Hallgatók, netezők, pedagógusok

  • Mikecz Dániel
  • 2016. március 31.

Liberális szemmel – Republikon

A jelenlegi tiltakozási ciklust megértéséhez és esélyeinek felméréséhez érdemes összehasonlítani a korábbi Orbán-ellenes utcai mozgósításokkal.

Nem maradt válasz nélkül Pukli István március 15-i felhívása a polgári engedetlenségnek nevezett megmozdulásra. Országszerte több száz iskolában tiltakoztak tanárok, diákok, szülők, szimpatizánsok. A szerdai oktatásügyi demonstráció után Pukli István bejelentette, hogy újra akcióba lépnek, amennyiben két héten belül nem ül le velük tárgyalni a kormány. Mindezt a Köznevelési Kerekasztalon kívül, kétoldalú tárgyalások formájában képzeli el a Tanítanék mozgalom. Borítékolható, hogy erre nem lesz hajlandó a kormány, így következhetnek az újabb, nagyobb szabású akciók. Három év alatt ez a harmadik országos tiltakozási hullám – a 2012–13-as hallgatói és a 2014-es netadós tüntetések felemás eredményre vezettek. A jelenlegi tiltakozási ciklust megértéséhez és esélyeinek felméréséhez érdemes összehasonlítani a korábbi Orbán-ellenes utcai mozgósításokkal.

A politikai tiltakozások azért tudnak hatást elérni, mert a résztvevők száma képet ad a politikusoknak egy ügy támogatottságáról, ami a demokrácia logikájának megfelelően végül a választási eredményekben is megnyilvánul. Mindez a hatás nem feltétlenül közvetlen történik, elegendő, ha a tüntetések nyomán lemorzsolódnak a kormánypárt támogatói, és határozottabb álláspontot foglalnak el a bizonytalanok. Ennek a hatásnak a korlátja az, hogy a választásokon nem csupán egy ügy, szakpolitika alapján döntünk. Azok a kormánypárti szavazók, akik úgy gondolják, hogy valóban problémák vannak a közoktatás központosítása miatt, a jelenlegi eseményektől függetlenül 2018-ban még a Fideszre szavazhatnak. A hallgatói tüntetések kapcsán az ügy a keretszámok és a röghöz kötés kérdése maradt, nem lehetett kiemelni a tiltakozást a felsőoktatásból. A netadós tüntetések pedig alapvetően egy nagyon szűk szakpolitikai ügyben szerveződtek. A közoktatás kérdése mint szakpolitikai ügy nagyságrendileg több diákot, szülőt és dolgozót érint, ráadásul az iskolák szervesebb kapcsolatban vannak a helyi közösségekkel. A mélyrehatóbb változásokban és az általános rendszerkritika sikerében bízóknak az adhat reményt, ha az oktatás ügyét össze lehet kapcsolni más szakpolitikákkal, elsősorban az egészségügyével. Sándor Mária csoportját leszámítva azonban más ágazatok képviselői nem csatlakoztak az akciókhoz.

Kölcsey

Kölcsey

Fotó: Sióréti Gábor

 

A tiltakozások másik logikája, hogy különleges, új helyzetet teremtenek, felborítják a hétköznapok rutinját. A korábbi tüntetések kapcsán láthattuk, hogy a napi rutin megbontása olyan szituációt teremthet, ahol a kormány nem ura a történéseknek, nem képes a maga szájíze szerint keretezni az eseményeket. A hallgatói tüntetések erejét az adta, hogy egy új, addig ismeretlen és így a közvélemény számára hiteles generáció lépett be a politikába. Nem csoda, hogy a későbbi politikai akciók során (Az Alkotmány Nem Játék) a kormány megpróbálta beleerőltetni a mozgalmárokat az ismert kategóriákba (vö. Bajnai-gárda). A netadós tüntetések elején az események gyorsasága, az ismeretlen tömeg okozott meglepetést. A kormány bénultságát erősítették a váratlan nemzetközi események (Ukrán-válság, kitiltási botrány) és a tüntetők szokatlanul magas száma, ami erősítette azt a feltételezést, hogy közöttük Fidesz-szavazók is vannak. A pedagógusok tüntetései annyiban teremtenek új helyzetet, hogy egy korábban nem igazán mozgósítható csoport vett politikai pozíciót. Mindez azonban jelenleg egy könnyebb, szakpolitikai keretben történik. A meglepetés erejét csökkenti, hogy a tiltakozások mögött, mellett a már korábban megismert szervezők, csoportok állnak. Emiatt a kormány már kalkulálhat a tiltakozások hatásaival, a bevonható szervezetek, társadalmi csoportok körével.

