A népszavazás és a Népszabadság

  • Mikecz Dániel
  • 2016. október 11.

Liberális szemmel – Republikon

A Népszabadság felfüggesztése annak a választói koalíciónak az építését lehetetleníti el, amely valóban veszélyeztette volna a rezsimet.

A magyar kormány létrehozta az “új egységet”: nagyjából így foglalhatjuk össze a közélettel ritkábban foglalkozó ismerőseinknek, hogy mi történt a Népszabadság körül. Magyarország legnagyobb ellenzéki napilapjának megpuccsolását a népszavazást mint a hatalomtechnika bonapartista eszközét használó kormány pontosan időzítette. Ez nem véletlen, hiszen a két ügy szorosan összetartozik, mindkettő a politikai pluralizmus felszámolásáról szól. Ahogyan a miniszterelnök is fogalmazott a referendum eredményét értékelő sajtótájékoztatóján: “az új egység pártok felett áll, nemzeti ügynek tekinti Magyarország szuverenitásának megvédését, a Brüsszel által erőltetett kötelező betelepítési kvóta elutasítását”, a tervezett alkotmánymódosítás pedig “3 millió 300 ezer ember akaratán nyugszik. Több ez, mint bármilyen párt szavazóbázisa a rendszerváltás óta eltelt negyedszázad történetében." A magyar kormány természetesen nem tehet mást – folytatódik a miniszterelnöki értelmezés –, mint meghajol a választók pártok felett is megnyilvánuló akarata előtt. Az persze mellékes, hogy a népszavazást éppen a kormány kezdeményezte, s a kérdést is ő szövegezte. Ha van ilyen új egység, akkor nem is szükségszerű, hogy létezzen a politikai vélemények sokszínűségét felmutató ellenzéki napilap.

false

Nem egyedülálló, hogy a Fidesz saját maga hozza létre a többséget, ha meg kell indokolni olyan intézkedésüket, amelyek áthágják a rendszerváltás óta kialakult törékeny politikai szokásjogot, esetleg amely vitát generálhat a demokrácia állapotáról itthon és külföldön. Ilyen volt az új Alaptörvénnyel és a bevándorlással foglalkozó nemzeti konzultáció is. A kormány mögött persze van valódi támogatottság, ahogyan azt a közvélemény-kutatási adatok is mutatják, és az egyes Békemeneteket sem lehetett volna pusztán önkormányzati rásegítéssel megszervezni. A pártos támogatottság azonban nem elegendő, hiszen a népszerűség illékony, ráadásul újra megszerveződhetnek a centrális erőteret veszélyeztető választói koalíciók. Az új egység előzménye a “haza nem lehet ellenzékben”, a mélyben pedig a magyar politikai kultúrában gyökerező politikaellenességre támaszkodik. Ez utóbbi szerint problémáink a pártosságra, a nemzeti összefogás hiányára vezethetőek vissza. Válsághelyzetben – hiszen válság van egész Európában – egységesen kell fellépni, nincs idő a torzsalkodásra. Újra a legrosszabb hagyományainkat, berögződéseinket használja ki ellenünk.

Valójában a politikaellenesség bújt meg az 1994-ben hatalomra jutó szocialista párt szakértői, technokrata politikai önképében is, és ez a mentalitás is az oka, amiért olyan nagyon tartózkodnak a civil szervezetek a politikai pártokkal való együttműködéstől. A rendszerváltás során azonban még sokan nagyon helyesen a diktatúrák, autoriter rendszerek narratíváját látták a politika tagadásában. Az akkor éledező magyar politikatudomány olyan kifejezésekkel gazdagította a közbeszédet, mint plurális demokrácia, poliarchia, pars pro toto elve. Ez utóbbi főszabály szerint egy párt a társadalomnak csak egy részét jeleníti meg, nem törekedhet az egész – ha úgy tetszik az egység – teljes, kizárólagos képviseletére. A különböző érdekek és értékek elismerése mutatkozik meg a vélemény, a sajtó szabadságának védelmében. Az, hogy több jobboldali orgánum és véleményfomáló is kifejezte együttérzését a Népszabadság újságírói mellett mutatja, hogy nem múlt el nyomtalanul a szolidaritás és egymás közös tiszteletének igénye. Végső soron ez utóbbi is a torzsalkodáson való felülemelkedés, csak éppen nem a másik fél megszüntetése, hanem annak megvédése érdekében.

A Népszabadság felfüggesztése annak az említett választói koalíciónak az építését lehetetleníti el, amely valóban veszélyeztette volna a rezsimet. Az “új egység” narratív létrehozásának és az alternatív nyilvánosság ellehetetlenítésének célja az új ellenzék megjelenésének megakadályozása. Félreértés ne essék, nem a politikai megváltó, a makulátlan új arcok fellépéséről van szó, hanem a választói táborok, véleményformáló fórumok új formációjáról, konstellációjáról. A nyomtatott újságírás ugyanis képes arra, hogy rovatain keresztül összekapcsoljon különböző élethelyzeteket, miliőket. A Népszabadságban megtalálta a helyét a hobbikertészet, a sport, a népszerű tudomány és az értő publicisztika olvasója. A nyomtatott napilap éppen annak a jelképe, ami hiányzik a magyar ellenzéki politikából és nyilvánosságból: a mély merítés, a társadalmi metszet alkotásának képessége. Az online térre jellemző stílusok, érzések, sértődések és felháborodások politikája erre nem alkalmas. A folyamatos individualizálódás és a politika felszámolását célzó “új egység” programok ugyanis sokkal jobban megférnek egymás mellett, mint azt elsőre gondolnánk.

Böcskei Balázs a Kettős Mércén úgy fogalmaz, hogy “a határvonalat meg kell húzni, hogy legyen a politikai cselekvésnek mércéje és értelme.” A határvonalat már látjuk, ez a plurális demokrácia felszámolása, a politika, az értékek és érdekek különbözőségének tagadása. Nem csak retorikai fogásokról vagy egy mára hiteltelenné vált politikai osztály további pozícióvesztéséről van szó. A politikai cselekvés sikere azonban már nem a tüntetési naptárak puszta egyeztetésén és a szónoki sorrendek konszenzusos megállapításán múlik. Társadalmi, választói koalíciót kell létrehozni. Úgy kell meríteni, ahogy csak egy politikai napilap, ahogy csak a Népszabadság volt képes.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.