Stemler Miklós

Vasútreform helyett sunyiság

  • 2012. március 13.

Publicisztika

Miközben a Fidesz lelkesen veti magát rá bármire, amitől hatalma bebetonozását remélheti, semmilyen elképzelése nincs arról, hogy mit kezdjen azokkal a területekkel, amelyek a változatosság kedvéért Magyarország lakói számára lennének fontosak. Orbán Viktor az agonizáló állami vasúttal ugyanazt teszi, amit Gyurcsány Ferenc is sikertelenül próbált meg: amputálja a végtagokat.

Van abban némi irónia, hogy a vasúti személyszállítás területén tervezett megszorítás, azaz átszervezés híre napra pontosan a „Nagy Márciusi Szociális Népszavazás” negyedik évfordulóján szivárgott ki. Bár a vasúti mellékvonalak bezárásának ügye annak idején nem jutott fel a szavazólapokra, a közhangulatra jócskán hatott. A jobboldal a vidék, sőt egyenesen az egész nemzet halálát vizionálta a pár tucatnyi kihalt mellékvonal felszámolása miatt, míg a józanabb, nem politikai hasznot remélők arra hívták fel a figyelmet, hogy a vonalbezárás édeskeveset segít a lassan szétrohadó MÁV-on; legfeljebb némi megélhetést kínálhat az elhagyott síneket, állomásokat széthordó színesfémtolvajok részére.

A politikai hiszti, majd a kormányváltás után pár mellékvonal diadalmas újraindítása közepette a MÁV létének ugyanúgy az entrópia maradt a meghatározó eleme, mint az azt megelőző 20 évben. Ennek tüneteit – az évről évre lassuló járatokat, a kiszámíthatatlan közlekedést, az utasok igényeinek művészetté nemesült ignorálását és a lassan szó szerint szétrohadó vonatokat, állomásokat – látja mindenki, az okokat azonban csak jó eséllyel találgathatjuk. Valószínűleg némileg jobb lenne a helyzet, ha a királyi vasúttársaság annak idején rájön, hogy az utasok nem zavaró mellékkörülmények, hanem a vasúti személyszállítás megrendelői, akiknek a megelégedettségétől függ a vasút jövője is. Az is segített volna, ha az elmúlt bő két évtized nem a MÁV szisztematikus szétlopásáról szól, bár ennek mértékéről legfeljebb sejtéseink lehetnek, miután, szemben a BKV-val, itt még nem borult ki a fekália. Tippek azért vannak: valaki szerint a veszteség kétezermilliárd forint, míg más szerint csak 500 milliárd.

No és teljesen más lenne a helyzet, ha bármelyik eddigi kormány megpróbált volna érdemben kezdeni valamit a MÁV-problémával; irtózatosan nehéz munka lett volna, de ma jó eséllyel nem kellene ugyanazokat a dolgokat leírnunk, mint ezelőtt szűk öt évvel. Még jó, hogy az átmenet 20 éve után eljött Orbán Viktor második kormánya, és nekilátott az ország újjászervezésének. A magát lassan állampártnak képzelő Fidesz–KDNP kétségkívül jelentős sikereket ért el a közmédia maradványainak elföldelésében, az eddig többé-kevésbé független állami szervek leigázásában, az ország külföldi megutáltatásában, az állami korrupció teljesen új szintre emelésében.


Fotó: MTI


Azokon a területeken azonban, ahol az „újjászervezés” esetleg a magyar állampolgárok érdekeit szolgálná, nem pedig a politikai és gazdasági haszonszerzést, jóval kisebb a buzgalom. Jól mutatja ezt az úgynevezett nyugdíjreform, amelynek addig sikerült eljutni, hogy a magán-nyugdíjpénztári vagyonunkból finanszíroztuk Orbán és Matolcsy látomásos gazdaságpolitikáját; addig viszont már nem, hogy ebből legalább az egyéni számlák formájában bármi hasznunk legyen – és akkor még nem beszéltünk a felsőoktatás hidegvérű lemészárlásáról. A MÁV-nál még ennyi sem történt az elmúlt két évben, hacsak nem nevezzük történésnek a Széll Kálmán-terv vonatkozó részeinek totális kudarcát. Illetve, ebben az esetben még kudarcról sem lehet beszélni, hiszen a kormány olyan alapvető dolgokat is képtelen volt meglépni, mint a teljesen életszerűtlen és elképesztően pazarló kedvezményrendszer átszabását.

Négy évvel a népszavazás után a kör bezárult. A MÁV tovább termeli a hiányt, a kormányzatnak pedig semmi épkézláb ötlete nincs ennek megváltoztatására. Ami esetleg van, annak megvalósítására nincs elég bátorsága. Így újra jön a kapacitáscsökkentés, amelynek valószínűleg éppannyi haszna lesz, mint a mellékvonalak lemetszésének: elhanyagolható. Egy dologban persze a Fidesz lényegesen profibb, mint elődei. Míg a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány elkövette azt a böszmeséget, hogy időben bejelentette a mellékvonalak bezárását, hónapokig muníciót szolgáltatva az ellenzéknek, addig most mintegy mellékesen, sunyi módon került elő egy hónappal életbelépése előtt a korábbinál jóval nagyobb csonkolás. A kormány ráadásul joggal mondhatja, hogy szemben elődjével, ő nem hozza el a vidék halálát, hiszen vonalakat nem zár be, csupán vonat nemigen jár majd a legtöbbjükön. Mindez azt is jelenti, hogy a fenntartásuknak éppannyi értelme lesz az adófizetők túlnyomó többsége számára, mint az Orbán-kormány egyéb „újjászervező” törekvéseinek: semmi.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.