A korábbi tüntetési hullámok sokak számára csalódással végződtek. A hallgatói szerződések rendszere megmaradt, bár a HÖOK sok ponton eredményt ért el a kormánnyal szemben. A távközlési különadó kiterjesztésétől elállt a kormány, de nem tűntek fel a tüntetések révén új, hiteles, „karizmatikus” vezetők. Demokratikus keretek között minden mozgósítási ciklus véget ér, a célok korlátozottsága, a szereplők kifáradása, az ügy okafogyottsága révén. Nem mindegy azonban, hogy mit érnek el az aktivisták. A jelenlegi tüntetések fenntarthatósága szempontjából fontos, hogy a szakszervezetek révén van intézményes háttere. A hallgatói mozgalom nem volt képes arra, hogy egy viszonylag szűk aktivistakörön kívül is fenntartsa a mozgósítási potenciált, és nem célozta meg a HÖK–HÖOK infrastruktúrájának felhasználását. Az érettségik és a nyári szünet miatt májustól véget ér a pedagógusok számára a tiltakozási „szezon”, azonban a szakszervezetek révén sikerülhet a már létező hálózatokat később is mozgósítani, azaz igazi mozgalmat szervezni.

A pedagógusok tiltakozását nagyban befolyásolja az is, hogyan alakul a követelések szakpolitikai, illetve politikai jellege. A Civil Közoktatási Platform 12 pontja első ránézésre tisztán szakpolitikai követelésnek tűnik, azonban több olyan kérdés is van, ami a kormányzás általános gyakorlatát, azaz a központosítást érinti. A hasonló pontoknak több funkciója is van egyszerre: meghatározzák a mozgalom céljait, valamint lehetőséget adnak a célokkal való azonosulásra. A két funkció alapján egyszerre kell konkrét követeléseket meghatározni, valamint általánosabban is visszatükrözni a közvélemény elvárásait. Ez a kettősség azonban kihívást is jelent, nem minden esetben sikerül lényegre törő, de egyben szélesen is mozgósító pontokat megfogalmazni. Ez az ellentmondás tulajdonképpen a szakpolitika-politika viszonyban érhető tetten. A szakpolitikai követelés konkrét és egyben korlátozottabb is, amiért kisebb konfliktussal jár. A hallgatói mozgalom 6 pontjában többek között egy szűk területet érintő, de egyáltalán nem konkrét, tehát nem beszámoltatható követelésekkel állt elő (Követeljük a köz- és felsőoktatás átfogó reformját!). A tanárok 12 pontja rejt olyan követelést is (Követeljük a tankönyvválasztás tényleges szabadságát!), amely szakpolitikai sikerként a kormánynak súlyos politikai kudarcot jelentene. A politikai elem erősödése a szakpolitika rovására ugyanakkor több konfliktussal jár, ami kihat az adott tantestületekre is, veszélyeztetve a mozgósítás fenntarthatóságát.

