A Fidesz most a kiábrándult fideszesekre hajt
D_MTZ20140329028.jpg

A Fidesz most a kiábrándult fideszesekre hajt

  • Madlovics Bálint
  • 2018. március 7.

Liberális szemmel – Republikon

A Fidesz szavazótábora már nem elegendő a győzelemhez.

A múlt héten a vásárhelyi győzelem nyomán újból fölbugyogó összefogás-diskurzus mellett az egyik érdekes kérdés az volt, hogyan reagál a Fidesz erre a számára is váratlan helyzetre. A legtöbb értékelés nagyjából egybehangzó volt: a Lázár János városában elszenvedett vereség bebizonyította, hogy nem jött be az „elemi iskolai szintű” sorosozás, az embereknek nem elég a migránsokkal szembeni folyamatos riogatás. A helyzet új kampányért kiált, valami más üzenetet kell most, a kampány hajrájában kitalálni – mondták –, melynek jegyében meg is jelentek a hírek, hogy a Fidesz visszafogja a sorosozást, illetve konszolidálódni fog, és inkább egy pozitív kampány keretében az elmúlt nyolc év eredményeire helyezi a hangsúlyt.

A gondolkodás, ami ezt a vélelmet szülte, két szempontból is hibás. Egyrészt félreérti a Fideszt, amely nem ügyekben, hanem narratívákban gondolkodik. A Fidesz kommunikációjának – egyszersmind sikerének – nem az a titka, hogy egyes ügyeket vagy témákat fog meg, hanem hogy a táborának egy komplett világképet nyújt, a maga összefüggéseivel és állandó szereplőivel. Ami a Fidesz táborát összetartja, az a közös identitás, ami ebből a világképből fakad: a tudat, hogy ők közösen a nemzetet védő erőket támogatják a nemzetietlen, a magyarság vesztét és ennek érdekében migránsokat betelepíteni akaró erőkkel szemben. Erre az összetartó erőre a Fidesznek mindenképp szüksége van, ha győzni akar, és látjuk is: az ENSZ képében megvan az új nemzetietlen erő, aki ellen – a Fidesz-narratíva értelmében – védekeznünk kell.

Narratívák és összeesküvés-elméletek - avagy miért és hogyan működik a sorosozás?

Amikor a kormánytagok Soros Györgyről beszélnek, akkor az nem egy hirtelen jött ötlet: tökéletesen illeszkedik az eddig kommunikált világképükbe. A politikai kommunikációnak két, egymástól eltérő fölfogása van. Az egyik ügyalapú (issue-based): ez azt vizsgálja, hogy mely ügyek vagy témák napirenden tartása előnyös vagy előnytelen az adott politikus számára.

Ez átvezet a másik hibához: Hódmezővásárhely félreértéséhez. Hódmezővásárhely tanulsága nem az volt, hogy a Fidesz-tábor ingott meg, hogy számukra nem volt elég az említett identitás – a fideszes jelölt valójában több szavazatot kapott, mint az ezt megelőző választáson. A tanulság az, hogy ez a tábor nem volt elég: nemcsak egy ellenzéki jelöltre összpontosították a kormányellenes választók a szavazataikat, hanem elmentek szavazni a bizonytalanok is, ami így elég volt ahhoz, hogy a független Márki-Zay Péter kerekedjen fölül. Nem túlzás kijelenteni, hogy ha a bizonytalanok nem mentek volna el, akkor a közös ellenzéki jelölt ténye önmagában nem hozott volna győzelmet.

A Fidesz-kampány feladata tehát kettős: egyrészt továbbra is egyben kell tartania a saját tábort, másrészt pedig el kell érnie, hogy ha az ellenzék képes is lesz minden körzetben egy egyéni jelöltet állítani, akkor se menjenek el rájuk a bizonytalanok szavazni. Az előbbi feladathoz elégséges a migránsellenes kampány; az utóbbihoz már szükség van valami új üzenetre is. Egy olyan szólamra, ami nem a saját tábort, hanem a bizonytalanokat szólítja meg, és őket riasztja el a (közös) ellenzéki jelöltekre való voksolástól.

