Vaníliás karika, tehetetlenség, engedetlenség

  • Böcskei Balázs
  • 2013. március 13.

Publicisztika

Nem Áder és nem a Fidesz felelőssége, hanem az ellenzék saját impotenciája az oka annak, hogy az állampolgárok általuk történő alkotmányvédelme 2010 után sem létezik. Holott az ellenzék a mentelmi jog révén jóval nagyobb védelemben részesül, mint akiknek a szavazataira hajt.

A hétfői nap a rendszerváltás utáni Magyarország jog- és politikatörténetének fekete napja volt. E sorok íróját csak részben az alaptörvény negyedik módosításának tartalma indította írásra, sokkal inkább az ellenzéki és általános tehetetlenség kanyarították kérdőjelek sokaságát a gondolkodások végére.

Nézzük meg a demokrata ellenzéki pártok parlamentbéli reakcióját, azaz hogyan tiltakoztak a módosítása ellen: az MSZP képviselői fekete felkiáltójeleket hagytak a padsorokban, majd egész napra kivonultak az ülésről; a Demokratikus Koalíció politikusai „Önkényuralom” drapériával tiltakoztak Orbán napirend előtti felszólalása alatt, míg a Párbeszéd Magyarországért (PM) képviselői a döntő szavazás alatt próbáltak táblákkal (rajtuk a felirattal: „A néptől félj, ne Viktortól! Szavazz NEMMEL!”) hatni a kormánypártiak lelkiismeretére. Hogy utóbbi lelkiismeret milyen „minőséget” képvisel, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az egyik PM-es képviselő beszámolója, aki miközben tábláját tartotta, egy KDNP-s képviselő asszony szájáról a „Hülye vagy, kislányom” mondatot vélte leolvasni.

Csak emlékeztetőképpen: 2011. december 23-án az LMP képviselői és aktivistái a mostani módosítás töredékéért láncolták le magukat a Kossuth téren, hogy aztán a személyes ellenállás betetőzése Kaufer Virág képviselői lemondása legyen. Ma a képviselők megelégednek egy-két fotóval, amelyek az online hírek frissítési sebességét ismerve 20-30 percet nem érnek meg az adott felület főoldalán.

Amellett, hogy ezek a mediális akciók a közvélemény érdeklődésének felhívása mentén értékelhetők, tulajdonképpen rém gyenge kiállások csupán egy mentelmi joga által védett politikai osztálytól. Természetesen ezzel nem azt állítjuk, hogy állatkertté kell változtatni az Országgyűlést, de az egészen elképesztő, hogy a parlamenti ellenzéknek még csak annyira sem futotta kreatív energiáiból, hogy a szavazást, ha megakadályozni nem is tudja, de tartósan megzavarja, káoszt, átmeneti felfordulást idézzen elő. Nyilvánvaló, hogy ha a demokrata ellenzéki képviselők összefognak, úgy azzal a létszámmal már jelentősebb figyelemfelhívásra is futotta volna.

Ha emlékezünk az akkor még egységes LMP kékcédulás akciójára az előzetes regisztrációról történő szavazás kapcsán, úgy ez a negyedik módosítás jóval erőteljesebb reakciót kívánt volna a táblázásnál.

Miközben nézzük, ahogyan a képviselők tartják a táblát, aközben a tehetetlenségről gondolkodunk. Az ellenzék parlamentáris úton már nem tudja megvédeni az állampolgárokat. Annyira ragaszkodik a házszabályhoz és az illegitim alaptörvényhez, hogy közben azt is elfelejti, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerének (NER) jogrendszere és jogi kultúrája túl van azon, hogy minden fenntartás nélkül legitimnek tekintsük. Persze a legnehezebb, hogy ebből sem tartalmilag, sem logikailag nem következik az, hogy illegitim lenne. De az ellenzék láthatóan alkalmazkodik a NER jogrendszeréhez.

Kezdetben a NER jogi kultúrájának háttérét még talán lehetett keresni a kormányzat államreformjában: egy ideológiai törésvonalakkal terhelt kormányzást egy ideológiák nélküli/utáni, hatékonyság központú konzervatív kormányzás váltja fel. Aztán az alaptörvény születésének körülményei, a Fidesz történelemolvasatának alkotmányba cipelése mint reszakralizálási kísérlet, a konstitucionális konszenzus hiánya már eleve zárójelezte azt, hogy ezen alapdokumentum tiszteletre méltó legyen. Antal Attila szemléletesen állapítja meg, hogy miközben a kormányzat az aktuálpolitikai kérdéseket közjogi erővel ültette át, a negyedik módosítás tulajdonképpen egy új alaptörvény születése. Az Alkotmánybíróság immáron nem alkalmas sem saját maga, sem az alkotmány megvédésére, az alkotmányosságot maga az alkotmányozó sérti folyamatosan.