A konkrét szakpolitikai, politikai következményeken túl a közoktatási tüntetéseknek lehet még egy hozadéka. Pukli István MSZP-s múltjával többször hozakodott elő a kormánypárt és médiája, valamint közvetlen politikai haszonszerzéssel vádolják meg a tüntetések szervezőit. Ez a stratégia egyre kevésbé tűnik hatásosnak, és hosszú távon a kormány ezzel maga legitimálja a pártpolitikát és részben a régi baloldali pártokat is. Az utóbbi években sok diskurzus folyt a helyes civil stratégiáról, a politizálás elkerülhetőségéről, a pártok és civilek közötti együttműködés formáiról, a megkülönböztetés értelméről. Ha közvetlen és mélyreható változásokat nem is fog elérni a közoktatási mozgalom, közelebb leszünk annak megértéséhez, hogy mi Magyarországon a hatékony, hiteles politikai cselekvés záloga.

Figyelmébe ajánljuk

Második gyermekkor

Sean Mathias az izgalmasabb utat választotta, amikor filmre vitte saját 2021-es Hamlet-előadását, melyet a Covid-járvány lezárásai és néhány kulcsszínész viharos távozása tett próbára.

Üzenet

Brazíliáról mindenki a mesés tengerpartra, a karneválra meg a focira asszociál, pedig valaha (50–60 évvel ezelőtt) ott is pontosan olyan embertelen katonai diktatúra volt, mint Dél-Amerika legtöbb országában.

Vele a szégyen

Amikor a miniszteri kinevezése után Szalay-Bobrovniczky Kristóftól megkérdezték, nem zavarja-e, hogy elődje, Benkő Tibor hivatásos katonatiszt volt, ezzel vágott vissza: a magyar haderő a kormány fejlesztéseinek köszönhetően magától is „tudja, hogy mit kell csinálnia”. Neki pedig az a feladata, hogy a katonaságot vonzóvá tegye, elsősorban az ifjúság körében.

Üldözik Matolcsyt!

Hol tűnt el és mennyi pénz a jegybank alapítványából? Most azon kell izgulnia sok jó embernek, hogy közülük az ÁSZ feljelentése nyomán ki megy majd, vagy nem megy, mikor és mennyi időre börtönbe.

Minden határon túl

A világháborúról szóló művek sora végeláthatatlan, ám a téma lefedettsége igencsak aránytalan, az erdélyi zsidók soája például meglehetősen alultárgyalt volt korábban.

Az Infláció Réme

  • Király Júlia

Valamikor réges-régen, amikor a közpénz még nem vesztette el közpénz jellegét, a Magyar Nemzeti Bank még nem magántőkealapok gazdagításán szorgoskodott, az euróért még nem adtak többet 260–270 forintnál, és még működtek Magyarországon a fékek és az ellensúlyok, szóval abban az időben, amire már a legeslegöregebb magyar ember sem emlékszik, akkoriban történt.

Felejtsük el!

Önkormányzati szociális bérlakás miatt áll a bál Szarvason. Az ellenzék szerint jogosulatlan volt a kiutalás, a nyertes pályázatot az egyik városi fideszes képviselő „menedzselte”. A kedvezményezett az egyik nemzetiségi önkormányzat alelnöke.

Elveszik, hogy osztogathassanak

Az önkormányzatoktól elvett pénzből indította el a kormány a Versenyképes Járások Programot, és ettől várja azt, hogy még a 2026-os választások előtt mindenütt épül valami. A lebonyolítás láthatóvá teszi az országgyűlési képviselők, fideszes választókerületi elnökök meghatározta hierarchiát.

Zsákutca

A szerencsén is múlt, hogy a XI. kerületi önkormányzat meg tudja akadályozni egy böhöm társasház felépí­tését a Sas-hegy oldalában, a tájvédelmi körzet szomszédságában. Más esetekben hiába derülnek ki a korábbi stiklik és összeférhetetlenségek, sokszor nem lehetséges a kármentés.

Lakásból utcára

Mivel a hivatalos procedúra rendszerint nagyon elhúzódik, olykor szélsőjobboldali formációkat bíznak meg az érintettek az ingatlanjaikban jogosulatlanul lakók eltávolítására. Az akciókról beszámolók készülnek a YouTube-ra. A Mi Hazánk elnöke, Toroczkai László több alkalommal is megjelent ilyen akciókon.