Stemler Miklós

Vasútreform helyett sunyiság

  • 2012. március 13.

Publicisztika

Miközben a Fidesz lelkesen veti magát rá bármire, amitől hatalma bebetonozását remélheti, semmilyen elképzelése nincs arról, hogy mit kezdjen azokkal a területekkel, amelyek a változatosság kedvéért Magyarország lakói számára lennének fontosak. Orbán Viktor az agonizáló állami vasúttal ugyanazt teszi, amit Gyurcsány Ferenc is sikertelenül próbált meg: amputálja a végtagokat.

Van abban némi irónia, hogy a vasúti személyszállítás területén tervezett megszorítás, azaz átszervezés híre napra pontosan a „Nagy Márciusi Szociális Népszavazás” negyedik évfordulóján szivárgott ki. Bár a vasúti mellékvonalak bezárásának ügye annak idején nem jutott fel a szavazólapokra, a közhangulatra jócskán hatott. A jobboldal a vidék, sőt egyenesen az egész nemzet halálát vizionálta a pár tucatnyi kihalt mellékvonal felszámolása miatt, míg a józanabb, nem politikai hasznot remélők arra hívták fel a figyelmet, hogy a vonalbezárás édeskeveset segít a lassan szétrohadó MÁV-on; legfeljebb némi megélhetést kínálhat az elhagyott síneket, állomásokat széthordó színesfémtolvajok részére.

A politikai hiszti, majd a kormányváltás után pár mellékvonal diadalmas újraindítása közepette a MÁV létének ugyanúgy az entrópia maradt a meghatározó eleme, mint az azt megelőző 20 évben. Ennek tüneteit – az évről évre lassuló járatokat, a kiszámíthatatlan közlekedést, az utasok igényeinek művészetté nemesült ignorálását és a lassan szó szerint szétrohadó vonatokat, állomásokat – látja mindenki, az okokat azonban csak jó eséllyel találgathatjuk. Valószínűleg némileg jobb lenne a helyzet, ha a királyi vasúttársaság annak idején rájön, hogy az utasok nem zavaró mellékkörülmények, hanem a vasúti személyszállítás megrendelői, akiknek a megelégedettségétől függ a vasút jövője is. Az is segített volna, ha az elmúlt bő két évtized nem a MÁV szisztematikus szétlopásáról szól, bár ennek mértékéről legfeljebb sejtéseink lehetnek, miután, szemben a BKV-val, itt még nem borult ki a fekália. Tippek azért vannak: valaki szerint a veszteség kétezermilliárd forint, míg más szerint csak 500 milliárd.

No és teljesen más lenne a helyzet, ha bármelyik eddigi kormány megpróbált volna érdemben kezdeni valamit a MÁV-problémával; irtózatosan nehéz munka lett volna, de ma jó eséllyel nem kellene ugyanazokat a dolgokat leírnunk, mint ezelőtt szűk öt évvel. Még jó, hogy az átmenet 20 éve után eljött Orbán Viktor második kormánya, és nekilátott az ország újjászervezésének. A magát lassan állampártnak képzelő Fidesz–KDNP kétségkívül jelentős sikereket ért el a közmédia maradványainak elföldelésében, az eddig többé-kevésbé független állami szervek leigázásában, az ország külföldi megutáltatásában, az állami korrupció teljesen új szintre emelésében.


Fotó: MTI


Azokon a területeken azonban, ahol az „újjászervezés” esetleg a magyar állampolgárok érdekeit szolgálná, nem pedig a politikai és gazdasági haszonszerzést, jóval kisebb a buzgalom. Jól mutatja ezt az úgynevezett nyugdíjreform, amelynek addig sikerült eljutni, hogy a magán-nyugdíjpénztári vagyonunkból finanszíroztuk Orbán és Matolcsy látomásos gazdaságpolitikáját; addig viszont már nem, hogy ebből legalább az egyéni számlák formájában bármi hasznunk legyen – és akkor még nem beszéltünk a felsőoktatás hidegvérű lemészárlásáról. A MÁV-nál még ennyi sem történt az elmúlt két évben, hacsak nem nevezzük történésnek a Széll Kálmán-terv vonatkozó részeinek totális kudarcát. Illetve, ebben az esetben még kudarcról sem lehet beszélni, hiszen a kormány olyan alapvető dolgokat is képtelen volt meglépni, mint a teljesen életszerűtlen és elképesztően pazarló kedvezményrendszer átszabását.

Négy évvel a népszavazás után a kör bezárult. A MÁV tovább termeli a hiányt, a kormányzatnak pedig semmi épkézláb ötlete nincs ennek megváltoztatására. Ami esetleg van, annak megvalósítására nincs elég bátorsága. Így újra jön a kapacitáscsökkentés, amelynek valószínűleg éppannyi haszna lesz, mint a mellékvonalak lemetszésének: elhanyagolható. Egy dologban persze a Fidesz lényegesen profibb, mint elődei. Míg a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány elkövette azt a böszmeséget, hogy időben bejelentette a mellékvonalak bezárását, hónapokig muníciót szolgáltatva az ellenzéknek, addig most mintegy mellékesen, sunyi módon került elő egy hónappal életbelépése előtt a korábbinál jóval nagyobb csonkolás. A kormány ráadásul joggal mondhatja, hogy szemben elődjével, ő nem hozza el a vidék halálát, hiszen vonalakat nem zár be, csupán vonat nemigen jár majd a legtöbbjükön. Mindez azt is jelenti, hogy a fenntartásuknak éppannyi értelme lesz az adófizetők túlnyomó többsége számára, mint az Orbán-kormány egyéb „újjászervező” törekvéseinek: semmi.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.