A kérdés az, meddig legitim a NER jogrendje, meddig alkalmazkodjon hozzá politikus és állampolgár úgy, mintha az demokratikus lenne. Mert míg az ellenzéki még végigjárja a tévéstúdiókat és közleményeket ad ki, addig az új, utcai ellenzék elfoglal pártházat, nyílt, erőszakmentes, lelkiismeretre hivatkozó politikai cselekedetre szánja el magát, tudatosan, az igazságosság talaján állva szeg meg törvényt. 2011-ben az LMP ezt tette, de most, hogy a helyzet még indokoltabb fellépést kíván, kérdés, miért nem teszi ugyanezt a párt vagy szakadárjai. Az ellenállást felváltotta a táblázás, illetve azon hihetetlenül vicces és figyelemfelkeltő gondolat, hogy az LMP-s Ertsey Katalin – reagálva Selmeczi Gabriella múlt csütörtöki humoroskodására – vaníliás karikát visz Orbán Viktornak a negyedik módosítás végszavazása alatt. Tényleg, de tényleg: ennyit tud hozzátenni egy mentelmi joggal és médiafelülettel bíró politikus? Ilyen „erős” politikusra nehéz lenne nyugodt lelkiismerettel szavazni. (A félreértés elkerülése végett: más még vaníliás karikát sem vitt.)

Ezzel szemben a polgári engedetlenségnek mindinkább ideje van, hiszen olyan, az alkotmányos rendszer alapjait érintő, súlyos erkölcsi probléma lépett fel, amely vaníliás karika „osztogatásával” nem oldható meg. Az ilyen politikai cselekvéseknek az igazságosság azon közös felfogásán kell nyugodnia, amelyen minden demokratikus politikai berendezkedés nyugszik. John Rawls-t hosszabban idézve: „Feltételezzük, hogy egy elfogadhatóan igazságos demokráciában van az igazságosságnak olyan közös felfogása, amire a polgárok közügyekben, valamint az alkotmány értelmezésekor hivatkoznak. Ha a kormányzat huzamosan, ismételten és szántszándékkal megsérti ennek alapelveit, akkor nincs más választás, mint a behódolás vagy a szembeszegülés. Ez különösen nyilvánvaló az egyenlő alapvető szabadságok megnyirbálása esetén. Amikor egy kisebbség polgári engedetlenséget tanúsít, választás elé állítja a többséget: nézzetek szembe cselekedeteitek ilyen értelmű következményeivel, vagy ha nem, úgy a közös igazságérzet alapján ismerjétek el, hogy panaszunk jogos.”

Mi is történt hétfőn a végszavazáson? Súlyos alkotmányos jogsérelem, amelyek az Alkotmánybíróság kilövésével a rendelkezésre álló jogorvoslatok lehetőségét is szűkíti. Alkotmányos jogsérelem? Már ez is kérdéses, hogy mennyiben alkotmányos, utóbbinak milyen definícióját alkalmazzuk arra, ami az alaptörvény maga.

Mindenesetre kevés olyan demokratikus normatív bázis van, ami a hétfői végszavazás után nem a tehetetlenséget meghaladó eszközök után kiáltana. Félreértés ne essék: senki nem az erőszak mellett érvel, e sorok írója elutasítja annak minden formáját. Helyette inkább azt a kérdést teszi fel: meddig cselekszik és táblázik úgy a politikai osztály, ahogyan a NER jogi rendszere bábozik vele. Tóth Gábor Attila, a TASZ elnöke arra a kérdésre, hogy pusztán a hatalom megtartására szolgálnak-e ezek a lépések, így válaszol egy keddi interjúban: „Nem nagyon látok mást, minthogy nem tűrik a kormánypolitikával ellentétes felfogásokat és a túlhatalmat akadályozó fékeket, intézményeket és jogelveket, és ezeket próbálják kiiktatni.”

Persze, az ellenzéknek erre a megállapításra vonatkozó következtetések levonását akár megkönnyítheti Áder János, már amennyiben maga is úgy látja, hogy a köztársasági elnök „őrködik az államszervezet demokratikus működése felett”. Tóth Gábor Attila megerősíti: „Az átmeneti rendelkezésekről és regisztrációról hozott AB-döntés tartalmazza azokat az indokokat, melyekre hivatkozhatna.” Ha Áder nem így lép, úgy a TASZ elnöke szerint egyet tehet még: lemond.

De előtte mi majd itt fogunk állni az ellenzékkel, amely táblákat rak fel: „Áder mondjon le!” Két táblázás közben pedig talán egy baráti, üdvözlő sajtóközleményt is kiad a polgári engedetlenség következményeit elviselni kényszerülő diákok mellett.

Nem Áder és nem a Fidesz felelőssége, hanem az ellenzék saját impotenciája az oka annak, hogy az állampolgárok általuk történő alkotmányvédelme 2010 után sem létezik. A felelős ellenzék nem nagyon mutatja meg, hogyan is kellene azt csinálni, holott a mentelmi jog révén jóval nagyobb védelemben részesül, mint akiknek a szavazataira hajt. A NER épülésének elején a politikusok a polgári engedetlenségtől sem riadtak vissza, azóta az előbbi stabilizálódott, a mentelmi jogon kívüliek kiszolgáltatottsága nőtt, most mégis csak a médiaképes táblázásig és a vaníliás karikáig jutnak. Mintha a politikusok lassan megtanulnának a NER szabályai szerint politizálni. Már ha egyáltalán lehetne aszerint.

Voltak már a jogállamvédők jobb formában is. Már az a kevés, aki van.

A szerző politológus, az Intézet a Demokratikus Alternatíváért (IDEA) igazgatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.