Tragédia politikai háttérrel – Az orosz gépkatasztrófa háttere

  • Ara-Kovács Attila
  • 2015. november 6.

Publicisztika

Az orosz vezetésnek érdekében áll, hogy a merényletteória lekerüljön a napirendről. Moszkva szíriai szerepvállalását ugyanis komoly belpolitikai feszültséggel terhelné meg.

Október 31-én a MetroJet nevű, a hanti-manysiföldi Kogalim városából működtetett orosz magántársaság 9268-as járata lezuhant a Sínai-félsziget felett. A katasztrófában 224-en vesztették életüket, az Airbus A-320 személyzetét leszámítva valamennyien turisták voltak. Azonnal megindultak a politikai találgatások, melyeket az Iszlám Állam (IS) a Sínain is aktív csoportjának, a Wilayat Sinainak bejelentése – miszerint ők lőtték volna le a gépet – tovább tüzelt.

Való igaz, iszlám szélsőségesek gyakran kísérelnek meg merényleteket repülőgépek ellen. Ezek kivitelezése ha nem is egyszerű, nem túl drága, a médiafigyelem, amit vonzanak viszont óriási. Az estek megfélemlítő jellege pedig az esetleg százak életét követelő szerencsétlenség miatt még ennél is nagyobb. Csecsenek már több alkalommal lőttek le elsősorban orosz katonai gépeket, az al-Kaida pedig 2001-ben egy cipősarokba beépített bombával, 2006-ban folyékony robbanóanyaggal, 2009-ben pedig egy alsóneműbe rejtett gyúlékony anyaggal próbált repülő ellen merényletet elkövetni. Bár egyik sem sikerült, a légitársaságok milliárdokat kényszerültek költeni az ellenőrzés növelésére.

Az IS-nek persze több oka is lehetett volna rá, hogy a sínai merényletet elkövesse, hiszen hadban áll a kairói kormányzattal. Terrorista ügynökei 2013 szeptemberében merényletet hajtottak végre Mohammad Ibrahim belügyminiszter ellen, bár a támadás nem érte el célját. Közvetlenül ezt követően viszont sikerült megölniük Hisam Barakat főügyészt. Idén júniusban egy luxori turistaközpontot támadtak meg, majd két követségi épületet Kairóban. Valamennyi támadás komoly károkat okozott Egyiptom legjövedelmezőbb költségvetési forrásának, az idegenforgalomnak, még inkább ellehetetlenítve a kormányzat helyzetét.

Egy orosz gép lelövése ezen túl hatásos üzenet nemcsak az orosz turistáknak, hanem Vlagyimir Putyinnak is, aki szeptemberben elrendelte az Iszlám Állam és a Nuszra Front nevű al-Kaida-hátterű szervezet, sőt a Szabad Szír Hadsereg bázisainak bombázását. Ha az IS elérné célját, az nem csak Oroszországra lenne igen veszélyes, de egyértelmű fenyegetést jelentene Washington és az Európai Unió számára is.

De hogyan lehet egy ilyen merényletet végrehajtani? A legkézenfekvőbb egy rakétatámadás, vagy ha a terroristáknak sikerül beépülniük a Sarm-el-Sejk-i repülőtér személyzetébe, és robbanóanyagot csempésznek a fedélzetre.

Szakértők ugyanakkor teljességgel kizártnak tartják a gép lelövését. Valóban van az IS birtokában vállról indítható – úgynevezett MANPAD – rakétafegyver, de az SA-7, SA-16 és SA-18-as típusok maximális hatótávolsága öt kilométer, a 9268-as járat viszont már utazómagasságon, 9144 méteren volt, amikor a katasztrófa bekövetkezett. Az említett rakéták legfeljebb a repülőtér közelségében, felszálláskor semmisíthették volna meg a gépet – volt már rá eset, amikor így lőttek le egyiptomi helikoptert, de a mostani szerencsétlenség Sarm-el-Sejktől legalább kétszáz kilométerre, a félsziget középső részén következett be.

Az előzetes vizsgálatok azt sem teszik valószínűvé, hogy az utas- vagy csomagtérben robbanás következett volna be, mert eddig erre utaló nyomokat nem találtak, de ennek lehetőségét mégsem lehet teljesen kizárni, ugyanis a repülő nagy magasságban darabjaira esett szét. Szintén erősíti ezt a gyanút a repülőtér rendkívül kezdetleges és gyenge biztonsági szolgálata. Köztudomású, hogy itt kenőpénz ellenében minden nagyobb nehézség nélkül, jegy nélkül is fel lehet jutni bármelyik járatra. Az európai és izraeli turistajáratok ezért külön biztonsági szolgálatot vesznek igénybe az utasok ellenőrzésére.

Az orosz politikai vezetésnek mellesleg érdekében áll, hogy a merényletteória lekerüljön a napirendről. Moszkva aktuális szíriai katonai szerepvállalását ugyanis komoly belpolitikai feszültséggel terhelné meg, ha ez igaznak bizonyulna. Csencsenföld lerohanása, a dagesztáni hadműveletek, s mindezek következménye, a terrortámadásoknak való kitettség emléke mindmáig elevenen él a lakosságban, s ezzel Putyinnak számolnia kell.

Meglehet, ez is indokolja, hogy az orosz szakértők leginkább potenciális műszaki problémákról beszélnek, kizárva ezek közül az elektronikus rendszerek meghibásodását, ugyanis ez esetben a pilóta, navigálva a gépet, megkísérelhette volna a kényszerleszállást, de legalábbis rádión jelezte volna, hogy nincs rendben valami. Tudni lehet, hogy az Airbust korábban már érte egy kisebb baleset, amikor megsérült a farokrésze, de azt kijavították, aktuális generálszervízelésére pedig idén került sor Budapesten.

Az okokat latolgatva azt sem szabad szem elől téveszteni, hogy milyen állapodban vannak az orosz légitársaságok manapság. Országosan 150 társaságnak van repülési engedélye, de közülük az Európai Légi Biztonsági Ügynökség (EASA) szerint csak néhány felel meg az előírásoknak: a jekatyerinburgi székhelyű Ural Airlines, a novoszibirszki S7 Airlines, a nemzeti légitársaság, az Aeroflot és a hanti-manszijszki UTair Aviation. Az EASA közleménye viszont arra utal, hogy a MetroJet egyáltalán nem.

A szerző a DK elnökségi tagja.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.