A Fidesz már meg is találta ezt a szólamot, amely egy meglepő fölismerésen alapul: hogy a már meglévő Fidesz-tábor és a pártot választani nem tudók jó része hasonlóan gondolkodik. Ezt úgy kell érteni, hogy a bizonytalanok között sok a kiábrándult fideszes: látjuk, hogy már 2014-ben jelentősen kevesebben támogatták a Fideszt a teljes népességben, mint négy évvel korábban, a helyzet pedig ezen a téren máig nem sokat változott. A kiábrándult fideszesek pedig, bár például a Fidesz korrupciós ügyei miatt már nem támogatják a kormányt, alapvetően továbbra is osztják a Fidesz fönt vázolt narratíváját. Egy hasonlattal élve: ha egy pap ellopja a perselypénzt, attól a templomba járók elítélhetik magát a papot, de nem fognak a hitükből kitérni. A vallásuk továbbra is megmarad, és ugyanez a helyzet a kiábrándult fideszesekkel is, akikről a Fidesz jó okkal feltételezheti, hogy továbbra is osztják a még aktív fideszes korukban elsajátított narratívaelemeket, toposzokat.

false

 

Fotó: MTI – Mathé Zoltán

A Fidesz így egyszerre szól most a meglévő és az egykori híveihez, amikor a régi szimbólumainak segítségével kommunikál: a vásárhelyi vereséget a 2002-es első fordulóhoz hasonlítja Bencsik András; a Gyurcsány-érával kapcsolatban 2006-ra emlékeztet; valamint aláhúzza, hogy ha most az ellenzékre szavaznak, „visszajönnek a kommunisták”, és az emberek mindent elveszítenek. Egyelőre ezek az elemek még nem kerültek a Fidesz-kommunikáció központjába, viszont várható, hogy a következő hetekben ezekkel, a 2014-es „együtt tették tönkre az országot”-plakátokhoz hasonló kampánnyal fogunk találkozni. A Fidesz megpróbálja az egykori hívei fölhívásával is megteremteni azt az ún. ostromlotterőd-mentalitást, ami nagy nyomás esetén nagy ellenállásra, a „nemzetietlenek támadása” során a tábor összetartására hív föl. Eddig ezt az érzületet csak a migránsozással teremtették meg: az ellenség fő attribútuma, hogy „lebontaná a határzárat”, és beengedné a migránsokat. Ez a meglévő, bő kétmilliós tábornak volt elég, és látjuk, erre a szólamra most még rá is erősítenek egyre súlyosabb vádakkal. Ha ezt kiegészítik még azzal, hogy az ellenség nemhogy egyesítette erőit és ott van már a kapuk alatt, de visszahozná a 2010 előtti „elmúlt nyolc évet” is, az elég lehet ahhoz, hogy a kiábrándult fideszeseket is otthon tartsák.

Az ellenzék feladata ennek kapcsán szintén kettős. Egyfelől megpróbálhatják ellensúlyozni ezt a kampányt, vagy legalább nem ráerősíteni; ez főként a DK esetében érdekes, amely azzal a szlogennel kampányol, hogy „Gyurcsánnyal megcsináljuk”, a plakátjain pedig a volt miniszterelnök arca van. Könnyen lehet, hogy egy ilyen kampány ráerősít a Fidesz szándékaira, és – szemben például Márky-Zay Péter semleges kampányával – maga emlékezteti a DK-s jelöltek kerületeiben a választókat, hogy az „esélyes jelölt” a 2010 előtti világ ma legelutasítottabb, szimbolikus figurájához tartozik.

Az ellenzék második lehetősége viszont, hogy megpróbálják megszólítani, akiket a Fidesz nem ér el: a bizonytalanok közül a nem kiábrándult fideszesek, a baloldal felé nyitottakat vagy a politikából kiábrándultakat. Ezeknek az embereknek a megszólítása, aktivizálása, azaz összességében a választási részvétel növelése kiemelt jelentőségű az ellenzék szempontjából, bárhogyan is alakul végül a jelöltjeik koordinációja.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n.

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.