Lehet választást nyerni kiüresedő kormányzással?

  • Tóth Csaba
  • 2016. április 5.

Liberális szemmel – Republikon

A Fidesz-kormány kezdetben igyekezett komoly, rendszer-átalakító törekvésekbe fogni. Tettei ma csak a politikai és pénzügyi pozíciók maximalizálására korlátozódnak.

A Fidesz-kormány lassan hat évvel ezelőtti hatalomra kerülésekor sokat foglalkozott a „jó kormányzás” gondolatával: a kormányzást nem egyszerűen az ügyek menedzselésének tekintette, hanem igyekezett komoly, rendszer-átalakító törekvésekbe fogni. Az „unortodox” gazdaságpolitika, a közmunkaprogram, a rezsicsökkentés mind olyan kezdeményezéseket jelentettek, amelyeket tartalmilag lehetett vitatni, ám komolyan átalakították az érintett szakpolitikai területeket. 2014 óta azonban egyre kevesebb ilyen törekvéssel találkozunk: a Fidesz-kormány erőfeszítései egyre inkább a szerzett pozíciók védelmére, a hatalmi rendszeren belüli átrendeződésekre, a politikai és pénzügyi pozíciók maximalizálására korlátozódnak.

A kormányoldal nagy közpolitikai törekvései közül a CSOK program hasonlít legjobban a 2014 előtti kezdeményezésekre. Csakhogy a CSOK nagyon más, mint annak idején a rezsicsökkentés. Míg a rezsicsökkentést valóban szinte minden család megérezte, a CSOK esetén legfeljebb ígérettel találkozhat a választók nagy része. A rezsicsökkentés kommunikációja azért is lehetett sikeres, mert az emberek többsége úgy érezte, hónapról hónapra kevesebbet fizet. Ezzel szemben a CSOK programot eddig optimista becslés szerint is csak pár ezer ember vette igénybe. A bürokrácia csökkentése, vagy a cafeteria megváltoztatása szintén olyan javaslatok, amelyek jelentősége elmarad a 2014 előtti nagy kezdeményezésekétől.

Több oka is lehet annak, hogy a kormányoldal már nem törekszik nagy változásokra, komoly rendszer-átalakításokra és mindent átszabó belpolitikai kezdeményezésekre. Ezek közül az első, hogy úgy vélheti: nincs erre szükség. 2015 nyara óta a Fidesz egyre inkább úgy viselkedik, mintha elsősorban rendpárti-nemzetbiztonsági dimenzióban szeretné megnyerni a következő választásokat. A menekültkérdéssel a Fidesz találni vélt egy olyan „jolly joker” témát, amely elfed minden más kérdést, és amelyben a kormányoldalnak komoly előnye van.

false

Fotó: Facebook

Mások mellett a Republikon Intézet kutatásai is azt mutatják, hogy a menekültkérdés ügyében a Fidesznek ténylegesen komoly előnye van: a választók többsége ma elfogadja a kormányoldal érveit a kerítés vagy a különleges felhatalmazás szükségességéről. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az emberek számára ez a kérdés lenne a legfontosabb politikai ügy. Részben az oktatási tüntetések, részben az időközi választások azt mutatták meg, hogy a választók számára az általuk is érzékelhető, hús-vér kérdések fontosabbak lehetnek, mint a kormány által tematizálni kívánt „vészhelyzet”.

A másik ok, hogy a jelek szerint egyelőre a kormányfőt is jobban érdeklik az európai szintű problémák, mint a hazai belpolitikai csatározások. A miniszterelnök régóta nem vesz részt a „napi” viaskodásban az ellenzékkel; sokat mondó, hogy a legfontosabb kormányzati lépéseket rendre Lázár János jelenti be, míg a miniszterelnök interjúkban „értelmezi” a belpolitikai helyzetet, és külföldi tárgyalásokon vesz részt. Nagyon gyakori, hogy egy hosszú ideje hatalmon lévő politikust a miniszterelnöki székből kevésbé fontosnak tűnő belpolitikai ügyek helyett a külpolitikai kérdések kezdenek érdekelni.

Legalább ennyire fontos azonban az is, hogy a kormányoldal számára a politikai és gazdasági pozíciók átrendezése korántsem lezárt feladat. Részben a Simicska Lajos által mozgatott gazdasági- és médiarendszer elvesztése, részben a Fideszen belüli csoportok közötti harc vezet oda, hogy a kormányoldal „fontos ügyeiben” egyre nehezebb megtalálni a politikai racionalitást. A kormányfő Várba költöztetése, és ezzel összefüggésben a Városliget beépítése; a földárverések kérdése, vagy akár az olimpiai pályázat egyre kevésbé tűnik úgy, mint ami a szavazatszerzésről, vagy valamilyen ideológiai elképzelés érvényesítéséről szól.

Szemléletesen példázzák ezt az MNB körüli botrányok. Matolcsy MNB-elnöki kinevezésekor a Nemzeti Bank körüli kérdések a jegybanki politika alapjairól szóltak: mekkora legyen a jegybanki függetlenség, milyen árfolyam-politika legyen, és mennyiben indokolható az unortodox gazdaságpolitika. Ma az MNB elsősorban azáltal szerepel a nyilvánosságban, hogy alapítványain keresztül milyen módon próbálja a közpénzt közvetlen politikai – illetve esetenként személyes – célokra használni.

Az ellenzék sokat támadta 2014 előtt a kormányoldal rendszer-átalakító törekvéseit, így akár örülhetne is annak, hogy a kormányzás ma kevésbé ideologikus, mint korábban. Annál is inkább így van ez, mert a menekültválságot leszámítva a kormányoldal mai kezdeményezései jórészt olyanok, amik iránt a fideszes szavazók is nehezen lelkesednek – legfeljebb elfogadják azokat a kormányzati pozíció „árának”. Ám hosszú távon a Liget beépítésére, a kevesek által elérhető CSOK programra és a 2014 előtti eredményekre nehéz lelkesítő politikát építeni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.