cégek az üzleti életben az utóbbi időkben "pluszok" helyett inkább mínuszokat eredményeztek, ráadásul a legjobban ismert vitamintabletta piaca is zsugorodik.

Az irányított betegellátási rendszer projektjét Kökény Mihály már az 1994-1998-as kormányzati ciklus idején is támogatta, mint ahogyan a kísérlet egyik kulcsalakját, Matejka Zsuzsát is (aki jelenleg az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főigazgatója). A Misszió kiemelten közhasznú társaság, elindíthatott egy új járóbeteg-szakrendelőt és egy központi idegrendszeri rehabilitációs osztályt. A kht. akkor mintegy 120 milliós támogatást kapott az államtól - és ma a helyi önkormányzatnak is tartozik 230 millióval. A lap szerint Somody társadalomjobbító elképzelései ma már nagyrészt költségvetési pénzek-ből táplálkoznak. És nemcsak az MSZP-ciklusok alatt: az Orbán-kormány is támogatta a modellt, noha a szakminiszterek nem értettek egyet mindenben a kísérlettel, főleg annak országos kiterjesztésével.

Matejka Zsuzsa korábban az OEP gyógyszerészeti főosztályának a vezetője volt; ezt követően lett a veresegyházi modell cégvezetője és a Somody vezette Pharmavit felügyelőbizottsági tagja. Családi és munkahelyi környezetében többen dolgoznak, dolgoztak olyanok, akik a modellkísérletben érdekeltek voltak, illetve a veresegyházi Misszióhoz is kapcsolódó egyéb cégekben tevékenykedtek. Például a már a GKI-hoz került Egészségügyi Kutató, amelynek a személyi kapcsolatairól, illetve "gyanús" pályázatairól több híradás is megjelent a sajtóban; és ezekben az ügyekben szinte kivétel nélkül a veresegyházi modellben érintettek szerepelnek.

Somody Imre annak idején mindenhol és mindenért lobbizott. Az előző ciklusban a Járai Zsigmond volt pénzügyminiszternek írt levelében például a Misszió tevékeny-ségéről úgy nyilatkozott: "Ha ez a nappali kórház elterjedne az országban, éves szinten 25-30 milliárd megtakarítás keletkezhetne" - ecsetelte az előnyöket Somody, s kérte: a Misszió Egészségügyi Központban kísérleti jelleggel vezessék be a nappali kórház finanszírozását.

A Misszió egyébként, amikor a projekt elindult, Matejka aláírásával és "Kedves Betegünk!" megszólítással levelet küldött azoknak a polgároknak, akik - bár a környéken laktak - nem vettek részt a veresegyházi modellkísérletben azzal, hogy 1500 forintot kell fizetniük, ha felkeresik a Misszió Egészségügyi Központot. Az "Ön háziorvosa és települési önkormányzata eddig nem csatlakozott a központunk által szervezett magas színvonalú modellként működő egészségügyi ellátást biztosító rendszerünkhöz. (...) Kérjük tehát, vizsgálja meg, hogy Ön személy szerint tudná-e segíteni közös ügyünket azzal, hogy támogatja háziorvosát, települési önkormányzatát a pozitív csatlakozási döntés meghozatalában és, ha válasza igen, cselekedjen e szerint".

A Misszió 2000-ben már a közgyógyellátási rendszer modelljét is tervezte, melyben a szolgáltatói oldalról szerveződő Patika Egészségpénztár kapott volna fontos szerepet. (Szolgáltatók lehetnének a közforgalmú gyógyszertárak, a gyógyászati segédeszköz-forgalmazók, a gyógyfürdők stb.) Ez az elképzelés egybeesik azokkal a törekvésekkel, amelyekkel Csehák Judit, a Medgyessy-komány első egészségügyi minisztere indult - vagyis az egészségpénztárak szerepének a növelésével.

H

A most bevezetni kívánt modellről igen részletes kritikát közölt egy, a kormány felkérésére készült, 2003. október 9-i dokomentum. A szakértők által javasolt észrevételeket az ún. reform bevezetésénél azonban senki sem vette figyelembe.

A tanulmány szerint amennyiben bővítenék 2004-ben a kísérletben részt vevők létszámát, azt csak az OEP-nél is végrehajtott erőforrás-fejlesztéssel együtt célszerű megvalósítani. A megfelelő fejlesztések hiányában az OEP nem lesz képes a megnövekedett adminisztráció, az elszámolási, elemzési többletfeladatok végrehajtására - ez pedig az irányított betegellátási rendszer értékelését, ellenőrzését, továbbá a szervezők munkáját is nehezítené.

Megállapítja, hogy hiányzik a célszerű, rendszerszerű kapcsolat az alapellátás és a szakellátás között - azaz elvész az ellátásszervezés lényege. Nem jelenik meg a hatékony munkában való érdekeltség - ehelyett a finanszírozási rendszer egyenlőtlenségeinek a keresése, illetve a maximális bevételre törekedés a fő mozgatóerő. A modellben így nem érvényesül a felesleges kórházi ellátásokat visszafogó érdekeltség - miközben a kísérlet az ésszerűség jelszavával lép föl.

A dokumentum leszögezi: az alapellátásban nem szabad bevezetni a direkt teljesítményfinanszírozást, mert a pontvadászatra késztetett háziorvosnál még elvben sem lehet korlátot állítani; háttérbe szorulhat a páciensek alapvető gondozása, az összes bejelentkezett páciens egészségéért való felelősség. Ebből következően nem biztosított kellően a betegek védelme a rövid távú előnyök előtérbe kerülésével szemben. Meg kell nézni azt is - ajánlja a dokumentum -, hogy e struktúra alkalmas-e a lakosság egészségére fordítható teljes pénzösszeg korrekt, célszerű és igazságos felosztására.

De a legnagyobb gond maga az alapállás: "Az irányított betegellátási modellkísérletek körül - a hazai körülményektől idegen nemzetközi gyakorlatra hivatkozva - téves szempontok is megjelentek" - olvasható az anyagban, amely szerint nem szabad "az egységes, kötelező egészségbiztosítást feladni, részekre darabolni". Azokban az országokban, amelyekben ilyen rendszereket működtetnek, nincsen általános társadalombiztosítás - ezért kell azt valahogyan pótolni. Nálunk viszont van, azaz nem kell pótmegoldásokat keresni. Ezzel ugyanis a lakosság terhei nőnek, ráadásul ilyen körülmények között az ellátásszervező az eredményes munkában való érdekeltség helyett szerencsejátékos lesz: nagyobb kockázati terhet ró rá e rendszer, mint amit a munkájával befolyásolni tud, s mint amire a teljes ellátási költségre számolt járulék fedezetet biztosít.

Győrfi István, az egészségügyi reformért felelős korábbi kormánybiztos nem tudott azonosulni az irányított betegellátási rendszer országos kiterjesztésű programjával - sajtóértesülések szerint emiatt mondott le. Helyére az a Radnai György került, aki Győrfivel ellen-tétben nem mozog otthonosan az egészségügy világában. Itt tartunk most.

A szocialista párt kormányprogramja amúgy évente 100 milliárdot szánt az egészségügyre - mindenféle modellkísérlet nélkül is. Egy újabb pont, amit nem lehet kipipálni.

A szerző egészségügyi szakértő.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.